Elsa83 skrev 2014-10-14 14:33:51 följande:
Oj vad jag känner igen mig i dig! Ja sa det till barnmorskan och mamma och de sa att det var helt naturligt. Man kan många gånger vara mer nedstämd än lycklig i början. (vilket inte skrivs i böcker eller visas på filmer ;))
Detta gäller även den första tiden när barnet kommer. Tydligen inte alls ovanligt. Synd de inte säger det till en. Det handlar alltså inte om att vilja eller inte vilja ha barnet, utan om hormonerna och insikten om hur stort detta är.
Tycker det är bra att vi pratar om detta, speciellt i dessa forum så man inte tror man är onormal.
Skulle det bli värre kan du ha råkat ut för graviditetsdepression. 10% hamnar i detta. (Pratas det inte heller om) och känner du att det blir värre så be om att få prata med en psykolog hos mvc.
Vad "skönt" att jag inte är ensam, och fy vad tråkigt det är att man ska behöva känna såhär! Jag vet att man inte ska klandra sig själv för alla nedstämda tankar man kan få, men oj vad svårt det är att låta bli att få dåligt samvete.
Jag har idag mått mycket bättre efter att ha berättat för mamma hur jag känner, och hon pratade mig glad igen.
Men nu ikväll har jag känt mig lite nedstämd, det gör det inte lättare att jag har en jobbig praktik att gå till på dagarna - som bara gör mig orolig då jag inte alls trivs där. Hade varit lättare att gå hemma just nu och hinna tänka på vad som sker just nu. Enda jag kunnat tänka på är massa negativa tankar om förlossning, graviditet, känslor och om jag kommer bli en bra mamma osv.
Det är viktigt, precis som du säger, att prata om det tycker jag med. Detta är inget man ska gå och hålla inne, jag brukar vara den som håller saker inne istället för att tynga ner någon annan. Men sen jag träffade min sambo för 5 år sen så ändrades det, han får mig att öppna mig för honom och det är ju skönt. Men man vill ibland inte visa sig ledsen i rädsla av att tynga ner andra runt sig.
Nu är det väldigt svårt att inte visa sånt för min sambo då han känner mig, men just nu med denna nedstämdhet så går det inte att dölja... Jag hoppas bara att det försvinner snart så man kan få vara lycklig, som jag varit idag, på heltid :)
Kram på er allihopa!