Kan en "bråkig" pappa förlora vårdnaden?
Jag förstår inte varför du hakat upp dig på vårdnadsfrågan och ställer frågan utifrån det? Om du får ensam vårdnad så hjälper det dig inte ett dugg med dina problem med pappan.
Naturligtvis är det inte ditt fel att pappan skriker och hotar dig men den som skrev det har ändå en poäng. Han har såklart ansvar för det han gör och borde anmälas och åtalas för detta men för att han ska kunna hota dig så behöver du ju lyssna. När du svarar och han säger ett enda ord förutom att han vill prata med barnen så lägger du helt sonika på. Då får han inte möjligheten att säga elakheter eller uttala hot. Där ligger DITT ansvar för att slippa bli kränkt. Och det betyder såklart inte att HAN inte har något ansvar utan det handlar om vad DU kan göra för dig själv.
Vad du borde göra är att skriva ett mail till honom med de nya förhållningsreglerna. Jag tycker inte att du ska ta med att du mår dåligt eller blir ledsen över det han säger, det är bara att bekräfta att det han är ute efter fungerar. Han ska inte få tillfredsställelsen att du bekräftar att du mår dåligt - det är ju precis det han eftersträvar. Typ:
Hej "barnens pappa"
Nu har jag fått nog av dina elakheter och hot och har bestämt mig för följande: I fortsättningen när du ringer så kommer jag att omgående lägga på luren så fort du uttalar minsta elakhet eller hot. Du får självklart gärna ringa för att prata med barnen men bara det. Jag kommer att polisanmäla om du uttalar något hot eller trakasserar mig på något vis från och med nu. Jag kommer även att spela in alla samtal för säkerhets skull.
Jag önskar att inte detta behövdes men tyvärr gör det det eftersom du verkar tro att du har rätten att konstant kränka mig, det har du inte.