Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?
Lägg på luren, problem solved. Du väljer ju att lyssna.
Spela insatsen och polisanmäl alla hot.
Är man som ditt ex tillräckligt gammal för att ha barn, är man tillräckligt gammal för att veta hur man uppför sig.
Hej!
Näst intill varje gång pappan ringer mamman, (några gånger i månaden), skriker han att hon är psykiskt sjuk, olämplig mamma, att hon förstör barnen, att barnen ska in på barnhem, bli bortadopterade m.m.
Detta hör barnen ibland direkt och ibland indirekt. Mamman blir helt knäckt av dessa samtal, vilket barnen så klart märker, trots att mamman inte talar med barnen om detta.
Plus att han även hotar mamman ibland. Detta hör dock inte barnen.
Hur ser man på detta beteende i en vårdnadstvist?
Är det skäl till att mamman ska få enskild vårdnad?
Kan han anses som olämplig vårdnadshavare då?
Eller får man bete sig hur som helst bara man är snäll mot barnen?
Vad ska mamman göra när pappan ringer för att tala med barnen och det hela slutar med denna psykiska misshandel/mobbing av mamman?
Tacksam för svar!
Isåfall är det lite ditt fel oxå om det blir bråk eftersom du inte avslutar samtalet så fort han börjar....
Nej tycker inte TS man ska förlora vårdnaden däremot behöver han tydligen lära sig en läxa att uppföra sig. Och man ska kunna svara i sin egen telefon utan at bli hotad därför den som ringer upp väljer att medvetet bete sig illa.
Tycker rådet med mobil är bra, hade jag nog också gjort, även om jag principiellt också spelat in eventuella hot, en de, behöver ju uppenbarligen hjälp att uppföra sig.
Det är TS fel som inte direkt lägger på luren eller lämnar luren till barnen direkt hon hör att det är han.
Alla har ansvar för sitt beteende, han för sitt gormande, TS ansvar är att inte inleda samtal med honom utan att ge barnen luren direkt.
Nu har hon redan fått svar att ge barnen en mobil som han får ringa på.
Ang mista vårdnaden, det är inte så lätt idag. Inte ens pedofiler gör det automatiskt om de inte gett sig på sina egna barn har jag för mig att jag har läst någonstans.
Absolut så kan det vara, men en vuxen karl sla klara av ett inlett samtal också utan att spåra ur. Fördelen med att anmäla är att det kanske kan bli en väckarklocka för TS ex. Tycker inte heller han ska förlora vårdnad eller umgänge, däremot lära sig veta hut och bete sig som folk.
Självklart ska man kunna svara, men jag uppfattade det som att TS sedan inleder ett samtal, inte att pappan direkt börjar skrika.
Att spela in är så klart bra om TS vill anmäla, om det leder någonvart vet jag inte, det leder troligen inte till att han förlorar vårdnaden. Om han gör det spelar det ingen roll om inte TS tänkt flytta så långt att umgänge är omöjligt. Och även då kan ju pappan ringa för att prata med barnen.
Bra förslag på mejl.
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på vårdnadsfrågan och ställer frågan utifrån det? Om du får ensam vårdnad så hjälper det dig inte ett dugg med dina problem med pappan.
Naturligtvis är det inte ditt fel att pappan skriker och hotar dig men den som skrev det har ändå en poäng. Han har såklart ansvar för det han gör och borde anmälas och åtalas för detta men för att han ska kunna hota dig så behöver du ju lyssna. När du svarar och han säger ett enda ord förutom att han vill prata med barnen så lägger du helt sonika på. Då får han inte möjligheten att säga elakheter eller uttala hot. Där ligger DITT ansvar för att slippa bli kränkt. Och det betyder såklart inte att HAN inte har något ansvar utan det handlar om vad DU kan göra för dig själv.
Vad du borde göra är att skriva ett mail till honom med de nya förhållningsreglerna. Jag tycker inte att du ska ta med att du mår dåligt eller blir ledsen över det han säger, det är bara att bekräfta att det han är ute efter fungerar. Han ska inte få tillfredsställelsen att du bekräftar att du mår dåligt - det är ju precis det han eftersträvar. Typ:
Hej "barnens pappa"
Nu har jag fått nog av dina elakheter och hot och har bestämt mig för följande: I fortsättningen när du ringer så kommer jag att omgående lägga på luren så fort du uttalar minsta elakhet eller hot. Du får självklart gärna ringa för att prata med barnen men bara det. Jag kommer att polisanmäla om du uttalar något hot eller trakasserar mig på något vis från och med nu. Jag kommer även att spela in alla samtal för säkerhets skull.
Jag önskar att inte detta behövdes men tyvärr gör det det eftersom du verkar tro att du har rätten att konstant kränka mig, det har du inte.
Jo men det som krånglar till det är att barnen fortfarande har rätt att träffa sin far. Sedan borde som sagt ts man anmälas och åtalas dör olaga hot så lär han sig att veta hut.
Våld och hot mot mamman klassas som barnmisshandel om barnen bevittnar det och i viss mån även om barnen inte bevittnar det direkt
Man skadar sitt barn genom att skada den andra föräldern. Så är det.
Jag tror vi är ganska överens ser som sagt också anmälan som en väckarklocka samt en signal om att det är slut med detta ständiga daltande med vuxna människor uppför sig som lättkränkta kräk.
Men att han beter sig fel är det väl ingen som argumenterar emot? Iaf jag vill att TS ser sin egen del i det hela och agerar utefter vad HON mår bra av. Oavsett vilket hon gör, anmäler eller helt enkelt tar bort möjligheten för honom att hota så blir det i slutändan samma sak.
Att anmäla ser jag främst som bra för att om andra råkar ut för honom så finns en historik som är till hjälp. Kanske vaknar han också till och inser vad han sysslar med men har inte hans föräldrar lyckats lära honom hur man beter sig så vete tusan om TS lyckas med det...
Barnen rätt att slippa vara våldsutsatta brottsoffer smäller högre.