• Anonym (mobbad)

Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?

Hej!

Näst intill varje gång pappan ringer mamman, (några gånger i månaden), skriker han att hon är psykiskt sjuk, olämplig mamma, att hon förstör barnen, att barnen ska in på barnhem, bli bortadopterade m.m.

Detta hör barnen ibland direkt och ibland indirekt. Mamman blir helt knäckt av dessa samtal, vilket barnen så klart märker, trots att mamman inte talar med barnen om detta.

Plus att han även hotar mamman ibland. Detta hör dock inte barnen.

Hur ser man på detta beteende i en vårdnadstvist?
    Är det skäl till att mamman ska få enskild vårdnad?
    Kan han anses som olämplig vårdnadshavare då?
    Eller får man bete sig hur som helst bara man är snäll mot barnen?
    Vad ska mamman göra när pappan ringer för att tala med barnen och det hela slutar med denna psykiska misshandel/mobbing av mamman?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?
  • Nomanisanisland
    Dr Mupp skrev 2014-10-20 22:06:32 följande:

Lägg på luren, problem solved. Du väljer ju att lyssna.

Ja fast man måste ju kunna svara i sin egen telefon utan att bli hotad, hur rubbad är man för övrigt om man väljer att medvetet hota sina barns mor?
  • Anonym (O)
    Anonym (mobbad) skrev 2014-10-20 22:11:12 följande:
    Jo, jag har gjort det många gånger.

Men jag frågar återigen om det är någon som vet hur detta beteende kan påverka en vårdnadstvist.

Ingen som vet?
    Det påverkar förmodligen inte alls. Vad har du för bevis? På vilket sätt skulle ensam vårdnad förändra något? "Olämplig vårdnadshavare" vad menar du med det? Får han ha det umgänge/boende med barnen som han vill ha eller bestämmer du vad som "är bäst" för dem?
  • SupersurasunkSara
    Nomanisanisland skrev 2014-11-30 11:05:28 följande:

Nej tycker inte TS man ska förlora vårdnaden däremot behöver han tydligen lära sig en läxa att uppföra sig. Och man ska kunna svara i sin egen telefon utan at bli hotad därför den som ringer upp väljer att medvetet bete sig illa.

Tycker rådet med mobil är bra, hade jag nog också gjort, även om jag principiellt också spelat in eventuella hot, en de, behöver ju uppenbarligen hjälp att uppföra sig.

Självklart ska man kunna svara, men jag uppfattade det som att TS sedan inleder ett samtal, inte att pappan direkt börjar skrika.

Att spela in är så klart bra om TS vill anmäla, om det leder någonvart vet jag inte, det leder troligen inte till att han förlorar vårdnaden. Om han gör det spelar det ingen roll om inte TS tänkt flytta så långt att umgänge är omöjligt. Och även då kan ju pappan ringa för att prata med barnen.
  • SupersurasunkSara
    Nomanisanisland skrev 2014-11-30 11:05:28 följande:

Nej tycker inte TS man ska förlora vårdnaden däremot behöver han tydligen lära sig en läxa att uppföra sig. Och man ska kunna svara i sin egen telefon utan at bli hotad därför den som ringer upp väljer att medvetet bete sig illa.

Tycker rådet med mobil är bra, hade jag nog också gjort, även om jag principiellt också spelat in eventuella hot, en de, behöver ju uppenbarligen hjälp att uppföra sig.

Självklart ska man kunna svara, men jag uppfattade det som att TS sedan inleder ett samtal, inte att pappan direkt börjar skrika.

Att spela in är så klart bra om TS vill anmäla, om det leder någonvart vet jag inte, det leder troligen inte till att han förlorar vårdnaden. Om han gör det spelar det ingen roll om inte TS tänkt flytta så långt att umgänge är omöjligt. Och även då kan ju pappan ringa för att prata med barnen.
  • Anonym (liva)

Jag förstår inte varför du hakat upp dig på vårdnadsfrågan och ställer frågan utifrån det? Om du får ensam vårdnad så hjälper det dig inte ett dugg med dina problem med pappan.

Naturligtvis är det inte ditt fel att pappan skriker och hotar dig men den som skrev det har ändå en poäng. Han har såklart ansvar för det han gör och borde anmälas och åtalas för detta men för att han ska kunna hota dig så behöver du ju lyssna. När du svarar och han säger ett enda ord förutom att han vill prata med barnen så lägger du helt sonika på. Då får han inte möjligheten att säga elakheter eller uttala hot. Där ligger DITT ansvar för att slippa bli kränkt. Och det betyder såklart inte att HAN inte har något ansvar utan det handlar om vad DU kan göra för dig själv.

Vad du borde göra är att skriva ett mail till honom med de nya förhållningsreglerna. Jag tycker inte att du ska ta med att du mår dåligt eller blir ledsen över det han säger, det är bara att bekräfta att det han är ute efter fungerar. Han ska inte få tillfredsställelsen att du bekräftar att du mår dåligt - det är ju precis det han eftersträvar. Typ:

Hej "barnens pappa"

Nu har jag fått nog av dina elakheter och hot och har bestämt mig för följande: I fortsättningen när du ringer så kommer jag att omgående lägga på luren så fort du uttalar minsta elakhet eller hot. Du får självklart gärna ringa för att prata med barnen men bara det. Jag kommer att polisanmäla om du uttalar något hot eller trakasserar mig på något vis från och med nu. Jag kommer även att spela in alla samtal för säkerhets skull.

Jag önskar att inte detta behövdes men tyvärr gör det det eftersom du verkar tro att du har rätten att konstant kränka mig, det har du inte.

• Nomanisanisland

Absolut så kan det vara, men en vuxen karl sla klara av ett inlett samtal också utan att spåra ur. Fördelen med att anmäla är att det kanske kan bli en väckarklocka för TS ex. Tycker inte heller han ska förlora vårdnad eller umgänge, däremot lära sig veta hut och bete sig som folk.

SupersurasunkSara skrev 2014-11-30 11:19:30 följande:

• Nomanisanisland

Bra förslag på mejl.

Anonym (liva) skrev 2014-11-30 11:38:54 följande:

Jag förstår inte varför du hakat upp dig på vårdnadsfrågan och ställer frågan utifrån det? Om du får ensam vårdnad så hjälper det dig inte ett dugg med dina problem med pappan.

Naturligtvis är det inte ditt fel att pappan skriker och hotar dig men den som skrev det har ändå en poäng. Han har såklart ansvar för det han gör och borde anmälas och åtalas för detta men för att han ska kunna hota dig så behöver du ju lyssna. När du svarar och han säger ett enda ord förutom att han vill prata med barnen så lägger du helt sonika på. Då får han inte möjligheten att säga elakheter eller uttala hot. Där ligger DITT ansvar för att slippa bli kränkt. Och det betyder såklart inte att HAN inte har något ansvar utan det handlar om vad DU kan göra för dig själv.

Vad du borde göra är att skriva ett mail till honom med de nya förhållningsreglerna. Jag tycker inte att du ska ta med att du mår dåligt eller blir ledsen över det han säger, det är bara att bekräfta att det han är ute efter fungerar. Han ska inte få tillfredsställelsen att du bekräftar att du mår dåligt - det är ju precis det han eftersträvar. Typ:

Hej "barnens pappa"

Nu har jag fått nog av dina elakheter och hot och har bestämt mig för följande: I fortsättningen när du ringer så kommer jag att omgående lägga på luren så fort du uttalar minsta elakhet eller hot. Du får självklart gärna ringa för att prata med barnen men bara det. Jag kommer att polisanmäla om du uttalar något hot eller trakasserar mig på något vis från och med nu. Jag kommer även att spela in alla samtal för säkerhets skull.

Jag önskar att inte detta behövdes men tyvärr gör det det eftersom du verkar tro att du har rätten att konstant kränka mig, det har du inte.

• Anonym (mm)
    vampyria2 skrev 2014-10-20 23:38:45 följande:

Fast så länge det är mot enbart mamman och inte mot barnen så har pappan alltid rätt att träffa sina barn, även om han inte vill samarbeta så har han den rätten.

Du pratar om att förlora vårdnaden och inte ha gemensam vårdnad, det kan man förlora pga de saker du rabblar upp men som sagt träffa barnen har de alltid rätt till, tyvärr.

Våld och hot mot mamman klassas som barnmisshandel om barnen bevittnar det och i viss mån även om barnen inte bevittnar det direkt

Man skadar sitt barn genom att skada den andra föräldern. Så är det.
  • Anonym (mm)
    Anonym (mobbad) skrev 2014-10-21 21:17:46 följande:

Jo, det hade ju funkat om barnen ville tala med honom, men de vill ju oftast inte ens svara när han ringer...

Varför envisas du med att svara i telefon när han ringer? Skulle du öppna dörren också även om det varje gång slutade med att du fick en rak höge

Pappan har inga rättigheter att tala med sina barn. Du kan låta dina barn ringa till pappan om de vill eller saknar honom.
  • Nomanisanisland

Jo men det som krånglar till det är att barnen fortfarande har rätt att träffa sin far. Sedan borde som sagt ts man anmälas och åtalas dör olaga hot så lär han sig att veta hut.

Anonym (mm) skrev 2014-11-30 12:34:38 följande:

Våld och hot mot mamman klassas som barnmisshandel om barnen bevittnar det och i viss mån även om barnen inte bevittnar det direkt

Man skadar sitt barn genom att skada den andra föräldern. Så är det.

• SupersurasunkSara
    Nomanisanisland skrev 2014-11-30 12:04:49 följande:

Absolut så kan det vara, men en vuxen karl sla klara av ett inlett samtal också utan att spåra ur. Fördelen med att anmäla är att det kanske kan bli en väckarklocka för TS ex. Tycker inte heller han ska förlora vårdnad eller umgänge, däremot lära sig veta hut och bete sig som folk.

Men att han beter sig fel är det väl ingen som argumenterar emot? Iaf jag vill att TS ser sin egen del i det hela och agerar utefter vad HON mår bra av. Oavsett vilket hon gör, anmäler eller helt enkelt tar bort möjligheten för honom att hota så blir det i slutändan samma sak.

Att anmäla ser jag främst som bra för att om andra råkar ut för honom så finns en historik som är till hjälp. Kanske vaknar han också till och inser vad han sysslar med men har inte hans föräldrar lyckats lära honom hur man beter sig så vete tusan om TS lyckas med det...
  • Anonym (mm)
    Nomanisanisland skrev 2014-11-30 12:39:16 följande:

Jo men det som krånglar till det är att barnen fortfarande har rätt att träffa sin far. Sedan borde som sagt ts man anmälas och åtalas dör olaga hot så lär han sig att veta hut.

Barnen rätt att slippa vara våldsutsatta brottsoffer smäller högre.
  • Nomanisanisland

Jag tror vi är ganska överens ser som sagt också anmälan som en väckarklocka samt en signal om att det är slut med detta ständiga daltande med vuxna människor uppför sig som lättkränkta kräk.

SupersurasunkSara skrev 2014-11-30 12:42:31 följande:

Men att han beter sig fel är det väl ingen som argumenterar emot? Iaf jag vill att TS ser sin egen del i det hela och agerar utefter vad HON mår bra av. Oavsett vilket hon gör, anmäler eller helt enkelt tar bort möjligheten för honom att hota så blir det i slutändan samma sak.

Att anmäla ser jag främst som bra för att om andra råkar ut för honom så finns en historik som är till hjälp. Kanske vaknar han också till och inser vad han sysslar med men har inte hans föräldrar lyckats lära honom hur man beter sig så vete tusan om TS lyckas med det...

• Nomanisanisland
    Anonym (mm) skrev 2014-11-30 12:43:15 följande:

Den bedömningen är lite beroende på ålder upp till barnen.
  • Anonym (En annan)

TS, hur gamla är barnen?

Gör som någon redan föreslagit och svara och låt honom prata med barnen. Vill barnen inte prata så informerar du om det. Börjar han tjafsa så informerar du om att du inte vill höra kränkningar och att han är välkommen att ringa när han vill tala normalt. Sedan lägger du på luren.

Jag vet hur jobbig din situation är och detta är de råd jag fick från fam.rätten när jag var i din situation.

Anmäl trakasserier och gör det vartenda gång.

Efter avslutat samtal skriver du ett sms med samma information som du gav muntligt. Då kan han inte senare hävda att du gjort på annat vis.

ALL kommunikation dokumenterar du i ett sms eller mail som du sedan skickar till honom. Det är för din egen skull.

Och ang vårdnaden så förlorar vårdnadshavare visst den rätten om de missköter samarbetet och inte jobbar tillsammans med den andra föräldern.

Har ni gått på samarbetssamtal? Om inte så gör det. Vill han inte så går du ensam. Det visar din vilja att samarbeta.

Om barnen inte vill träffa honom så ska man lyssna på barnen och komma fram till en fungerande lösning, om en sådan finns.

Hur ofta har han barnen? Och mår barnen bra i umgänget?

• Anonym (O)
    Anonym (mm) skrev 2014-11-30 12:43:15 följande:
    Barnen är inte det och Ts måste lära sig att inte utsätta barnen för sina känslor.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (O) skrev 2014-12-01 05:59:44 följande:
    Barnen är inte det och Ts måste lära sig att inte utsätta barnen för sina känslor.
    Fast, hur vet du att det är så?
  • Anonym (O)
    Anonym (En annan) skrev 2014-12-01 10:48:24 följande:
    Fast, hur vet du att det är så?
    Därför att Ts inte hade fokuserat på att han blir arg på henne i telefon om det var så att barnen misshandlades av honom...
  • Anonym (mm)
    Anonym (O) skrev 2014-12-01 05:59:44 följande:

Om barn bevittnar den ene föräldern misshandla den andra klassas de som brottsoffer.
  • Anonym (En annan)
    Anonym (O) skrev 2014-12-01 10:56:32 följande:
    Därför att Ts inte hade fokuserat på att han blir arg på henne i telefon om det var så att barnen misshandlades av honom...
    Men du, det där är inte sant.

Jag levde med just den sortens behandling under 6 års tid.

Barnen ville inte åka till pappan och inte prata med honom och jag fick motta en hel del skit.

Efter 6 år fick jag ett samtal från hans fru som informerade om att hon lämnat honom pga misshandel av både henne och mina barn. Och tro mig, jag försökte ta reda på om något hände. Både via fam.rätt och bup.

Barnen sa aldrig något pga rädsla då han hotat dem till tystnad. Så var inte allt för övertygad om din teori.

Och som någon sa, misshandel är inte bara slag eller hot mot barnen utan även mot barnens trygghet och genom bevittnat våld/kränkning. Allt är inte svart eller vitt.

Något är fel när barn inte längre vill träffa sin förälder.
Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?