• Dgbg

Äter mitt barn för mycket?

Hej jag har försökt få grepp om hur mycket mat som är lagom för en niomånaders bebis. Förstår att det är olika för olika barn. Men jag är orolig att jag matar mitt barn för mycket. Tänkte spalta upp vad hon äter. Önskar inga pekpinnar och moralpredikningar - vill mitt barns bästa och jag tror att det är en jämn, lagom, varierad kost. Hur ser ett upplägg ut? Någon som tvingats begränsa bebisens intag då bebisen inte följer sin graf?

Vårt upplägg:

07:00 1/2 macka med leverpastej + 1 dl yoghurt med sylt

09:30 200 ml välling

10:30 1/4 banan

11:30 1/2 burk barnmat, 2-3 majskokar, 1/2 påse med fruktpure

14:00 1/2 macka med ost, eller pannkaka, 1/2 fruktpure

16:00 1/2 burk mat, 1/4 macka, någon grönsak

18:00 1 dl hemmagjord smoothie, 1/3 macka utan pålägg

19:00 250 ml välling

Ammar sedan 23, 2, 4, 6.

• Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?
  • Dgbg

Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?

• Dgbg

Jag är så otroligt tacksam för alla tips! Om jag sammanfattar det så tror ni liksom mig att hon äter för ofta. Jag tycker att ni alla resonerar så klokt! Ska minska mängden spannmålsmål - byta ut mot, ägg, avokado, keso etc. Försöka lägga till extra fett så att hon trots att hon äter små mängder mat får en högre mättnad. Fortsätta med varmt vatten. Nattningen får jag fasa ut om några veckor då vi precis (tre veckor sedan - oplanerat) fasar ut dagamningen. Ska även öka andelen grönsaker och frukt. Anledningen till att vi valt frukt på påse är att hon är dålig på att tugga och även små bitar frukt (som är hårda tex päron/äpple) sätter hon i halsen. Mottager gärna tips på fler mellanmål och förslag på tider/upplägg (som jag sedan kan modifiera något så det passar lillans inte klocka) hur många ml välling tycker ni är lämpligt per dag?

• Dgbg

Hon är långt över genomsnittskurvan. Ska man ge henne tills hon är nöjd eller ska man begränsa intaget? Jag vill att hon ska växa, utvecklas och vara lycklig. Dvs ingen fåfäng mamma som vill ha ett smalt barn. Vill bara ge henne den bästa starten. Någon som fått stöd i samma situation?

Bör
  • Dgbg

Idag åt hon 1/4 burk mat till lunch. Ratade det jag lagat. Provade med lite banan men det var blankt nej, provade med morot samma visa. Provade med ostmacka - slurp! Ska jag stå på mig bättre "detta bjuds idag" eller ska jag erbjuda henne allt - då även macka - tills hon verkar mätt?

• Dgbg

Hon äter välling på inrådan från BVC. Hon äter inte tillräckligt med järnrikmat i övrigt. Sylten är gjord på dadlar och hallon. Smoothien är gjord på yoghurt, hallon, banan och mjölk. Pannkakan gjord på yoghurt, mjöl, ägg och lingonsylt. Vi äter mkt bröd i familjen då vi bakar varje morgon. Vad är risken med mkt spannmål om det tex är fullkornsalternativ? Hon åt mkt blodpudding förut men det kändes tufft att låta henne äta det till frukost. Har försökt lyssna på er och idag har hon ätit så här:

23:okt

06:30 1/2 hallon, 1/4 banan

08:00 100 ml välling

10:45 1/2 burk lasagne, 3 skedar linssoppa, 2 cm macka, 4 små bitar potatis, 1 skiva ost

13:15 amma

15:00 fruktpåse

16:30 1/4 avokado, 3 skivor tomat, 1/2 msk ost, lite gurka, 1 liten sked gräddfil

19:30 200 ml välling

20:15 4 cm pannkaka + amning

• Dgbg

Precis så är mitt mål! Med skillnaden att jag vill söva henne på välling och inte amning så att jag kan få någon kväll på restaurang/bio. Jag har helammat till för tre veckor sedan så det kanske därför hon ropar efter mat så ofta? Försöker få i henne mer vid varje mål men i matväg är det Max 1 dl/1/2 burk som går ner. Fortsätter jag efter maten och serverar henne macka/pannkaka kan hon äta mer. Ska jag klumpa ihop maten och mackan så det blir som ett mål eller ska jag skippa mackan helt. Svårt att se hur jag ska få henne att äta mer vid varje mål utan macka etc. Hon spottar ut allt efter 1/2 burk mat. Vad är nackdelen med att hon äter ofta förutom att det är skadligt för tänderna? Hon är ju långt upp på graden och äter kanske till och med mer än hon behöver. Sedan vi introducerade mat har hon stegrat på kurvan ( - trots att hon går sedan 8,5 månader)

• Dgbg

Hennes tider

Vaknar 06:30

Sover 08:30-09:30

Sover 12:30-13:30-14

Sover 17:00-17:30

Sover för natten 20:00 prick

• Dgbg

Försökte inte sluta dagmamma, ville faktiskt amma tills hon blev ett år. Har jobbat med smakportioner sedan hon var fyra månader. Hon äter inte mkt mjölkprodukter. Tänker noga på det pga av att de hämmar upptaget av järn. När de på BVC för tre veckor sedan sa att jag var tvungen att fasa in vällingen (som hon blåvägrat sedan start) så fasade hon ut amningen själv, vi erbjöd henne mat/mellis och hon var nöjd.. Visst det var ofta men jag trodde att en bit macka/frukt motsvarar en ammning? Hon har inte saknat amningen på dagen då hon får amma på natten.

• Dgbg

Flickan och Kråkan - exakt det upplägget eftersträvar jag men min framgång är si så där

• Dgbg

Hon vägrar äta i stort sett allt jag lagar (sedan hon var fyra månader) så jag har lagt ner det

• Dgbg

Jag hade önskar att vårt upplägg såg ut så här,

Frukost välling

banan

Lunch vanlig mat

Frukt/grönsak

Middag vanlig mat

Kvällsmål macka/yoghurt

Nattning välling

Hon dricker välling då BVC varit starkt på mig att hon måste det för att få i sig tillräckligt med järn. De sa att hon kcal-mässigt inte behöver något utöver bröstmjölk men att det är bra att börja med mat nu för att få en mjuk övergång. Men välling/gröt var de benhårda på. Notera att hon totalt vägrar gröt.

• Dgbg

Hon vill altid äta just innan och efter hon ska sova. Hon visar tydligt framföralltt efter. Lunch och framåt att hon vill äta. Även om jag ger henne mer tex macka vid ett mål vill hon äta lika ofta. De få dagar jag fått till ett på pappret bra upplägg har hon varit grinig och ovanheten att ge henne mat mer sällan har känts som ett bantningsförsök. Kan inte olika barn ha olika stora magsäckar? Hon kanske behöver fylla på lite och ofta? Eller är det just på grund av det som hon iväg på sin kurva?

Hon ammas fortf typ 3-5 gr/natt så den näringen får hon också!

• Dgbg

Hur mkt burkmat/ mat sett i dl äter era 9-10 månaders bebisar? Och hur rörliga är de?

• Dgbg

Det känns som att det artar sig något? Vad tycker ni?

24 okt

07:00 macka 5 cm leverpastej, 2 små skedar banan, 3 skedar yoghurt

11:30 1/2 burk lasagne, 3 msk riven morot, 4 skedar fruktkräm

14:15 amma + 4 skedar frukt på påse

16:45 1/2 (stor) riven morot, 1/2 burk kyckling couscous

19:10 250 ml välling

Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?