• Anonym (mobbad)

Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?

Hej!

Näst intill varje gång pappan ringer mamman, (några gånger i månaden), skriker han att hon är psykiskt sjuk, olämplig mamma, att hon förstör barnen, att barnen ska in på barnhem, bli bortadopterade m.m.

Detta hör barnen ibland direkt och ibland indirekt. Mamman blir helt knäckt av dessa samtal, vilket barnen så klart märker, trots att mamman inte talar med barnen om detta.

Plus att han även hotar mamman ibland. Detta hör dock inte barnen.

Hur ser man på detta beteende i en vårdnadstvist?
    Är det skäl till att mamman ska få enskild vårdnad?
    Kan han anses som olämplig vårdnadshavare då?
    Eller får man bete sig hur som helst bara man är snäll mot barnen?
    Vad ska mamman göra när pappan ringer för att tala med barnen och det hela slutar med denna psykiska misshandel/mobbing av mamman?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?
  • Anonym (mobbad)
    vampyria2 skrev 2014-10-20 22:24:14 följande:

ja eller varför inte bara låta barnet svara när du ser att det är pappan som ringer?

Jo, det hade ju funkat om barnen ville tala med honom, men de vill ju oftast inte ens svara när han ringer...
  • vampyria2
    Anonym (mobbad) skrev 2014-10-21 21:17:46 följande:
    Jo, det hade ju funkat om barnen ville tala med honom, men de vill ju oftast inte ens svara när han ringer...
    Ja men låt det ringa då, vill inte barnet så är det inget att göra åt och om pappan vill något viktigt så får han väl messa om det då.
    Säg till i förväg om de nya "reglerna" och säg att det är för att du inte orkar bli kallad en massa otrevligheter hela tiden så att han vet det.
  • Anonym (--------)
    Tines skrev 2014-10-20 21:16:20 följande:
    Isåfall är det lite ditt fel oxå om det blir bråk eftersom du inte avslutar samtalet så fort han börjar....
    ursäkta men det där var bland det dummaste jag har läst

Självklart är det INTE ts fel att mannen skriker och gapar och hotar, att du ens försöker få det till det visar på okunskap.

Tycker du ska be TS om ursäkt

• Anonym (mobbad)
    vampyria2 skrev 2014-10-22 11:47:33 följande:
    Ja men låt det ringa då, vill inte barnet så är det inget att göra åt och om pappan vill något viktigt så får han väl messa om det då.
    Säg till i förväg om de nya "reglerna" och säg att det är för att du inte orkar bli kallad en massa otrevligheter hela tiden så att han vet det.
    Jo, det är klart att man kan göra så.
    Problemet är bara att han själv inte tycker att han gör något fel...
  • vampyria2
    Anonym (mobbad) skrev 2014-10-22 22:24:01 följande:
    Jo, det är klart att man kan göra så.
    Problemet är bara att han själv inte tycker att han gör något fel...
    Ja men det spelar ju egentligen ingen roll vad han tycker utan hur du upplever det hela, du behöver inte stå ut med såna här saker och du har rätt att bestämma om du ska svara i telefonen eller inte, ingen kan tvinga dig.

Han får ju fortfarande kontakt med dig genom mess m.m så det finns inget han kan ta på och säga att du inte är samarbetsvillig tex, speciellt inte om du har förklarat läget för honom.
  • Nomanisanisland
    Dr Mupp skrev 2014-10-20 22:06:32 följande:

Lägg på luren, problem solved. Du väljer ju att lyssna.

Ja fast det ändrar ju inte faktum att den som väljer att hota borde åtalas och lära sig veta hut.
  • Nomanisanisland

Spela insatsen och polisanmäl alla hot.

Är man som ditt ex tillräckligt gammal för att ha barn, är man tillräckligt gammal för att veta hur man uppför sig.

Anonym (mobbad) skrev 2014-10-20 18:34:58 följande:

Hej!

Näst intill varje gång pappan ringer mamman, (några gånger i månaden), skriker han att hon är psykiskt sjuk, olämplig mamma, att hon förstör barnen, att barnen ska in på barnhem, bli bortadopterade m.m.

Detta hör barnen ibland direkt och ibland indirekt. Mamman blir helt knäckt av dessa samtal, vilket barnen så klart märker, trots att mamman inte talar med barnen om detta.

Plus att han även hotar mamman ibland. Detta hör dock inte barnen.

Hur ser man på detta beteende i en vårdnadstvist?

Är det skäl till att mamman ska få enskild vårdnad?

Kan han anses som olämplig vårdnadshavare då?

Eller får man bete sig hur som helst bara man är snäll mot barnen?

Vad ska mamman göra när pappan ringer för att tala med barnen och det hela slutar med denna psykiska misshandel/mobbing av mamman?

Tacksam för svar!

• Nomanisanisland
    Tines skrev 2014-10-20 21:16:20 följande:

Isåfall är det lite ditt fel oxå om det blir bråk eftersom du inte avslutar samtalet så fort han börjar....

På vilket sätt är det TS fel att mannen väljer att vara oförskämd och hota? När ska vi äntligen börja betrakta vuxna män som ansvariga för sina handlingar?
  • SupersurasunkSara
    Nomanisanisland skrev 2014-11-30 10:55:33 följande:
    På vilket sätt är det TS fel att mannen väljer att vara oförskämd och hota? När ska vi äntligen börja betrakta vuxna män som ansvariga för sina handlingar?
    Det är TS fel som inte direkt lägger på luren eller lämnar luren till barnen direkt hon hör att det är han.
    Alla har ansvar för sitt beteende, han för sitt gormande, TS ansvar är att inte inleda samtal med honom utan att ge barnen luren direkt.

Nu har hon redan fått svar att ge barnen en mobil som han får ringa på.

Ang mista vårdnaden, det är inte så lätt idag. Inte ens pedofiler gör det automatiskt om de inte gett sig på sina egna barn har jag för mig att jag har läst någonstans.
  • Nomanisanisland

Nej tycker inte TS man ska förlora vårdnaden däremot behöver han tydligen lära sig en läxa att uppföra sig. Och man ska kunna svara i sin egen telefon utan at bli hotad därför den som ringer upp väljer att medvetet bete sig illa.

Tycker rådet med mobil är bra, hade jag nog också gjort, även om jag principiellt också spelat in eventuella hot, en de, behöver ju uppenbarligen hjälp att uppföra sig.

SupersurasunkSara skrev 2014-11-30 11:01:01 följande:

Det är TS fel som inte direkt lägger på luren eller lämnar luren till barnen direkt hon hör att det är han.

Alla har ansvar för sitt beteende, han för sitt gormande, TS ansvar är att inte inleda samtal med honom utan att ge barnen luren direkt.

Nu har hon redan fått svar att ge barnen en mobil som han får ringa på.

Ang mista vårdnaden, det är inte så lätt idag. Inte ens pedofiler gör det automatiskt om de inte gett sig på sina egna barn har jag för mig att jag har läst någonstans.

Svar på tråden Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?