Inlägg från: Patricia4 |Visa alla inlägg
  • Patricia4

vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"

Hannah: jag är också trött på alla kommentarer och frågor. Igår morse ringde pappa och frågade om det inte var dags snart , och jag bara skrek : tror du inte att jag skulle ha ringt dig om jag skulle fått barn?! Fråga mig en gång till så blir du den sista som får veta ...!!!
    Han stammade fram en ursäkt och givetvis skämdes jag sen men jag orkar verkligen inte med dessa frågor längre.
    Sedan dess har ingen frågat ;) sambon får lite mess men han skonar mig tror jag.

Idag hoppas jag att de tar hänsyn till att babyn verkar väga mkt och att jag gått på aurora samtal. Jag sa till i telefon att om de tänker låta mig vara gravid en vecka till så kräver jag kejsarsnitt. Hon förstod min rädsla . Det kan ju vara att de kollar bebisens storlek i dag med.
    Magen är så tajt och full med bebis. Inget får längre plats och magknip flera ggr om dagen.
    Vill ju träffa mitt barn nu!

Hoppas det händer nåt för dig med Hannah !

• Patricia4

Hej
    Vi får stanna på förlossningen , de ska ta hål på hinnorna . Håll tummar och tår att det går bra för oss och att jag hinner få smärtstillande denna gång .

• Patricia4
    Hannah8401 skrev 2015-06-22 16:10:14 följande:

Vad skönt att ni får stanna! Är det detsamma som igångsättning när de tar hål på hinnorna?

Har dina andra barn vart stora när de fötts? Jag litar inte alls på sjukhusens viktuppskattning, de verkar bara gissa. På min son sa de 3,7-4 kg, 3-4 dagar innan han föddes, han vägde 4,3. Till min syster sa de 3,9 fyra dagar innan igångsättning, och 3,5 dagen de satte igång henne. Över 4,9 vägde flickan.

Jag tror min baby kommer vara lite större än storebror, jag känner mig så full i magen och hennes sparkar börjar bli hårda.

Fick oxytocin dropp och vi väntar men bara efter en halvtimme tog de bort den .bebis blev stressad. Nu väntar vi på narkosläkaren som ska ge mig EDA och sen tar de hål
    På hinnorna.

Oj vilja dåliga viktuppskattningar, jag har också hört flera som fått helt annat.
    Min känns ändå stor , tippar runt 4 -4,5kg.
    Nu får jag inte använda min telefon längre. Håll tummarna för mig.
  • Patricia4

Äntligen är hon här :) hade en drömförlossning och hon är väldigt söt :)

Skriver ett längre inlägg sen om förlossningen .

Hon vägde 4460 g och är 51 cm. Massor av hår ( mörkt ).

Det är så underbart! Äntligen är hon här efter två års kamp:)))

• Patricia4

Hejsan
    Tror att det där med hinnsvepning ändå är bra ur ett psykologiskt perspektiv. Att det händer nåt . Att hå över en vecka var jäkligt drygt och är tacksam att jag fick prova hinnsvepning två ggr fastän det inte gav effekt men det gav hopp då och det behövde jag.
    Vi är kvar på bb , kämpar på med amning och väntar på att mjölken rinner till. Vår lilla Lily ( fint va?) är lite förbannad när det inte kommer så mkt mjölk. Vi har gett tillägg vid ett tillfälle för att hon ska ha tålamod med mina boobs ;)

Förlossningen var underbar . Vi startade med epidural vid 3 cm utan att jag hade värkar . Det gjorde ganska ont men var helt klart det bästa jag gjort . Var smärtfri och spelade yatzy med sambon. 15 minuter innan hon föddes kände jag ett tryck ner och det gjorde ont. Sa till bm att epiduralen förmodligen slutat funka , och bara ngn minut senare kände jag behovet att krysta . Hade varit öppen 3,5 cm bara 10 minuter före så förstod inte alls att det gått så fort. Åkte alltså in 13.30 till FL för att prata om igångsättning. Startade igångsättning 16-17. EDA vid 18, hål på hinnorna sen och var helt smärtfri fram till den sista kvarten ! Och då var det krystvärkarna som tryckte på ! Inga bristningar och otroligt bra bm som var hos mig hela tiden plus två undersköterskor som kände igen mig och som jag samarbetar med utifrån mitt jobb. Trots skiftbyte stannade de kvar och peppade mig ända till slutet .
    Vi är så nöjda och jag förstår verkligen andra också som förespråkar EDA.
    Fjärde förlossningen och absolut den bästa :))

• Patricia4
    Hannah8401 skrev 2015-07-01 09:28:55 följande:

Igår kväll kom min flicka till världen äntligen! Det gick jättefort, 30 min efter att vi kom in så var hon ute.

4875 gram vägde hon, så det är en stor flicka. Hon är så söt, och nu väntar vi på pappa och storebror, det ska bli så spännande att se hans reaktion.

Stort grattis Hannah :) Äntligen !!!
    Vilken stor tjej och vilken snabb förlossning. Vad underbart att hon är här nu :)
  • Patricia4
    Blåsippan84 skrev 2015-07-09 03:26:16 följande:

Bf igår. Var hos bm. Hon kände på tappen och den var mjuk men bakåt, ej öppen. Natten till tis trodde jag det startade. Regelbundna värkar i 1,5 h men klingade sen av.

Men nu vet i sjutton om det inte är igång. Måste andas igenom värkarna och hållt på så snart 1h. Men då det klingade av sist hat jag inte ringt vare sig förlossning eller min mamma. Kanske dumt för jag känner en annan kraft i dessa. Avvaktar en stund till och ser åt vart det bär. Kanske får vi en bebis på vår bröllopsdag 9/7 smile5.gif

Åh vad spännande ! Du kanske redan har fått ! Lycka till!!!
  • Patricia4
    Hannah8401 skrev 2015-07-09 20:35:37 följande:

Blåsippan, jag väntar med spänning!

Ni som fått era bebisar, har amningen gått för er? Min bebis blir jättearg om hon kommer till någon annan än mig, och vill helst suga på bröstet hela tiden. Hon verkar inte bli mätt men hon går upp i vikt. Igår fick hon ersättning två gånger för min man tjata så om att hon var hungrig. Jag vill helst inte ge ersättning utan vill helamma, ok att ge lite ersättning om jag ska vara borta en stund, men inte annars. De sa på BVC att jag inte behöver ge ersättning för hon har så bra viktuppgång.

Men varför verkar hon fortfarande hungrig då så fort hon inte får amma? Hon söker och öppnar munnen och suger på händerna. Napp tog hon de första dagarna men vill inte nu.

Hej
    Låter som vi sitter i samma båt! Förutom att jag fick mjölkstockning nu och penicillinkur.
    Min bebis vill äta hela tiden , på eftermiddagarna/ kvällarna speciellt. Blir arg ibland vid bröstet( känns som att hon ätit upp allt ) . Ger tillägg 1-2 ggr om dagen som stöd. Upplever att hon är lite bekväm av sig och skulle föredra tillägg så slipper hon jobba för maten . Hon är snål med att öppna munnen ordentligt och jag har verkligen ömma bröstvårtor . Har försökt sluta med amningsnapp för att tydligen töms inte bröstet helt med den på .., vi är inne på dag 7 med mjölkstockning :(
    Har grinat och tänkt ge upp amningen helt . Men idag vände det, smärtan var mindre och stockningen halverats.
    Tänkte på din fråga : varför verkar hon hungrig hela tiden ?
    Jag tror stora barn är det. De behöver mer. Mitt tredje barn var likadant. Ammade minst varannan timme dygnet runt med honom och han vägde också 4,5 kg. Ditt barn var ju ännu större...

Men för mig har allt detta strul med brösten verkligen begränsat mig. Sitter ju och ammar konstant , kan inte gå ut i blåsten med mjölkstockning och vill inte ta emot besök när jag sitter och gråter vid amning. Ni kan ju gissa hur många som sett vårt mirakel ? Så ledsamt . Sambon tycker jag ska sluta amma och ge ersättning så han kan hjälpa till. Jag tycker att jan ska stötta min amning istället ....!
  • Patricia4

Ja hon går upp i vikt men inte jättemkt ...från fyra imorse ammade hon varje timme men bara lite åt gången ...
    Åh ska du till gymet?! Vad vågar du göra där? Är så sugen och har fyllt på mitt årskort så det är bara jag som begränsar. Tuttarna känns så obekväma och jag törs inte sätta på mig vilken topp som helst .)
    Har du på dig vanlig träningstopp? Vad kul med en till träningsfreak:)

• Patricia4
    Blåsippan84 skrev 2015-07-17 19:39:41 följande:

Kanske ska skriva sonen vägde 3780g och 51 cm. Fått namnet Adrian smile1.gif . Storebror var lite större 3880g och 51 cm. Så nästan lika stora smile1.gif

Grattis till lilla Adrian ! Hoppas du känner dig piggare , lät som en tuff start!

Vi kämpar också med amningen . Hon äter hela tiden och verkar inte bli mätt. Har lyckats sluta med amningsnappen . Fick gigantisk mjölkstockning och antibiotika . Sen funkade inte det bröstet på 10 dgr ..:(
    Kan inte göranåt annat än att amma eller ge ersättning . Och nu är hon förstoppad ...:(
  • Patricia4

Hej
    Grattis Lisa! Det var verkligen kul att läsa om lyckat kub. Så glad för er skull och att ni orkat kämpa !

Karro : snart dags för bebis :) tänk att ni snart får er lilla tjej till er . Vår har blivit hela två månader nu. Tycker hon precis kom till oss. Kämpa på nu, vet att sista tiden är tung ! Men väl värt det!

• Patricia4
    Hannah8401 skrev 2015-08-09 16:09:53 följande:

Här går det ok, lillan är en månad och 9 dagar, jag måste fortfarande ge ersättning då hon inte gått upp i vikt så bra (trots ersättning, så fick öka) men jag är ganska säker på att jag har något som kallas hypoplasi. Jag ska få det kollat för att vara säker. Då kan man aldrig full amma.

Annars så är det mycket att vara hemma med två så små. Storebror tycker mycket om sin lillasyster och vill gärna pussa och gosa, men han förstår inte helt att man inte ska klämma så hårt, och när han vill leka så hoppar han och fäktar med händerna och klappar till sin syster. Så bärsjalen är välanvänd. Sätter jag henne i en sån gungstol för bebisar så ska han gunga den så hårt och fort det går, så det gäller att vara på sin vakt!

Så hektiskt är det nu, men jag vet att det kommer bli lättare och lättare och de kommer snart ha mycket glädje av varandra.

Hej
    Hur går det Hannah? Hur är viktuppgången på er bebis? Jag kämpar på med amning och ersättning då hon haft svag viktuppgång. Hon hade hög feber och magvirus förra veckan så det gjorde inte viktuppgången bättre:(
    Men det känns som om att det börjar bli bättre , hon ser rundare ut ;)
    Jag får ge upp drömmen om helamningen och inse att min bebis behöver lite tillägg för att må bra .
    Jag försöker träna upp min bålstabilitet, ryggen är helt paj . Funkar din kropp som vanligt med träning och allt ?
  • Patricia4

Hej
    Jag ger ersättning två till tre ggr om dagen och alltid efter amning då. Hon är inte så förtjust i etsättningen så det tar tid att vänja henne med det och öka . Just nu tar hon ca 60 ml lunch och middag . Ibland lyckas jag få i henne ca 30 ml till efter en av amningarna. Jag upplever att hon är rundare nu. Hon vägrade ersättningen helt i tre dgr när hon var sjuk. Vi får se vad hon väger på torsdag har verkligen matat henne så fort jag hinner. Har bröstet framme hela tiden känns det som . Förra veckan vägde hon 5300. Hon hade då varit sjuk i magviruset och innan dess förstoppad i 14(!!) dgr och inte ätit så mkt.
    Gud vad jag har kämpat med amning och hennes vikt. Har varit så stressad och känner mig som en dålig mamma. Hon har för det mesta varit en glad bebis ändå men lite problem på kvällarna med gaser. Men nu ska det vända!
    Knipkulor kanske vore nåt? Jag har några hemma ..

• Patricia4

Hej blåsippan
    Tråkigt att ni oxå har det kämpigt med amningen . Jag kan inte amma i bärsjal heller, fattar inte alls hur det ska funka. Min rygg är paj och värre blir den av liggamningen.
    Finns det nåt som funkar att få honom sova i? Typ vagnen ? Tänkte om du kunde lura honom att äta oftare på dagen / kvällen och få honom sova mer på fm .
    Lily är vaken jättemkt och är nyfiken på allt nu. Hon vill inte sova alls på dagen men i bärsjal el sele sover hon lätt 1-2 timmar. Ibland måste jag söva henne när hon är överstimulerad och trött. Annars är det ju svårt att ändra deras dygnsrytm nu när de är så små.

• Patricia4
    Hannah8401 skrev 2015-08-28 07:41:42 följande:

Cayenna, nä hoppas inte heller hon blir det i såna fall.

Tågresan gick fint, sonen sov en stund sen var han vaken och klättrade bara runt just där vi satt, så jag slapp springa genom tåget efter honom. Lillan var i bärsjalen hela tiden bortsett från när jag matade henne och sen sket hon. Kunde hon väl gjort innan eller senare tycker jag men men. Då blev sonen lite ledsen för han trodde visst att jag skulle rymma när jag skulle byta på henne. Men då var det en jättesnäll dam där som försökte trösta honom.

Skriker era bebisar mycket? Min skriker väldigt ofta, men inte så länge så att jag tror det är kolik. Förut hjälpte det ofta med bröstet, men nu blir hon ofta arg på det. Säkert för att flaskan är bättre. Imorse tex fick hon ersättning, sen märkte jag att hon var trött, så då la jag henne bredvid så hon kunde snutta lite och somna. Det gick en stund men sen vaknade hon och började skrika, då höll jag om henne i sängen och sjöng för henne och försökte ge henne nappen. Men nej. Hysteriskt skrikande. Då blev jag så trött på henne så jag la henne I liggdelen till vagnen så fick hon fortsätta skrika där. Min son sov med oss också, och han såg så ledsen ut. Så då kramade jag honom lite innan jag tog upp den lilla i sjalen. Då gick det att vagga henne till sömns.

Men vad kan det vara för fel med henne? Varför gråter hon så när jag håller henne ibland? Ny blöja och rapa hade hon gjort.

Angående dagis här i Norge så får du ha det barnet du är föräldraledig för på dagis tom. Storasyskon får du ha så mycket du vill. Jag tycker det blir lite fel. Varför lämna bort sitt barn om man är hemma? Bortsett från om man kanske har ett mindre barn med särskilda behov som är väldigt krävande.

Men norskar verkar ha lite annorlunda syn. De höjer på ögonbrynen när de hör att jag är hemma med båda två. Och oj vad jobbigt! I sverige verkar det mer vanligt och naturligt att det äldre barnet också är hemma. Nu fick sonen börja 50% på dagis, så han kommer gå 2 dagar ena veckan och 3 dagar andra. Ca 6 timmar om dagen. Mannen ville han skulle börja, men jag har vart tveksam. Men jag märker att han tycker om att vara med andra barn och vill leka med dom (eller ja, göra samma saker) sen är det såklart fint för den lilla att få lite uppmärksamhet, jag har ju inte alltid så mycket tid till henne då sonen kräver mer stimulans. Så 50% tror jag blir bra.

Jag trodde det var 15 timmar per vecka i hela Sverige.

Hur går det med ammande? Jag funderar snart på att ge upp.....

Hejsan

Hannah: jag tror det är svårt att hålla amningen vid liv om barnet blir "tuttförvirrad" vilket är lätt när man kör med både ersättning och bröst.
    Jag tycker det är så mycket mindre stress efter att hon fått flaskan . Ammar jag så är hon nöjd 40 min Max en timme. Så ofta har jag inte alltid tid att amma. Lily får flaska två ggr om dagen och det funkar bra för oss.
    Appropå din dotters skrik, kan hon vara övertrött , överstimulerad eller bara vill sova/ vara nära dig. De är ju inte så stora än och har svårt att hantera alla intryck. Ibland är Lily så : då får hon sova i bärsjal eller så går jag med henne avskilt , släcker ner och vaggar henne till sömns . Hon vill ofta bara vara nära och jag har läst att det är viktigt att de får vara det . Fundera på hur dagen varit när hon börjar skrika sådär . Har det varit många miljöombyten , fart och fläng ?
    Hoppas det blir lugnare för er !
  • Patricia4
    Hannah8401 skrev 2015-08-28 20:19:05 följande:

Patricia, ja jag vet, jag har ett tillmatningsset som jag använder för att hon inte ska få allt från flaska, och jag ska försöka använda det mer de dagarna min son är på dagis.

Ja jag vet inte vad det kan vara med min dotter, men hon bor ju nästan i sjalen hos mig. Under dagen är det inte långa stunder hon inte är i den. Men det sägs ju att det ofta blir bättre efter tre månader. Så jag får försöka att fortsätta delamma en månad till och se om hon lugnar sig. Jag vill ju amma, men jag blir så uppgiven när hon skriker och inte vill ta bröstet. På natten går det oftast bra med bara bröstet, jag gav henne ersättning imorse runt 5, men tror egentligen inte hon var hungrig, hon ville bara vara vaken lite.

Sover era små i egna sängar? Och vaknar de mycket på nätterna?

Karro hur går det? Det är nära nu!

Är hon så mkt i sjalen , så borde det inte vara närhet det är frågan om. Verkar hon ha ont ? Tarmarna kan ju vara omogna och gör ont de tre första månaderna. Vad har du för flaska ?
    En tjej på gymet rek en flaska rån babyproffsen som heter "twist and shake ". Ser it som en shaker. När de började med den blev dotter mindre gasig och slutade skrika. Lily strular med calma flaskan och blir tuttförvirrad av de andra vanliga. Jag ska köpa den där twist and shake och prova tänkte jag.
    Det kanske är så att du inte kan göra mer än bara försöka stå ut med hennes skrikperiod. Låter som du har försökt med allt och att du är lyhörd för hennes behov. Vissa bebisar är ju lite mer skrikiga i början.
  • Patricia4
    karro 2014 skrev 2015-09-09 17:04:58 följande:

Hej!!
    Den 7/9 kl 12:06 föddes våran efterlängtade och älskade lilla Ella, hon väger 3475g och 50cm lång. Åkte in i söndagsnatt till förlossningen vid 03:15 med regelbundna värkar, när vi kom var jag öppen 4cm, kl 12:06 kom hon ut<3
    Gud så mysigt detta är o denna längtan, äntligen säger jag bara<3 phpRvpdBs54354.jpg

Stort grattis ! Visst är det härligt att de äntligen är här ! Fint namn :) hur mår du ?
  • Patricia4
    mom in the city skrev 2015-09-11 10:10:07 följande:
    Ja men hjälp vad tiden går fort! :-P Vår lilla blir fem månader om drygt en vecka. Får lite halvt ångest över att han växer så fort, vill att han ska vara min lilla bebis länge. smile5.gif
    Ja visst får man det ! Har hela tiden sagt att Lily får vara liten länge och än så länge är hon det . 59 cm och väger drygt 5800gr. Liten och nätt fortf :)

Hur mår ni ? Hur funkar det?
    Nån som börjat med mat/ gröt ?
  • Patricia4
    Hannah8401 skrev 2015-09-11 15:07:20 följande:

Ja man hör alltid olika. Det är ju säkert olika från barn till barn också. Min son började lite vid 4 månader, och vid 6 månader åt han ganska mycket mat. Sen slutade han äta nästan helt vid 9 månader då det kom tänder! Det kom massa på en gång stackaren. ....

När fick era tänder?

Hej
    Vi kommer nog börja med smakportioner lite försiktigt efter 4 mån . Min två andra amningsbarn tog det 4 månader att introducera mat och välling så att jag kunde sluta amma.

Min första dotter fick tand vid 4 månader (!) , de andra har fått mer normalt . Är rädd att Lily får tidigt med . Hon dreglar och käkar på sin hand och försöker bitas med tandköttet ;)
    Hoppas det dröjer ...
Svar på tråden vi har nu plussat tråd 2 från "Någon mer som precis har fått mf och vill försöka igen?"