• Amber82

Nya BF Februari 2015!

Jonej skrev 2014-11-24 11:52:20 följande:

Har nån här tips på bra syskonvagn? En sån som man svänga ena eller båda delarna åt olika håll och som har en baby liggdel? Bugaboo donkey duo verkar ju helt ljuvlig, men priset priset...

Jag har beställt en bugaboo donkey från Holland men ännu inte fått den, hittade ingen som verkar lika smidig att ha både som enkel- och syskonvagn. Blir en chansning för jag har aldrig provkört en men jag litar på andras omdömen i detta fall och hoppas på det bästa Kostar kring 12000 men alternativet som jag funderade på var baby jogger city select och den var inte så mkt billigare, dessutom vill jag helst kunna ha barnen sida vid sida så bugaboo var väl egentligen enda alternativet. Tänker som så att andrahandsvärdet dessutom är bra så i slutändan betalar jag kanske mindre än för en mer svårsåld vagn.
  • Amber82
    Elins mamma 2010 skrev 2014-11-25 21:06:50 följande:
    Jag har sett dina magbilder i bildtråden och du ser ju jättefin ut! Verkligen fin mage och du ser smal ut i övrigt. :)

Jag hoppar över gravidfoto, har knappt några vanliga foton på magen. Har dåligt samvete för det, med dottern tog jag kort varje vecka. Nu finns inte tiden eller lusten, även om jag såklart ser lika mycket fram emot den här bebisen. Nån annan som är dålig på att ta magbilder?
    Jag har inte tagit en enda "seriös" magbild den här graviditeten, bara någon enstaka halvkass bild med kläder på Känns inte som att det riktigt finns tid och ork till det men måste ta tag i det för det vore kul att ha kvar och kunna jämföra med förra graviditeten. Känner mig jämt så trött och sunkig så känns inte särskilt inspirerande att ta några bilder...
  • Amber82
    Mariiiah skrev 2014-11-26 06:50:23 följande:
    Du kommer ångra dig om du inte tar någon ner bild.. :I Jag känner mig inte direkt glowing men vet sen förra graviditeten att just bilder för att minnas den här tiden sen är priceless. Be någon hjälpa dig ta ett par bilder, du behöver inte ens titta på dem nu utan ta fram dem först om några månader när du har lite distans till graviditeten :) Man glömmer så snabbt! Och kommer till och med sakna storklumpen ;) Gör inte som min man dock och ta bilderna snett nerifrån =magen ser ännu större ut. Han är hobbyfotograf och trodde på allvar att vi vill väl att magen ska se så stor ut som möjligt?! Say what?? Fick upplysa honom om ett och annat om oss kvinnor ;)
    ~Sigrid 2013-07-09~ I ~BF 2015-02-19~
    Ja jag måste verkligen se till att ta tag i det, känns redan tråkigt att jag har missat den första tiden för jag har länge känt mig mycket större denna gång men det är ju svårt att jämföra utan bilder. Ser bara väldigt plufsig och sliten ut på de bilder jag har fastnat på de senaste månaderna och det känns inte så kul.. :-/
  • Amber82
    Saltvatten skrev 2014-11-26 10:27:50 följande:
    Blev inspirerad av er dialog att själv ta lite fina bilder på magen GravidGlad
    Har mailat en fotograf här i min stad som jag känner till lite sedan tidigare och hört mig för om kostnadsförslag. Tänkte att detta kunde bli en fin julklapp kanske till maken Hjärta
    Jag ångrar på ett sätt att jag inte gick till fotograf förra gången men tror samtidigt att jag skulle ha känt mig obekväm, tog en del bilder hemma i bara underkläder och det var lite varierande resultat eftersom vi hade ny kamera och varken jag eller min man är några fotoexperter Men fick åtminstone några fina bilder tycker jag. Är lite sugen på att ta bilder på hela familjen nu innan bebis ploppar ut men vill samtidigt ha bilder på familjen när bebis är född Tror att vi satsar på att be någon släkting fota oss kring jul för då är man ju ändå lite uppklädd och så tar vi fotograf när bebis har anlänt.
  • Amber82
    jemo2014 skrev 2014-11-26 10:42:28 följande:

Var på en föreläsning om bäckenbottenskador (alltså bristningar "att spricka") vid förlossning, mycket intressant! Skrev ett blogginlägg om det: https://familjenkling.wordpress.com/2014/11/26/ett-dimmigt-stockholm/

Hur tänker ni angående skador vid förlossningen? Tycker ni att ni är väl informerade från sjukvården? Eller har ni behövt söka informationen själva?

Jag tycker tyvärr att det mesta man hör är "skräckhistorier" från andra kvinnor och inte rent informativ och korrekt information från sjukvården. Det känns som att det är viktigt att veta vad som kan hända, så att det inte blir ett trauma som vissa upplever det som.

Jag tyckte förra gången att det var svårt att vara förberedd på skador och annat för det är ju så väldigt olika, en del spricker inget alls medan det kan bli riktigt illa för andra. Jag kör på inställningen att jag litar på personalens kompetens och på att dom gör vad dom kan och instruerar mig under förlossningen.
  • Amber82
    jemo2014 skrev 2014-11-26 12:56:01 följande:

Det jag menar är att det är viktigt med information om vad som kan hända, att bristningar är något vanligt och att det kan ske i olika grader. Som jag skrev i bloggen var det en kvinna i publiken som fick ett riktigt trauma efter att personalen snabbt körde henne till operation utan sin partner och nyfödda bebis som hon knappt hann träffa. Hon visste inte att det var så det gick till och önskade att hon vetat det innan. Nu blev det väldigt chockartat för henne och hon upplevde att om hon varit informerad om att  det kunde hända innan, så hade det inte varit lika traumatiskt för henne.

Ja det är absolut viktigt med information och att vara medveten om vad som kan hända, jag menar bara att det är svårt att vara förberedd på precis allt. Svårt både för sjukvårdspersonal/barnmorska att kunna informera om precis allt som kan hända men även svårt att ta till sig som blivande förälder då det är så oerhört många scenarion som kan uppstå. Sen tror jag att man kan uppleva saker som traumatiska även om man har fått information innan, helt enkelt för att det blir så abstrakt med teoretisk information och att människor uppfattar saker så olika.

Jag själv hade nog bland annat velat höra mer innan om hur jäkla ont det kan göra efteråt, och långt efteråt dessutom, för jag var inte förberedd på hur smärtsamt det var både att sitta och gå de närmsta veckorna efter förlossningen.
  • Amber82
    jemo2014 skrev 2014-11-26 12:56:01 följande:

Det jag menar är att det är viktigt med information om vad som kan hända, att bristningar är något vanligt och att det kan ske i olika grader. Som jag skrev i bloggen var det en kvinna i publiken som fick ett riktigt trauma efter att personalen snabbt körde henne till operation utan sin partner och nyfödda bebis som hon knappt hann träffa. Hon visste inte att det var så det gick till och önskade att hon vetat det innan. Nu blev det väldigt chockartat för henne och hon upplevde att om hon varit informerad om att  det kunde hända innan, så hade det inte varit lika traumatiskt för henne.

Har inte läst ditt blogginlägg än förresten så jag kanske inte är helt insatt i vad du menar att man ska få för information osv, ska läsa det när jag har bättre tillgång till internet för jag sitter med en väldigt seg telefon just nu
  • Amber82

Det låter ju jättemärkligt det ni har skrivit om att information undanhålls, det är klart att man ska ha rätt att veta vad som kan hända! Även jag vill ha så mycket information som möjligt och det känns överlag som att det är lättare att få reda på saker via internet, eller genom att man faktiskt själv måste vara påläst så man vet vad man ska fråga läkaren/annan vårdpersonal om. Jag läste en massa förlossningsberättelser inför förra förlossningen och i efterhand inser jag att det för min del inte var så bra, det var tydligen bara dom positiva bitarna som fastnade, dom snabba och inte så smärtsamma förlossningarna, vilket gjorde att jag blev sjukt besviken och mådde dåligt långt efteråt för att jag kände att min kropp inte klarade av det så bra som jag omedvetet hade ställt in mig på. Hade också velat ha mer information innan om att föräldraledighet och livet med en bebis inte bara är mysigt och självklart att njuta av...

• Amber82
    jemo2014 skrev 2014-12-01 13:03:05 följande:

Jag längtar så jäkla mycket efter julledigheten! Jag mår superbra just nu och har gjort de senaste veckorna, men jag har NOLL arbetslust!!! Känner mig inte engagerad... Har bara fokus på mitt framtida liv med allt vad det innebär... 

Känner ni likadant? 

Jag har också väldigt svårt att engagera mig på jobbet just nu, bläää..känns som att jag sitter av tiden vissa dagar utan att få något vettigt gjort, vill bara gå hem och vara ledig nu!
  • Amber82
    Mariiiah skrev 2014-12-02 10:45:14 följande:

Åh jag tycker att någon i vår närheten kan ta och skaffa barn, helst nu! :P Jag vill snoooosa bebis! Vi känner typ ingen som har barn.. Vi har typ en bekant som har en tre-åring men det är allt. Trist. Och lär väl bli ännu mer trist när man är föräldraledig. Men vad vet man, vi ska iallafall på bröllop på nyårsafton så vem vet, de kanske har en överraskning åt oss :P Helst skulle de kunna få vara i femte månaden eller nåt, om jag nu får vara petig! :P Har ni någon i er närhet som väntar smått eller kanske redan har? :)

~Sigrid 2013-07-09~ I ~BF 2015-02-21~
    Jag har dessvärre ingen i min närhet som ska ha barn samtidigt, är dock inne på att ha sonen hemma också så lär få roa oss med besök på öppna förskolan och annat där man förhoppningsvis träffar lite folk

Sonen går på förskola nu men hinner inte ens fylla två år innan bebisen kommer och jag tycker att han känns för liten för att ha på förskola när jag ändå ska vara hemma. Vet att alla tänker och känner olika och jag tycker inte att något generellt är bättre än något annat, men jag är nyfiken på hur ni andra kommer att göra som har syskon som fortfarande är rätt små?
Svar på tråden Nya BF Februari 2015!