• Amber82

Nya BF Februari 2015!

Någon som har tips på bra musik under förlossningen? Vill ha en bra blandning av sånt man kan slappna av till och mer "aggressiv" musik som man blir peppad av men jag har ingen inspiration alls. Lyssnar på typ allt, schlager och dansband går däremot bort helt i det sammanhanget känner jag

• Amber82

Jag känner mig inte heller särskilt redo för bebis men det kommer så smått nu när jag börjar inse att bebis oavsett vad kommer att vara här inom fem veckor.. Försöker ge sonen så mkt tid jag orkar och kan nu innan han får konkurrens, får lite dåligt samvete mellan varven över att han snart inte kommer att få lika mkt uppmärksamhet. Så spännande och nervöst att se hur han reagerar när det dyker upp en skrikmaskin och stjäl hans föräldrars uppmärksamhet...

• Amber82
    Loncelot skrev 2015-01-27 06:39:19 följande:
    Ja älskar Linkin park, körde dem när ja tatuera ryggen haha mycket bra!!!
    Ja deras musik är ju bra att träna till så borde passa, tack för tipset
  • Amber82
    Stora My skrev 2015-01-27 06:47:01 följande:
    Andas! Och när paniken kommer, låt den inte ta dig utan lugna ner dig med långa djupa andetag. Hemma - värmekudde på ryggen och magen, duscha (hjälper ju inte jättemycket men bättre än ingenting) kanske Tens (har själv inte testat) stå upp när värkarna kommer funkar bäst för mig. Väl på fl - be om smärtlindring och tips av bm. Det är deras jobb hjälpa dig. Svårt ge tips men du kommer klara det. Andra gången känner du igen det hela och kan tackla det bättre. Första gången vet man ju inte vad som väntar.

Ja man blir ju lite nervös när man tänker att man snart är där i värkarbetet fast jag känner mig förväntansfull, då är det ju äntligen på gång.
    Tack för tips och pepp! Känner mig också förväntansfull på något sätt men vågar inte riktigt hoppas på att det ska kännas bra denna gång eftersom jag hellre vill bli positivt överraskad än negativt..samtidigt borde det ju underlätta att ha en positiv inställning än en negativ så jag känner mig kluven inför hur jag ska förbereda mig. Det finns både för- och nackdelar med att "veta" vad man har att vänta sig
  • Amber82

Jag tycker också att jag har hört talas om tvåbarnschock men nu när jag har läst under graviditeten i olika trådar på nätet tycker jag att många anser att den största omställningen var när första barnet kom. Vår etta har varit väldigt krävande på många sätt och jag var tydligen helt oförberedd på hur det kan vara att ha barn, framförallt tycker jag nog att det var jobbigt att behöva vara tillgänglig jämt på någon annans villkor. Jag försöker vara inställd på att första månaderna kommer att vara som en dimma man behöver kämpa sig igenom men jag hoppas att jag ska tycka att det känns mer bra än jobbigt, framförallt hoppas jag att det inte ska bli jobbigt för storebror. Så svårt att veta innan vad man har att vänta för även om jag har ett barn så behöver ju inte tvåan vara lik ettan alls, sen är det ju klart att grunderna i hur man tar hand om en bebis finns där på ett sätt som jag hoppas ska underlätta.

• Amber82
    Johannniii skrev 2015-01-27 11:21:43 följande:

Oroar mig med lite över det här med syskonen. Elin är 3 år (dec-11) och Ivar är 1 år (sep-13), så det är 21 månader mellan 1 och 2 och nu blir det 17 månader mellan 2-3 .. Stora syster har världens trots och bror fattar inte riktigt nej än. Eller han fattar nog men skrattar bara... Han är bara mammig/pappig ibland... Undrar hur det ska bli. Elin och Ivar leker jättebra tillsammans. Och jag kommer ha dem på förskola 15h/v för annars kommer de nog klättra på väggarna mer än vanligt... Oavsett så får bebis gärna komma nu. Men 25 dagar kvar, minst... ????

Vad fina namn dina barn har, jag är lite inne på Elin om det blir en flicka

Vad bra att dom kan leka bra tillsammans, att de har varandra kanske kan göra att det blir lite lättare för dem när det kommer en bebis som tar mkt tid från dig och pappan. Hoppas att ni inte behöver vänta så länge på bebisen!
  • Amber82
    örnen skrev 2015-01-27 14:14:43 följande:

Ni som är hemma på dagarna, vad gör ni?

Idag är min första dag hemma och jag har 1. Sovit till 9.30 då min underbara aurora-bm ringde och hörde hur allt var och försäkrade mig om att jag inte skulle behöva gå över lika mycket som jag gjorde förra gången, inte med tanke på min graviditet.

2. Gick upp och pt frukost och har sedan suttit i soffan och sett på serier (ätit både lunch + en påse kakor där). Spelat candy crusch. Nu känner jag mig trött och tänkte lägga mig och läsa..

Tänker att jag i morgon ska ta tag i mer saker men.. Har min son på fsk, han ska få vara hemma med mig vissa dagar men samtidigt har han så svårt att leka själv och jag orkar inte aktivera honom hela tiden. Hade ju tänk gå långpromenader men huggen/ilningarna stoppar mig. Bunkra upp med mat/fika i frysen, fika ska jag men vi har linas matkasse vv och dessutom ska min man va ledig en dag i veckan hela våren så känns inte som någon extrem kris. BB-väskan är packad flera ggr om och städa, ja, tills fogarna säger stopp. Gud va jag gnäller. 16 dagar kvar. Min man säger att jag inte ska ha dåligt samvete men känns konstigt att liksom ligga och dega typ hela dagen.. Vad säger ni?

Det låter helt underbart men det är ju alltid en omställning innan man kommer in i ett nytt tempo Passa på att ta hand om dig själv, läs bra böcker och bara ta det lugnt, bebisen kan ju komma imorgon likaväl som om ett par veckor.
  • Amber82
    ebe91 skrev 2015-01-28 15:29:47 följande:

En liten fråga från en förstagångsföderska, hur många blöjor behövs av allra minsta storleken? Tänkte bunkra upp innan bebis kommer, men vill inte köpa på mig för mycket...

Vi bunkrade upp för mycket förra gången så har ett oöppnat paket kvar, tror att vi hade köpt två stora paket. Fick rätt mycket gratisprover på bb och insåg att vi gillade ett annat märke mkt bättre än det vi hade köpt, dessutom var sonen ganska stor och gick snabbt upp i vikt första veckorna så han växte ur den storlek vi hade köpt. Det är så olika hur blöjor passar olika barn beroende på kroppsform så det kan vara bra att prova sig fram när barnet har kommit. Sen är det ju svårt att veta i förväg hur mkt blöjor som går åt eftersom det är normalt (om man ammar iaf) att bebisar bajsar allt från en gång i veckan till tio ggr om dagen typ.. Blöjor finns ju i matbutiker och mat behöver man ju köpa oavsett så mitt tips är att vänta med att köpa på sig just blöjor
  • Amber82
    Snartentrea skrev 2015-01-28 20:01:26 följande:

Min BM har sagt att han kan hinnsvepa när jag är i v. 39. Antar att han då syftar på 39+, men jag ska dit nästa fredag när jag är i 38+0 så då ska jag övertala honom att göra det då ;) Har världens bästa BM, gick hos honom med dottern med (2013), och då svepte han i 38+ iaf.

Satte det igång direkt för dig efter hinnsvepningen förra gången? Det är ju så olika hur olika barnmorskor gör, har inte alls pratat med min bm om det. Fick hinnsvepning vid läkarkontroll på bf förra gången och då lossnade slemproppen de kommande dagarna och värkarna startade efter fyra dagar.
  • Amber82

Läste överallt att libero var bäst inför första barnet så köpte på oss såna men har också tyckt bättre om pampers. Tyckte libero var hårda på något sätt och så var det dålig passform för sonen som är rätt smal, har för mig att det dessutom blev fler läckage med libero..

Svar på tråden Nya BF Februari 2015!