Inlägg från: temporär |Visa alla inlägg
  • temporär

Äter mitt barn för mycket?

Dgbg skrev 2014-10-22 11:05:48 följande:

Tack för alla svar! Jag tycker också att hon äter ofta. Hon äter ungefär som när hon ammade var eller varann timme. Hon signalerar att det är dags för mat så ofta. Får bara i henne 1/2 burk mat vid lunch/middag. Borde jag lägga in lite burkmat som mellis kanske? Tips på mellis som inte är spannmål? (Frukt på påse blir svårt att ha råd med i längden) har försökt minska ner något mål genom att ge henne ljummet vatten i flaska vilket fungerat ibland. Tror som ovanstående att nattamningen bara är ett närhetssökande (vi samsover). Tips på hur man kan dryga ut tiden mellan målen?

Men varför köpa frukt på påse alls? Köp färsk frukt istället. Det är både godare och billigare. 

Avokado och ägg är bra mellanmål som är lite matigare som inte är spannmålsbaserade. Jag tror också att om du försöker styra över till lite färre mål så kommer hon äta mer av maten och då behöva mindre mellanmål, och då räcker det med frukt åtminstone en av gångerna hon äter macka nu.

De dagar det blir macka till mellis kan du ju försöka ge potatisbaserad mat snarare än pasta eller ris. Då blir det lite mindre spannmål på så vis också.
  • temporär

Är det inte lite väl mycket yoghurt och komjölk varje dag till en så liten? Det brukar väl inte rekommenderas som bas i måltider under året, till stor del för att det är mycket energi men järnfattigt. Reagerade på det då du skrev att hon behöver vällingen för järnets skull. 

Ger du bara burkmat? Hemlagad mat är mycket mer näringsrik. Kanske tycker hon att det är godare också, och äter då mer. Att förskjuta en större del av näringen till riktig mat istället för mellanmål borde också vara bra för järnmängden.

Har du provat smoothie på havremjölk istället? Det innehåller mer än 10 gånger så mycket järn som vanlig mjölk och yoghurt.

Svar på tråden Äter mitt barn för mycket?