• Dgbg

Äter mitt barn för mycket?

Hej jag har försökt få grepp om hur mycket mat som är lagom för en niomånaders bebis. Förstår att det är olika för olika barn. Men jag är orolig att jag matar mitt barn för mycket. Tänkte spalta upp vad hon äter. Önskar inga pekpinnar och moralpredikningar - vill mitt barns bästa och jag tror att det är en jämn, lagom, varierad kost. Hur ser ett upplägg ut? Någon som tvingats begränsa bebisens intag då bebisen inte följer sin graf?

Vårt upplägg:

07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt

09:30 200 ml välling

10:30 1/4 banan

11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskokar, 1/2 påse med fruktpure

14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure

16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak

18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg

19:00 250 ml välling

Ammar sedan 23, 2, 4, 6.

• Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?
  • Dr to be

Mellis utan spannmål:

Grekisk/turkisk yoghurt med skivad/mosad banan

Mosad avocado

Hemmagjord kräm med så lite socker som mögligt

Äggröra

• Maddi
    Dgbg skrev 2014-10-22 11:05:48 följande:

Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?

nu vet jag inte vad ni gör om dagarna. Men jag hade nog börjat med ett mellanmål i taget t ex 10.30 och vara ute den tiden, kanske gunga och ta med vatten när signalerna kommer. Sen hade jag flyttat tillbaka lunchen till 11 och hålla de t ex en 5 dagar för att sen försöka med nästa. Och ge mer vatten mellan måltiden
  • Maddi

Oj, felciterat såg jag nu, skulle ju citera TS inlägg :)

• Dr to be

Blandar du i extra fett i burkmaten. Små barn behöver mycket fett och ibland behöver man blanda i lite rapsolja eller smält smör. Detta ökar matens energitäthet och som en bonus kan barnet vara mätt längre.

• temporär

Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?

Men varför köpa frukt på påse alls? Köp färsk frukt istället. Det är både godare och billigare. 

Avokado och ägg är bra mellanmål som är lite matigare som inte är spannmålsbaserade. Jag tror också att om du försöker styra över till lite färre mål så kommer hon äta mer av maten och då behöva mindre mellanmål, och då räcker det med frukt åtminstone en av gångerna hon äter macka nu.

De dagar det blir macka till mellis kan du ju försöka ge potatisbaserad mat snarare än pasta eller ris. Då blir det lite mindre spannmål på så vis också.
  • Flickan och kråkan

Kanske har du varit lite snabb att fasa ut amningen på dagen? Något fantastiskt matintresse har inget av mina barn haft så tidigt. Framför allt inte ätit stora portioner. Har fyllt på efter maten med amning. Det där med mat tar ju ett tag. Runt året tycker jag oftast att den stora förändringen kommit...de har ätit mycket mer och plötsligt upptäcker man att man inte ammar mer.
  • Natulcien

Jag skulle skippa fruktpåsar och burkar och ge mer av den mat ni själva äter istället. Låt henne plocka med samma mat som ni äter till lunch och middag, kanske?
    Till mellanmål kan du ju prova turkisk yoghurt, färsk frukt, omelette, avokado, keso och liknande.
  • Jonna 81

Håller med många andra om att jag tycker hon äter för ofta. Vad jag förstår så är 5 gr/dygn vad som är "rekomendationen" . Min son är snart 11 mån men ätit samma i säkert 3 mån. Han får frukost vid 8.30, lunch vid 12, eftermiddagsmål vid 16, kvällsmat vid 19 och välling vid läggdax. Han behöver ytterst sällan småäta. Kan få några kex när vi sitter och äter middag om det inte faller samman med hans mat. Försök å fasa ut småätandet så kommer hon nog äta med "riktig" mat och på så sätt hålla sig längre. Lycka till !

• Jonna 81

Ett förslag är att ge gröt på kvällen. Oftast står dom sig längre på det så slipper du nattamma så mkt.

• Dr to be
    Maddi skrev 2014-10-22 10:44:04 följande:

Alla gör olika, de är väl ändå upp till var och en. Mitt barn slutade självmant på natten utan att behöva fasa ut de. Han bestämde själv och de kanske TS också väntar på?

Det kan mycket väl vara så, jag bara påpekade detta. Vissa barn kan inte fasa ut nattätning på egen hand och låter man det fortgå så kan man få ett jobbigt problem att ta itu med. Det händer inte alla men en del.

Ts bad om råd och jag svarade utifrån hur jag ser på det.Om det fanns ett legetimt skäl att ändra något Skulle jag börja "röja" upp matsituationen med att se nattmålen som mina första angreppspunkter. En niomånaders är i stort behov av sömn och det är därför bättre att mat tillhör dagen.
Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?