• Frallanz

BF Juni 2015

vikarien skrev 2015-03-31 10:57:10 följande:

Hur mår ni där ute? smile1.gif

Jag går in i vecka 29 idag, tiden går sååå fort!

Haft väldiga problem med andningen och tillhörande kräkningar det sista. Fruktansvärt!

Så igår åkte jag till VC för och kolla så jag inte hade någon lunginflammation eller så. Dom hittade lite för hög sänka men inget annat, så dom skickade vidare mig till ett större sjukhus i närheten för vidare utredning.

Där blev jag kvar hela dagen! Dagens akutsjukvård är inte snabb alltså...

Fick lungröntgen och en massa prover då dom misstänkte propp i lungan. Men ingenting hittades som tur var!

Så förmodligen en väldigt livlig bebis, lite förkylning och lite stress blev domen. Så nu ligger jag parkerad i soffan resten av veckan smile1.gif

Mår bra! Bortsett från foglossning som är smärtsam i rumbenet eller vad man ska säga, ljumskarna och benet strax under skinkorna liksom. Gör mest ont på nätter, eller när jag sitter/ligger längre stunder. Men det kan jag ta då jag mått prima hela graviditeten hittills :)

V29 här med, v30 på fredag. Tycker också det går ruskigt fort. Har du handlat hem allt som behövs? Vi är klara. Förutom blöjor o de som behövs till skötbordet :)

Jobbigt det låter med lungorna! Har också svårt att andas men de har o göra med att de trycker på uppåt mu eftersom de börjar bli trångt :)

Heja oss!
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-03-31 16:44:06 följande:
    Har också lite foglossning, men bara i blygdbenet. Fick tag på ett stödbälte och det hjälpte mig enormt! Mycket mindre smärta nu smile1.gif

Ja jag hoppas han börjar sjunka lite snart så lungorna får mer plats! Men förmodligen är det en förkylning som ligger och spökar i kroppen, så jag hoppas det blir bättre snart smile1.gif

Vi har en del kvar att handla, lite mer kläder och typ bärsele, babysitter och babygym. Sen lite smågrejer som kan vara bra att ha smile1.gif men vagn, skötbord och bilstolen står bara och väntar smile1.gif vagga har vi en som går i släkten så den ska hämtas också.

Vi håller på med lillemans rum nu också (eller ja, sambon för medan jag ligger i soffan!)

Ska tapetseras och läggas golv i nästa vecka, sen är det klart smile1.gif

Så ett besök i Ullared och ett på ikea måste hinnas med innan bebisen tänker kika ut :-P
    Ja. Jag skaffade mig ett bälte i v18 men det har inte hjälpt mycket tyvärr då det smärtar hemskt när jag sitter/ligger och bälte ska användas när man går eller så, men vetekudden hjälper mycket och sen har vi sambon som använder sina dantastiska händer och rubbar där jag har ont o då somnar jag snabbt :)

Det är skönt att ha barnrummet o så klart, skötbord osv. Spjälsängen står inne hos oss, bäddad och inredd med söta nallar så nu vill vi ha vår lille piggelin där i :D haha.

Snart har vi våra små här :) hur känner du inför förlossningen?

Skrev förlossningsbrev igår p det känns bra att kunna ha med sig det iaf :) jag är mest rädd för att ha panik o inte kunna lugna ner mig. Utöver det är de relativt lugnt.
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-02 18:35:42 följande:
    Jag är väldigt lugn inför förlossningen måste jag säga.. Det enda jag oroar mig för att hyperventilera och att sambon inte ska palla läget smile5.gif

Han avskyr sjukhus så vet inte hur det ska gå riktigt.. Och jag är en sån som oroar mig mer för andra som mår dåligt än mig själv. Vill ju helst lägga fokus på mig själv denna gången haha!
    Men vad "roligt", exakt så är jag med! Hahah

Har också tänkt mycket på hur det ska gå fär mannen. "Kommer han klara det?" Osv. Därför jag inte vill ha panik genom hela förlossningen då jag vet att det skulle bli väldigt jobbigt för min fästman och det sista jag vill är ju att göra honom otrygg o så. Han slrattar när jag förklarar, tycker att jag är löjlig och söt på samma gång men tror våra män ska vara tacksamma som har så pass bra kvinnor att vi tänker på dem mer än oss själva trots att det är vi som ska ligga där, hahah!
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-04 10:43:33 följande:
    "Skönt" med någon mer mer samma problem som fattar hur jag tänker smile1.gif Jag är nojjig att han redan på besöket på förlossningen ska svimma när man går där med andra... Tyvärr kommer han inte kunna gå med på föräldragruppen och förbereda sig heller eftersom nötterna på min MVC lagt grupperna enbart förmiddag smile4.gif

Jag har fått rådet av en kusin att ta med mig någon mer än sambon till förlossningen för att jag verkligen ska ha ett stöd, men jag vet inte om det känns rätt :-S

Det är ju faktiskt jag som behöver stöd av sambon, men känns som om det kommer bli tvärtom smile5.gif
    Ja, jag ska ha med mig syster och ev mamma. Inte in, men de kommer befinna sig på förlossningen ifall min karl behöver en "paus" :) sålänge det inte finns risk att han missar själva födandet så är det OK för mig att han går ut och att mamma/syster kommer in istället under tiden. Så det känns tryggt, men det är endast för min sambos skull som jag frågat dem om de kan tänka sig att sitta där o vänta, o de hade dem redan tänkt göra sa dem ;) haha.

Vi tackade nej till föräldrar gruppen, båda två kände att det inte är nånting för oss. Vi känner oss redan trygg i hela förlossningen och graviditeten, och livet efter förlossningen vet vi ju mycket om hur det kan vara, men samtidigt är det inget man kan veta förrän det är ens egen vardag så det där tar vi som det kommer :) men alla är ju olika, vissa vill gå kurser osv, andra inte.
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-07 17:54:47 följande:
    Tror vi gör så att vi satsar på att sambon följer med själv, och blir det katastrof får jag ringa dit min mamma smile1.gif

Tror också man klarar sig bra utan föräldragrupp egentligen, men jag ser det som ett sätt att träffa nytt folk smile1.gif Skulle gärna hitta mig lite promenadsällskap och någon att träffa på all ledig tid. Har ingen i min närhet som är hemma på dagarna nämligen. Så jag kommer nog gå själv och se om man klickar med någon där smile1.gif

Allt löser sig säkert smile1.gif

Idag blev det akut till läkarn igen, började kräkas med blod i smile4.gif dom kollade knappt på mig men blev sjukskriven en vecka. Ska ringa BM imorgon och se om jag kan få träffa deras läkare med, lika bra att få bli sjukskriven de två veckorna som är kvar tills jag går på gravpenningen.
    Ja men det är ett jättebra sätt att träffa nya människor på som är i samma sits själv, gravida osv :) så det tycker jag du gör rätt i!

Det finns ju mammagrupper efter förlossningen osv också, inget heller jag tänkt gå på som jag känner just nu, men även där kan jah tänka mig att man kan träffa andra mammor och barn osv :)

Jag önskade att förlossningen kunde starta NU, då min kropp inte orkar mer :( sover jättedåligt och får värk av att sitta/ligga länge så nätterna är jättejobbiga. Nästan så jag övervägt att försöka få snitt fär att underlätta fär mig själv o veta att det datumet är det över! Så illa är det. Men man får snällt vänta tills bebis är redo och hålla ut :/

Men fy så dåligt att inte ens ta en titt på dig!!! Äen om de kanske vet vad det är, sä bör de ändå ta en titt på dig ordentligt i med di faktiskt är gravid, o de låter inte trevlgt att kräkas med blod i :s vad sjukt av dem!

Men bra du blev sjukskriven iaf.
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-08 11:32:00 följande:
    Vågar knappt tänka den tanken, men den har flugit förbi rätt många gånger sista veckan att han snart får titta ut...

Vill ju absolut inte det egentligen, men när man mår dåligt tänker man ju inte riktigt klart... Jag vill ju helst få må bättre och sen kan han kika ut i vecka 37-38 smile1.gif

Jag har turen att sova hyffsat och många timmar. Nästan lite för bra när man sover 12 timmar varje natt! :-P

Nu har jag iaf fått en läkartid på mvc, dock i närliggande stad så får åka en bit, men det är det förhoppningsvis värt!

Hoppas jag kan få någon hjälp idag... Åtminstone få prova någon medicin mer än omeprazol! Dom kanske kan titta åt mitt håll iaf, vilket dom inte gjorde igår..
    Ja helst skulle man ju vilja kunna sova en hel natt utan värk o kisspauser fram till förlossningen men så lär det inte bli. Tröttare lär man ju bli!

Hoppas du fått mer hjälp idag, och att du kan få det di behöver för att må okej iallafall!
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-09 11:36:16 följande:
    Ja utan kisspauser var lääängesen man sov smile2.gif men jag somnar om rätt fort som tur är. Sen är det inte helt skönt att varken kunna sova på mage eller rygg, men det funkar smile1.gif Väldigt glad över att sömnen funkar så bra för mig ännu!

Igår fick jag iaf en läkare som klämde och kände lite. Inget konstigt hittades denna gången heller. Högre dos omeprazol blev det bara. Så ska ta en innan jag går ut sängen på morgonen för att förhoppningsvis slippa spy..

Men ingen sån effekt ännu, lika dålig idag som igår... Men nu är jag fullt sjukskriven iaf. Insåg nyss att jag inte ska jobba på 21 månader förmodligen!! :-O känns helt galet hihi!
    Ja jag somnar också oftast om, sålänge det är under natten. Men är kl runt 5 så brukar min kropp inte vilja sova förrän vid 7 igen så man ligger vaken ett tag. Rygg kan jag sova på, men sover bäst på sidan eller "krypskyttställning" ;)

Usch, det låter inte ett dugg kul :( jag åt omeprozol förut, i 2 år fram till 3e månaden av min graviditet, sen slutade jag och magen har varit bra sen dess helt otroligt :) vet inte varför jag slutade heller men verkar som graviditeten gjort mig "frisk" haha.

Låter väldigt jobbigt att du ska behöva spy :/ hoppas du mår bättre snart o slipper det där.

Jag har inte mått illa eller spytt sen sost jag var kräksjuk för nåt år sen, o vill helst inte spy heller så förstå hur du måste känna dig. Stackare :/ styrke kramar!
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-10 09:51:00 följande:

Idag är mina svärföräldrar här och hjälper mig lite, svärfar putsar fönster och svärmor tapetserar bebisrummet. Jättetacksamt samtidigt som tårarna rinner.. Jag ligger i sängen och tittar på, var ju inte alls så det skulle vara!! Jag ville göra iordning rummet själv, och gå här hemma och boa in oss.

Men känns hopplöst långt borta att jag skulle må bra nog för att orka det! smile4.gif

Tur man har hjälp utifrån iaf! Sambon kan ju inte jobba heltid och sen ta allt hushållsarbete plus renovering. Han får känna att han lever stackarn :-P

Hur gör ni andra som mått dåligt under graviditeten för att inte gräva ner er och bli deppiga? Livrädd för att åka på något psykiskt också :-S

Jag har ju haft turen att må bra både psykiskt o fysiskt hittills under graviditeten, så har ingen erfarenhet själv av att må som du, just under en graviditet men jag har mått kasst långt innan graviditeten. Jag fann nånting att sysselsätta mig med, jag började rita och måla, det gav mig en sorts terapi och det hjälpte mig faktiskt. Och jag lärde mig att öppna mig för min nuvarande fästman också, jag berättade hur jag mådde, mina tankar o känslor och han hjälpte mig mycket igenom det som jag gick igenom. Min bästa vän gick bort, och det var utlösaren till att jag blev väldigt dålig psykiskt. Men sen jag träffade min sambo för 6 år sen har allt blivit lättare och bättre, idag mår jag toppen mycket tack vare min själsfrände och mitt pysslande som håller mig lugn :)

Men mitt allra störata tips är att prata om det! Minsta lilla tanke eller känsla måste få komma ut. Har du svårt att öppna dig, så skriv ner dina tankar osv, och låt någon du lutar dig mot att läsa det. Det är rikrigt viktigt att få ut det, tro mig!

Lycka till o styrkekramar!
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-10 12:09:49 följande:
    Ja egentligen mår jag ju inte särskilt dåligt psykiskt, ännu iaf.. Men man blir lite rädd för hur det ska bli om jag blir sittandes hemma tills han kommer ut :-O

Just nu är jag nog mest bitter och arg smile5.gif

Är van vid att ha fullt ös i mitt liv, så har lixom fått gå från 100 till 0 känns det som. Men jag vet ju att det är en begränsad tid, och att jag förmodligen blir bra igen bara lilleman kommer ut smile1.gif

Blir väl andra bekymmer sen kan jag tro smile5.gif

Har precis som du haft det tufft psykiskt förut, och där vill man ju för allt i världen inte hamna igen! Därför man blir lite skraj nu när livet fått en sån vändning bara på några veckor. Men jag får försöka hantera det så gott jag kan, och sysselsätta mig med det jag orkar smile1.gif

Sen är jag enveten som en åsna, så det här ska bara gå! smile5.gif
    Ja, bitter och arg kan jag också vara till o från i dagarna, men jag har lärt mig att acceptera det och intalat mig själv stt det faktiskt är hormonerna och att det blir bättre, har jag bestämt ;) så man får faktiskt vara bitter och arg när man bara har ca 8 veckor kvar innan man blir förälder.

Men jag förstår din rädsla, det är samma här. Jag håller tummarna för att det blir bättre iallafall :) även om det blir ännu tuffare sen innan man kommit in i livet som förälder.
  • Frallanz
    Staffelove skrev 2015-04-10 19:18:25 följande:

Vikarien och Frallanz/ många som inte har haft det jobbigt under en graviditet kan ha svårt att förstå en som har det ,därför är det viktig att ha stöd från dom närmaste så man inte deppar ihop, jag har också haft en jätte tuff graviditet med foglossning illamående och nu förvärkar som gör väldigt ont men det e bara kämpa på gått 29 fulla veckor (v30) idag. Förhoppningsvis så går denna siSta tid fort. Ta hand om er

Så är det ju. Jag har bara haft problem med foglossning sen v 23. Men ang illamående o andra saker har jag ingen aning om hur det är, men kan tänka mig att det är jobbigt och slitsamt. Man vet ju hur det är att må illa, och att kräkas. Och stt sen behöva må så varje dag i en graciditet måste vara riktigt hemskt :(

Nu hoppas jag också att dessa sista veckor går snabbt. Sömnen blir värre o värre o timmarna blir färre :( men så kommer småbarnslivet också vara antar jag så man vänker väl sig tyvärr, haha.
Svar på tråden BF Juni 2015