Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Äter mitt barn för mycket?

Jag tänker som Duckan. Väldigt många mål och väldigt tätt tidsmässigt och mycket mjölmat - smörgås, välling. 

• Flickan och kråkan
    Dr to be skrev 2014-10-22 10:33:01 följande:

Håller med ovanstående om att barnet äter för ofta. Ge hellre en hel burk mat vid lunch och middag.

Sen reagerar jag på att en niomånaders ammas 4 ggr mellan 23-06. En niomånaders behöver inte äta så ofta. Försök fasa ut åtminstone målen vid 02 och 04. Natt/sömn ska inte förknippas med mat vid den åldern.

Fast det är ju mitt i separationsfasen och troligtvis inte kopplat till näringsintag. Nattamningen alltså. Alla mina tre har nattammat bra mycket oftare och mer än så i den åldern på nätterna. Brukar inte vara särskilt svårt att fasa ut när de kommit ur separationsfasen. 
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-22 11:05:48 följande:

Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?

Kanske har du varit lite snabb att fasa ut amningen på dagen? Något fantastiskt matintresse har inget av mina barn haft så tidigt. Framför allt inte ätit stora portioner. Har fyllt på efter maten med amning. Det där med mat tar ju ett tag. Runt året tycker jag oftast att den stora förändringen kommit...de har ätit mycket mer och plötsligt upptäcker man att man inte ammar mer.
  • Flickan och kråkan
    norrlandsflicka skrev 2014-10-22 15:17:44 följande:

Ett tips med äpple och päron, skala först frukten och fortsätt använda skalaren.för att få tunna skivor. Funkar bra att äta fast barnet inte har så många tänder. Annars går det ju koka egen fruktpure också och köra sönder med stavmixer eller matberedare. Personligen tycker jag att banan är det enklaste mellanmål att ge små bebisar. Skulle också ge tidigare lunch och skippa minst ett mellanmål på fm.

Ännu enklare är att bara skala ett helt äpple eller ett helt päron och så (om barnet har första framtänderna) låta det gnaga på den hela frukten. De har så små munnar så de filar bara av fruktmos
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 11:43:01 följande:

Idag åt hon 1/4 burk mat till lunch. Ratade det jag lagat. Provade med lite banan men det var blankt nej, provade med morot samma visa. Provade med ostmacka - slurp! Ska jag stå på mig bättre "detta bjuds idag" eller ska jag erbjuda henne allt - då även macka - tills hon verkar mätt?

Personligen tycker jag inte att det är något vidare att ersätta mat med smörgås. Jag hade i ditt läge valt att erbjuda vanlig mat oftare istället. Jag vet att även jag tyckte att hon åt ofta, men jag tyckte framför allt att det blev väldigt mycket mellanmål med smörgås och välling etc.

Hon är inte så gammal och det är inte helt ovanligt att det tar lite tid innan de äter stora portioner vanlig mat. Yngsta, som sagt, var väl året innan det verkligen blev ordentliga, hela portioner vid lunch och middag. Jag har helt enkelt fyllt på med amning och så erbjudit samma mat lite senare. Om hon äter 1/4 burk nu så kan du vill erbjuda resten av burken om kanske två timmar igen? Istället för en mellanmålsmacka. Barn i den åldern brukar tala om på ett eller annat sätt då de verkligen är hungriga. Åt hon 1/4 burk så var hon hungrig men inte tillräckligt hungrig för att äta mer av mat som hon kanske inte tyckte vad supersmaskigt.
  • Flickan och kråkan

Och har hon tidigare under morgon + förmiddag ätit smörgås, två dl välling + banan (tittar på schemat i ts) med jämna mellanrum så är det inte jättekonstigt att hon inte äter mer lunch.

• Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 21:11:22 följande:

Hon äter välling på inrådan från BVC. Hon äter inte tillräckligt med järnrikmat i övrigt. Sylten är gjord på dadlar och hallon. Smoothien är gjord på yoghurt, hallon, banan och mjölk. Pannkakan gjord på yoghurt, mjöl, ägg och lingonsylt. Vi äter mkt bröd i familjen då vi bakar varje morgon. Vad är risken med mkt spannmål om det tex är fullkornsalternativ? Hon åt mkt blodpudding förut men det kändes tufft att låta henne äta det till frukost. Har försökt lyssna på er och idag har hon ätit så här:

23:okt

06:30 1/2 hallon, 1/4 banan

08:00 100 ml välling

10:45 1/2 burk lasagne, 3 skedar linssoppa, 2 cm macka, 4 små bitar potatis, 1 skiva ost

13:15 amma

15:00 fruktpåse

16:30 1/4 avokado, 3 skivor tomat, 1/2 msk ost, lite gurka, 1 liten sked gräddfil

19:30 200 ml välling

20:15 4 cm pannkaka + amning

Det känns fortfarande som väldigt täta mål, lite som om hon äter som när hon helammade. Jag skulle försöka med tre större mål mat - frukost, lunch, middag - och så två enkla/lättare mellanmål med frukt, grönsaker och amning beroende på vad som passar. Och sedan amma innan sovdags. Exempelvis:

6.30 Välling
    9.30 Frukt
    12 lunch
    15 Mellanmål - lite grönsaker/frukt/smörgås/amning, ja vad det nu blir eller hur du kombinerar.
    17.30 Middag
    20 Amning vid sovdags

Sedan beror det ju på när hon sover på dagen och så givetvis hur tiderna blir mer exakt.
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 21:40:24 följande:

Jag har helammat till för tre veckor sedan så det kanske därför hon ropar efter mat så ofta? 

Jag skulle säga att det är här du har svaret. Varför i hela friden så bråttom med avvänjningen? Tre veckor efter att jag har slutat helamma mina barn så har de ju ätit ett par teskedar av något annat som mest. Låt det få ta lite tid.

Håll på de tre huvudmålen och två lätta mellisar och sedan fyller du på med bröstmjölk efter huvudmålen. Det är ju så man gör när man övergår från bröstmjölk. Man byter inte ut mål, utan man ger vanlig mat och sedan fyller man på med bröstmjölk. Du kan ju pumpa bröstmjölk om som någon annan kan ge på flaska likaväl som välling. Eller så håller du kvar vällingen vid nattning (pumpa fungerar ju inte alltid för alla).
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 21:42:45 följande:

Hennes tider

Vaknar 06:30

Sover 08:30-09:30

Sover 12:30-13:30-14

Sover 17:00-17:30

Sover för natten 20:00 prick

Vaknar 06.30
    Frukost 

Sover 08.30-09.30
    Frukt när hon vaknar

11.45/12.00 Lunch

12.30-14.00 Sover

14.30 Mellanmål - grönsaker/frukt/bröstmjölk etc

17.00-17.30 Sover
    Middag när hon vaknar (eller ja, runt den tiden, beror ju lite på när ni äter middag)

20:00 Välling/bröstmjölk + sova
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 22:15:14 följande:

Försökte inte sluta dagmamma, ville faktiskt amma tills hon blev ett år. Har jobbat med smakportioner sedan hon var fyra månader. Hon äter inte mkt mjölkprodukter. Tänker noga på det pga av att de hämmar upptaget av järn. När de på BVC för tre veckor sedan sa att jag var tvungen att fasa in vällingen (som hon blåvägrat sedan start) så fasade hon ut amningen själv, vi erbjöd henne mat/mellis och hon var nöjd.. Visst det var ofta men jag trodde att en bit macka/frukt motsvarar en ammning? Hon har inte saknat amningen på dagen då hon får amma på natten.

Men varför i hela friden då? Inte något av mina tre barn har druckit välling? Det är ju ett helt annat näringsinnehåll i bröstmjölk....och även ersättning. Jag hade försökt få tillbaka dagamningen just som påfyllning efter vanlig mat.

Under dagen så äter hon ju frukost, lunch och middag....och fem mellanmål. Många mellanmål.
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-23 22:16:24 följande:

Flickan och Kråkan - exakt det upplägget eftersträvar jag men min framgång är si så där

Vad är det det blir knas? Varför inte bara ge henne den vanliga mat hon vill ha mängdmässigt och sedan inte försöka truga med smörgåsar frukt etc. Äter hon en halv burk mat (mina barn har inte heller varit särskilt intresserade av min kokkonst i den åldern, så flitig köpare av burkmat ), så tycker hon ju att det är mat som är helt ok. När hon inte vill ha mer och inte längre är särskilt hungrig så vill hon inte ha mer. Låt det få vara bra så. Om hon verkar intresserad av att fylla på mitt lite amning efteråt så gör det, annars låt henne fatta det beslutet att hon är lagom mätt.

När du ger många mellanmål tätt på eftermiddagen exempelvis, är det för att hon tydligt visar att hon är hungrig?
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-24 07:00:36 följande:

Jag hade önskar att vårt upplägg såg ut så här,

Frukost välling

banan

Lunch vanlig mat

Frukt/grönsak

Middag vanlig mat

Kvällsmål macka/yoghurt

Nattning välling

Hon dricker välling då BVC varit starkt på mig att hon måste det för att få i sig tillräckligt med järn. De sa att hon kcal-mässigt inte behöver något utöver bröstmjölk men att det är bra att börja med mat nu för att få en mjuk övergång. Men välling/gröt var de benhårda på. Notera att hon totalt vägrar gröt.

Mina har ätit gröt en period, men det finns ingen anledning att ge en massa gröt eller välling för järnbehovet. En gång räcker fint. Oavsett så skulle jag säga plocka bort antingen kvällsvällingen eller smörgåsen/yoghurten på kvällen. Två mål mat efter middag på kvällen känns lite tårta på tårta.
  • Flickan och kråkan
    Dgbg skrev 2014-10-24 07:11:21 följande:

Hur mkt burkmat/ mat sett i dl äter era 9-10 månaders bebisar? Och hur rörliga är de?

Min yngsta gick strax före han var 10 månader. Han åt oftast runt en halv burk då. Ammade fortfarande ganska mycket så lite frukt utöver de tre huvudmålen bara i form av vanlig mat.
Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?