• Manelma

BF Juni 2015

Hej! 

Denna tråd är skapad för alla er som väntar bebis i juni 2015. Här kan vi följas åt igenom alla faser av graviditeten. Alla är välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-10-23 08:33
    Lägger till länken för bildtråden in och lägg ut bilder på era magar!! :)

www.familjeliv.se/forum/thread/74195852-bild-forum-for-bf-juni-2015

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:07
    Tack vare duktiga Millie finns det nu en tråd för BF-listan som kommer att uppdateras just där, den kan alla ni som vill vara med i tråden skriva in sig i samt också ändra och uppdatera allt eftersom alla får mer exakta BF-datum.

Det finns också en Facebookgrupp som TwinkyWinky har skapat för alla som väntar bebis i maj - juni 2015, är du intresserad av att ansluta till gruppen kontakta då TwinkyWinky så hjälper hon dig in. Gruppen är hemlig och det innebär att ingen utanför gruppen kan läsa vad som skrivs eller se vilka som ingår i gruppen utanför den. Välkomna att ansluta!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-05 22:08
    Adressen till BF- listan : www.familjeliv.se/forum/thread/74291023-bf-listan-for-traden-bf-juni-2015/1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-11-10 20:29
    Korrigerad stavning på personen att kontakta vid inträde till Facebookgruppen.
    TinkyWinky heter hon så klart och inget annat.
    Bifogar också länk till hennes profil. www.familjeliv.se/user/presentation/view/tinkywinky
    DMa henne för att komma med.
  • Svar på tråden BF Juni 2015
  • Staffelove

Dagens Bm besök 28+4(29) SF mått 27 dåliga järnvärden order om att äta järn tabletter hjärtljud 130 så mysigt att få höra Lill killens hjärtljud. längtar så otroligt mycket efter månad Juni:)

• Edde
    Whizzer skrev 2015-04-05 22:44:52 följande:

82 dagar kvar här, plus/minus 14 dagar om man ska vara realistisk då ;)

Här är det oxå full snurr i magen emellanåt, jag känner mig väldigt tillfreds med livstecknen. Däremot märker man ju att man har begränsat med energi/dag, svårt att portionera så den räcker hela dagen bara.

Den 27e april börjar min graviditetspenning (tidigare havandeskapspenning). Ska bli oerhört skönt att gå hem från jobbet och "vila" sig i form. Jobbar som sjuksköterska på en akutvårdsavdelning (inriktning hjärtsjukvård och intensivvård) vilket innebär rätt så stressiga arbetsdagar i konstiga arbetsställningar emellanåt. Man märker ju efter varje vecka hur "trögare" man blir i både tanke och handlingssätt. Svårare att komma intill patienterna om det skulle behövas oxå (T.ex hjälpa till med omvårdnad, sätta nålar eller utföra HLR, intubera osv).

Nu i veckan är det dags för andra glukosbelastningen (yeah!) förhoppningsvis går det lika bra som den första + att det blir vanligt BM-besök efteråt med lite mäta och lyssna som belöning.

Hoppas alla haft en trevlig påsk!

Hoppas din belastning går bra! Jag var på min andra förra veckan (pga högt bmi) och fastevärdet var en aning förhöjt :( Första belastningen var utan anmärkning, så det var nog trist. Åtgärdas med kost i första hand, få se om de vill att jag ska börja sticka mig själv. 

Förvirrande tycker jag är att gränsvärdena skiljer sig så mycket. Här i Finland (eller Hfors iaf) är gränsvärdena 5,3 vid fastevärde, 10 efter en timme och 8,6 efter två timmar och det räcker att ett är överskridande för en diagnos (mitt fastevärde var 5,7, de andra en bra bit under gränsen). Men när jag ringde och talade med en annan hälsovårdare sades det att 7 är den generella gränsen, medan jag någon annanstans läst att allt över 10 tolkas som graviditetsdiabetes.

Så vet nu sen vad som är vad och hur orolig man borde vara. 
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-04 10:43:33 följande:
    "Skönt" med någon mer mer samma problem som fattar hur jag tänker smile1.gif Jag är nojjig att han redan på besöket på förlossningen ska svimma när man går där med andra... Tyvärr kommer han inte kunna gå med på föräldragruppen och förbereda sig heller eftersom nötterna på min MVC lagt grupperna enbart förmiddag smile4.gif

Jag har fått rådet av en kusin att ta med mig någon mer än sambon till förlossningen för att jag verkligen ska ha ett stöd, men jag vet inte om det känns rätt :-S

Det är ju faktiskt jag som behöver stöd av sambon, men känns som om det kommer bli tvärtom smile5.gif
    Ja, jag ska ha med mig syster och ev mamma. Inte in, men de kommer befinna sig på förlossningen ifall min karl behöver en "paus" :) sålänge det inte finns risk att han missar själva födandet så är det OK för mig att han går ut och att mamma/syster kommer in istället under tiden. Så det känns tryggt, men det är endast för min sambos skull som jag frågat dem om de kan tänka sig att sitta där o vänta, o de hade dem redan tänkt göra sa dem ;) haha.

Vi tackade nej till föräldrar gruppen, båda två kände att det inte är nånting för oss. Vi känner oss redan trygg i hela förlossningen och graviditeten, och livet efter förlossningen vet vi ju mycket om hur det kan vara, men samtidigt är det inget man kan veta förrän det är ens egen vardag så det där tar vi som det kommer :) men alla är ju olika, vissa vill gå kurser osv, andra inte.
  • vikarien
    Frallanz skrev 2015-04-07 16:17:52 följande:
    Ja, jag ska ha med mig syster och ev mamma. Inte in, men de kommer befinna sig på förlossningen ifall min karl behöver en "paus" :) sålänge det inte finns risk att han missar själva födandet så är det OK för mig att han går ut och att mamma/syster kommer in istället under tiden. Så det känns tryggt, men det är endast för min sambos skull som jag frågat dem om de kan tänka sig att sitta där o vänta, o de hade dem redan tänkt göra sa dem ;) haha.

Vi tackade nej till föräldrar gruppen, båda två kände att det inte är nånting för oss. Vi känner oss redan trygg i hela förlossningen och graviditeten, och livet efter förlossningen vet vi ju mycket om hur det kan vara, men samtidigt är det inget man kan veta förrän det är ens egen vardag så det där tar vi som det kommer :) men alla är ju olika, vissa vill gå kurser osv, andra inte.
    Tror vi gör så att vi satsar på att sambon följer med själv, och blir det katastrof får jag ringa dit min mamma

Tror också man klarar sig bra utan föräldragrupp egentligen, men jag ser det som ett sätt att träffa nytt folk Skulle gärna hitta mig lite promenadsällskap och någon att träffa på all ledig tid. Har ingen i min närhet som är hemma på dagarna nämligen. Så jag kommer nog gå själv och se om man klickar med någon där

Allt löser sig säkert

Idag blev det akut till läkarn igen, började kräkas med blod i dom kollade knappt på mig men blev sjukskriven en vecka. Ska ringa BM imorgon och se om jag kan få träffa deras läkare med, lika bra att få bli sjukskriven de två veckorna som är kvar tills jag går på gravpenningen.
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-07 17:54:47 följande:
    Tror vi gör så att vi satsar på att sambon följer med själv, och blir det katastrof får jag ringa dit min mamma smile1.gif

Tror också man klarar sig bra utan föräldragrupp egentligen, men jag ser det som ett sätt att träffa nytt folk smile1.gif Skulle gärna hitta mig lite promenadsällskap och någon att träffa på all ledig tid. Har ingen i min närhet som är hemma på dagarna nämligen. Så jag kommer nog gå själv och se om man klickar med någon där smile1.gif

Allt löser sig säkert smile1.gif

Idag blev det akut till läkarn igen, började kräkas med blod i smile4.gif dom kollade knappt på mig men blev sjukskriven en vecka. Ska ringa BM imorgon och se om jag kan få träffa deras läkare med, lika bra att få bli sjukskriven de två veckorna som är kvar tills jag går på gravpenningen.
    Ja men det är ett jättebra sätt att träffa nya människor på som är i samma sits själv, gravida osv :) så det tycker jag du gör rätt i!

Det finns ju mammagrupper efter förlossningen osv också, inget heller jag tänkt gå på som jag känner just nu, men även där kan jah tänka mig att man kan träffa andra mammor och barn osv :)

Jag önskade att förlossningen kunde starta NU, då min kropp inte orkar mer :( sover jättedåligt och får värk av att sitta/ligga länge så nätterna är jättejobbiga. Nästan så jag övervägt att försöka få snitt fär att underlätta fär mig själv o veta att det datumet är det över! Så illa är det. Men man får snällt vänta tills bebis är redo och hålla ut :/

Men fy så dåligt att inte ens ta en titt på dig!!! Äen om de kanske vet vad det är, sä bör de ändå ta en titt på dig ordentligt i med di faktiskt är gravid, o de låter inte trevlgt att kräkas med blod i :s vad sjukt av dem!

Men bra du blev sjukskriven iaf.
  • vikarien
    Frallanz skrev 2015-04-08 06:55:33 följande:
    Ja men det är ett jättebra sätt att träffa nya människor på som är i samma sits själv, gravida osv :) så det tycker jag du gör rätt i!

Det finns ju mammagrupper efter förlossningen osv också, inget heller jag tänkt gå på som jag känner just nu, men även där kan jah tänka mig att man kan träffa andra mammor och barn osv :)

Jag önskade att förlossningen kunde starta NU, då min kropp inte orkar mer :( sover jättedåligt och får värk av att sitta/ligga länge så nätterna är jättejobbiga. Nästan så jag övervägt att försöka få snitt fär att underlätta fär mig själv o veta att det datumet är det över! Så illa är det. Men man får snällt vänta tills bebis är redo och hålla ut :/

Men fy så dåligt att inte ens ta en titt på dig!!! Äen om de kanske vet vad det är, sä bör de ändå ta en titt på dig ordentligt i med di faktiskt är gravid, o de låter inte trevlgt att kräkas med blod i :s vad sjukt av dem!

Men bra du blev sjukskriven iaf.
    Vågar knappt tänka den tanken, men den har flugit förbi rätt många gånger sista veckan att han snart får titta ut...

Vill ju absolut inte det egentligen, men när man mår dåligt tänker man ju inte riktigt klart... Jag vill ju helst få må bättre och sen kan han kika ut i vecka 37-38

Jag har turen att sova hyffsat och många timmar. Nästan lite för bra när man sover 12 timmar varje natt! :-P

Nu har jag iaf fått en läkartid på mvc, dock i närliggande stad så får åka en bit, men det är det förhoppningsvis värt!

Hoppas jag kan få någon hjälp idag... Åtminstone få prova någon medicin mer än omeprazol! Dom kanske kan titta åt mitt håll iaf, vilket dom inte gjorde igår..
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-08 11:32:00 följande:
    Vågar knappt tänka den tanken, men den har flugit förbi rätt många gånger sista veckan att han snart får titta ut...

Vill ju absolut inte det egentligen, men när man mår dåligt tänker man ju inte riktigt klart... Jag vill ju helst få må bättre och sen kan han kika ut i vecka 37-38 smile1.gif

Jag har turen att sova hyffsat och många timmar. Nästan lite för bra när man sover 12 timmar varje natt! :-P

Nu har jag iaf fått en läkartid på mvc, dock i närliggande stad så får åka en bit, men det är det förhoppningsvis värt!

Hoppas jag kan få någon hjälp idag... Åtminstone få prova någon medicin mer än omeprazol! Dom kanske kan titta åt mitt håll iaf, vilket dom inte gjorde igår..
    Ja helst skulle man ju vilja kunna sova en hel natt utan värk o kisspauser fram till förlossningen men så lär det inte bli. Tröttare lär man ju bli!

Hoppas du fått mer hjälp idag, och att du kan få det di behöver för att må okej iallafall!
  • vikarien
    Frallanz skrev 2015-04-08 18:59:43 följande:
    Ja helst skulle man ju vilja kunna sova en hel natt utan värk o kisspauser fram till förlossningen men så lär det inte bli. Tröttare lär man ju bli!

Hoppas du fått mer hjälp idag, och att du kan få det di behöver för att må okej iallafall!
    Ja utan kisspauser var lääängesen man sov men jag somnar om rätt fort som tur är. Sen är det inte helt skönt att varken kunna sova på mage eller rygg, men det funkar Väldigt glad över att sömnen funkar så bra för mig ännu!

Igår fick jag iaf en läkare som klämde och kände lite. Inget konstigt hittades denna gången heller. Högre dos omeprazol blev det bara. Så ska ta en innan jag går ut sängen på morgonen för att förhoppningsvis slippa spy..

Men ingen sån effekt ännu, lika dålig idag som igår... Men nu är jag fullt sjukskriven iaf. Insåg nyss att jag inte ska jobba på 21 månader förmodligen!! :-O känns helt galet hihi!
  • Frallanz
    vikarien skrev 2015-04-09 11:36:16 följande:
    Ja utan kisspauser var lääängesen man sov smile2.gif men jag somnar om rätt fort som tur är. Sen är det inte helt skönt att varken kunna sova på mage eller rygg, men det funkar smile1.gif Väldigt glad över att sömnen funkar så bra för mig ännu!

Igår fick jag iaf en läkare som klämde och kände lite. Inget konstigt hittades denna gången heller. Högre dos omeprazol blev det bara. Så ska ta en innan jag går ut sängen på morgonen för att förhoppningsvis slippa spy..

Men ingen sån effekt ännu, lika dålig idag som igår... Men nu är jag fullt sjukskriven iaf. Insåg nyss att jag inte ska jobba på 21 månader förmodligen!! :-O känns helt galet hihi!
    Ja jag somnar också oftast om, sålänge det är under natten. Men är kl runt 5 så brukar min kropp inte vilja sova förrän vid 7 igen så man ligger vaken ett tag. Rygg kan jag sova på, men sover bäst på sidan eller "krypskyttställning" ;)

Usch, det låter inte ett dugg kul :( jag åt omeprozol förut, i 2 år fram till 3e månaden av min graviditet, sen slutade jag och magen har varit bra sen dess helt otroligt :) vet inte varför jag slutade heller men verkar som graviditeten gjort mig "frisk" haha.

Låter väldigt jobbigt att du ska behöva spy :/ hoppas du mår bättre snart o slipper det där.

Jag har inte mått illa eller spytt sen sost jag var kräksjuk för nåt år sen, o vill helst inte spy heller så förstå hur du måste känna dig. Stackare :/ styrke kramar!
  • vikarien

Idag är mina svärföräldrar här och hjälper mig lite, svärfar putsar fönster och svärmor tapetserar bebisrummet. Jättetacksamt samtidigt som tårarna rinner.. Jag ligger i sängen och tittar på, var ju inte alls så det skulle vara!! Jag ville göra iordning rummet själv, och gå här hemma och boa in oss.

Men känns hopplöst långt borta att jag skulle må bra nog för att orka det!

Tur man har hjälp utifrån iaf! Sambon kan ju inte jobba heltid och sen ta allt hushållsarbete plus renovering. Han får känna att han lever stackarn :-P

Hur gör ni andra som mått dåligt under graviditeten för att inte gräva ner er och bli deppiga? Livrädd för att åka på något psykiskt också :-S