• Amber82

Nya BF Februari 2015!

På tal om syskon så tänker jag också en del på hur man ska göra för att det ska bli bra för storebror, kanske framförallt efter att vi har kommit hem med bebisen men även vid förlossningen. Han har inte sovit någon natt utan oss än och sover fortfarande i vår säng så jag vet faktiskt inte hur vi gör om det drar igång på natten. Barnvakten finns på annan ort och kommer hit när det är dags så jag hoppas att det ska gå bra för sonen att sova utan oss här hemma om det skulle behövas. I absolut värsta nödfall får väl maken åka hem från förlossningen..

Är verkligen dubbla känslor inför att få syskon och jag hoppas att storebror ska fixa det på ett bra sätt så man ska slippa ha dåligt samvete hela tiden. Känns som att det blir en balansgång mellan att inte åsidosätta storebror samtidigt som ju lillebror/syster måste få ta sin plats i familjen. Det är nog bra att inte förvänta sig för mycket utan bara försöka lita på att allt faller på plats med tiden

• Amber82
    winnethepooh skrev 2015-02-05 20:53:32 följande:
    Tror du att din son förstår att du väntar en bebis? Jag pratar mycket om det med min son just nu och han har börjat prata mer om det själv också. De senaste kvällarna när han ska lägga sig så säger han frågande: "mamma? bebis?". Men jag har så svårt att inse vad det innebär, hur mycket han förstår vid ett och ett halvt års ålder. På något sätt tror jag ändå, och hoppas, att det kommer gå lättare än om han redan var typ två år gammal och kanske var i en mer "possessiv" period angående sina föräldrar och sina saker. Jag hoppas nu att han efter bara några dagar efter födseln kommer att ha glömt den tid innan bebisen fanns med i familjen... 
    Nej jag tror inte att han förstår..han vet vad en bebis är men jag tror inte att han kan tänka sig att det faktiskt ska komma en bebis för det är så abstrakt. Det kanske hade underlättat om vi hade umgåtts med någon som har bebis men vi har inga bebisar just nu i bekantskapskretsen. Han pratar inte så mycket själv än men förstår visserligen mer än man kan tro många gånger. Jag brukar säga att det finns en bebis i min mage som snart ska komma och bo med oss och peka på min mage och säga att jag har en bebis där men han reagerar inte på något särskilt sätt.

Man kan ju alltid hoppas att omställningen blir smidig men sonen har varit väldigt mammig de senaste månaderna så jag vet inte alls hur han kommer att reagera när han får konkurrens. Min förhoppning är att han blir omhändertagande för han är väldigt mån om andra överlag men han kan nog lika gärna bli svartsjuk och elak..
  • Amber82
    winnethepooh skrev 2015-02-07 13:13:55 följande:

Ursäkta frågan men jag känner inte till det här med hinnsvepning så väl. Är det vanligt att detta görs? Och av vilken anledning, för att läkaren ser att man måste skynda på det hela eller kan även kvinnorna själva be om det för att de själva vill snabba på förloppet?

Jag fick hinnsvepning på bf förra graviditeten av en läkare och det gjorde att slemproppen släppte och jag fick värkar efter några dagar. Som jag förstår så är det ett naturligt sätt att skynda på förlossningsstarten men det fungerar inte om inte kroppen är mogen för det. Jag nämnde för min barnmorska nu i veckan att hinnsvepning satte igång allt förra gången och då sa hon att hon kan ge mig en nästa besök som är ett par dagar efter bf om det inte har kommit igång än. Fungerar inte för alla men som jag har fått höra så är det liksom inte något man behöver medicinsk anledning för att få utan det är helt enkelt ett naturligt sätt att få kroppen att själv starta förlossningen om den är redo för det. Skulle aldrig komma på tanken att göra det själv hemma dock...
  • Amber82
    Mammaslillaflisa skrev 2015-02-08 16:33:14 följande:

Tröstsytt en filt och en mössa i väntan på nya värkar...

phpzdVwlw47000.jpg

Vad fina! Vad har du för tyg på baksidan av filten?

Står det helt still med värkar nu?
  • Amber82
    JJF skrev 2015-02-08 16:33:54 följande:

Hej tjejer. Hinner inte läsa alla nya kommentarer så vet inte om nån har fött men min lilla flicka kom 5.2!
    På onsdag kväll sa det poff och vattnet gick och förlossningen varade från kl.20 tills hon efter många om och men kom ut på torsdag kl.11.04. Går inte in på detaljer för att inte skrämma upp nån, huvudaken var resultatet, en underbar 50 cm, 3165gram frisk flicka. Hör av mig här med mer tid för att kolla hur det går för er. Kramar

Grattis!
  • Amber82
    bluenose skrev 2015-02-08 17:33:37 följande:

Idag kl 11:43 föddes vår lilla pojke. Vattnet gick runt 02.30 inatt, värkarna började ca kl 05.00, vi kom in till förlossningen vid 07.30 och låg med ctg ca 30min, jag sa att jag hade så ont och inte kunde ligga på rygg men de var tvungna att kolla hur bebisen mådde, så efter ctg:n så undersökte de mig och jag var öppen 8cm, hann inte med smärtlindring som jag ville :( De sa att förlossningen gick väldigt snabbt för att vara första barnet. Fy fan jag vill aldrig mer ha barn (kommer säkert ångra att jag skriver det) men nu är han iallafall här :)

Tråkigt att du upplevde förlossningen så jobbig, hoppas att det kommer kännas bättre snart. Grattis till sonen!
  • Amber82
    Mammaslillaflisa skrev 2015-02-08 16:50:27 följande:
    Jag var svaga värkar var 7 minut,.... Molvärk ;) så nu skiter jag i detta och försöker sova...

Det är vit minky på baksidan ;)
    Hoppas att du kan sova så du är pigg när det drar igång igen!

Tack för tipset med minky, har ett tyg som jag har tänkt sy en filt av men hade inte kommit på riktigt vad jag skulle ha för fyllning eller baksida
  • Amber82
    winnethepooh skrev 2015-02-09 08:16:45 följande:

Sömn ja. Igår natt sov jag helt otroligt bra men inatt har jag legat vaken från just innan klockan 5. Omöjligt att sova. Sedan vaknade sonen klockan halv sju så jag gick upp med honom och upptäckte att blöjan läckt och han blivit blöt på kläderna. Det här har börjat hända allt oftare nu (typ en gång på fyra) och jag blir så irriterad över att han ska få sömnen störd av att bli blöt och kall stackarn.

Så på tal om ingenting, är det någon som känner till supernattblöjan som aldrig läcker???!!!  Vi använder just nu Pampers Baby Dry, han är 18 månader gammal. Gillar annars ekologiska blöjor men de funkar inte tillräckligt bra på natten, i alla fall inte de som vi har testat Rynkar på näsan

Vad konstigt, detsamma tycker jag vad gäller sonen! Har alltid haft pampers baby dry på nätterna och det har aldrig läckt så mycket tidigare som det har gjort dom senaste veckorna. Dom har tidigare fungerat väldigt bra och det är bara enstaka gånger som det har läckt ut i sängen förr. Undrar om dom har gjort om dom eller om det är en tillfällighet..? Fick något paket för ett tag sedan som luktade vidrigt mycket parfym så därför undrar jag om det kan vara så att dom liksom prövar sig fram till "förbättringar" utan att man vet om det..
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!