• Jagvetmest

Kan man verkligen ha häst, om....

Hej! Skulle önska lite synpunkter på en del funderingar jag har. Utgångspunkten är att jag skulle vilja ha 2 hästar, en till mig och en B-ponny till dottern. Jag har 10 års ridvana, dottern 2 års ridvana (hon är 7 år). Vi skulle ha dem hemma hos oss, vi bor på gård. Tänker ibland att mina planer är osmarta eller rent av idiotiska pga att:
    1. Vi bor inte i närheten av ett ridhus, men har fina naturridvägar och en platt gräs-äng man kan rida på. Måste man inte ha ett ridhus under vinterhalvåret? 
    2. När jag tittar på hästnet och såna sajter så handlar det nästan alltid om vilka framgångar inom hopp eller dressyrtävlan hästen har eller förväntas få "med rätt ryttare". JAG vill absolut inte tävla, måste man vilja det? 
    3. Jag har inga andra ambitioner med hästägandet annat än att det ska vara kul och en livsstil för vår familj. Har jag för svaga ambitioner för att skaffa häst då?
    4. MÅSTE verkligen hästar ha mat minst 4 ggr på exakta tider på dygnet, det innebär ju att man inte kan ha ett arbete på 8 timmar?? (ekonomin har jag)
    Sen undrar jag om inte hästar blir förstörda i psyket av att hamna hos nya ägare så många gånger under livet som många verkar få uppleva. Särskilt ponnyerna som barnen växer ur allteftersom?
    Tacksam för svar/reflektion

• Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....
  • Majsan70

Nej man måste inte ha ett ridhus. Det är bekvämt, men inget måste. Hästar mår utmärkt av att ridas i skog och mark. Är det halt ute broddar man ordentligt och anpassar ridningen bara. Är det snö kan man använda sig av snösulor. 

Nej man måste inte tävla om man inte vill det.

Nej du har inte för svaga ambitioner för att skaffa häst.

Nej, hästar måste inte matas 4  gånger om dagen om man tex. har lösdrift med fri tillgång. Har man ett bra grovfoder är det till och med diskutabelt om de behöver kraftfoder utöver det. Många fyller finmaskiga hönät o hänger så hästarna har att äta på hela dagen. 

Vi har våra hästar på lösdrift med fri tillgång och de får kraftfoder efter varje ridpass och enbart då. 

Nej hästar måste inte få dåligt psyke av att byta hem. Allt beror ju på hur de är i grunden och hur de tidigare ägarna har behandlat dem. Det märker man ganska snabbt när man letar häst tycker jag. 

• Jagvetmest

Oj, vad många tips. Tack! Vi ska försöka hyra nästa sommar först för att se hur det är. Någon som har tips på uthyrare som är vettiga att ha att göra med? Helst i Uppsala/Sthlmsområdet :)
    Förresten, hur vanligt är det med fång egentligen hos ponnyer? (B-ponny) Verkar ju hur läskigt som helst! Som ni förstår så har jag mest vana av att just RIDA och inte så mycket äga häst.. Men jag läser på allt jag kan!

• Hallonbåt02
    Jagvetmest skrev 2014-09-12 15:25:05 följande:

Oj, vad många tips. Tack! Vi ska försöka hyra nästa sommar först för att se hur det är. Någon som har tips på uthyrare som är vettiga att ha att göra med? Helst i Uppsala/Sthlmsområdet :)
    Förresten, hur vanligt är det med fång egentligen hos ponnyer? (B-ponny) Verkar ju hur läskigt som helst! Som ni förstår så har jag mest vana av att just RIDA och inte så mycket äga häst.. Men jag läser på allt jag kan!

Som någon annan skrev så är mycket foder speciellt kraftfoder och lite motion  en av orsakerna till fång men sedan är det en störning i tarmfloran . Det finns ingen helt vetenskaplig bevisning till fång men det  forskas .
  • Hallonbåt02

Läs på främst om sjukdomar/ skador, foderstater, hovvård,avmaskning samt hur man kan reducera parasiter, de tunderlättar om du får erfarenhet och teori inom dem områdena.

• EllanEriksson
    Hallonbåt02 skrev 2014-09-13 19:11:41 följande:
    Som någon annan skrev så är mycket foder speciellt kraftfoder och lite motion  en av orsakerna till fång men sedan är det en störning i tarmfloran . Det finns ingen helt vetenskaplig bevisning till fång men det  forskas .
    Några i vårat område fick fång på sin häst för att de gick ifrån lite/seg matning(mycket slow feedingnät på ALLT och lite kraftfoder/annat(kommer inte ihåg vad det heter)) och sen direkt ut på fritt bete där hästen kunde äta hur mycket den ville så tarmfloran sa gonatt i stort sett..

Men man kan självbehandla fång med fil för att neutralisera det också :) det har vi gjort med en av våra :) hade glömt det när jag skrev tidigare i tråden xD minnet är bra men kort som man säger :)
  • Hallonbåt02
    EllanEriksson skrev 2014-09-14 11:03:15 följande:
    Några i vårat område fick fång på sin häst för att de gick ifrån lite/seg matning(mycket slow feedingnät på ALLT och lite kraftfoder/annat(kommer inte ihåg vad det heter)) och sen direkt ut på fritt bete där hästen kunde äta hur mycket den ville så tarmfloran sa gonatt i stort sett..

Men man kan självbehandla fång med fil för att neutralisera det också :) det har vi gjort med en av våra :) hade glömt det när jag skrev tidigare i tråden xD minnet är bra men kort som man säger :)
    Ja det är många som säger att det är speciellt fruktosen i i gräset som ställer till en del men eftersom det inte är bevisat svart på vitt så är det lite svårt att veta den exakta orsaken till det hela.
    Vilken tur att ni har fått bukt på fånget :)
  • Dr Mupp
    Jagvetmest skrev 2014-09-12 15:25:05 följande:

Fång är en välfärdsjukdom. Beror på för snabba foderbyten, för kraftigt foder och för lite motion. Lättfödda ponnier och kallblod har störst risk att drabbas. r ändå ganska lätt att slippa om man tänker till ett par gånger innan. 

Överfodra inte ponnyn. Ta analys på growfodret och fodra sen med kraftfoder om det behövs. Unvik stärkelserika kraftfoder. Gör långsamma foderbyten och släppt inte hästen på kaftogt sommarbete. Bättre med skogsbete och/eller betesreducerare.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jagvetmest

Vad är en månadskostnad för en stor häst som rids mest för nöjes skull, kanske 1-2 timmar 3 ggr/vecka. Som står i eget stall. (ej inackorderad)  Alltså foder, strö, hovslagare, vetrinär, försäkring etc Utrustning kan ni utelämna. Förstår att det kan vara olika men hur är det för dig?? :)
    Vad har ni för åsikter om kallstall?

• Calles matte

Månadskostnaden för en stor häst är väl inte beroende på hur många gånger/timmar man rider den, hur tänker du då?

Foderpriser varierar rätt mycket från år till år och beroende på vart i landet man bor, men räkna med att en stor häst  med fri tillgång på hösilage äter åtminstone 14 kg/dygn. Räkna med i alla fall 2 kr/kg. Är hösilaget bra behövs inte så mycket mer i foderväg om hästen bara motionsrids, men ofta behöver man i alla fall komplettera med någon sorts mineraler, pris på det varierar enormt beroende vad det är.

Strö beror helt på  hur hästen hålls (box/lösdrift?) och hur grisig den är av sig. En bal strö i veckan är väl ganska normalt om hästen står på box. Kostnad ca 70 kr/bal.

Hovslagare kostar (om hästen har skor och inga speciella problem) ca 1200 kr var 6-8:e vecka.

Veterinär kan kosta allt emellan bara de grundläggande vaccinationerna en gång per år (nån 1000-lapp) till hur mycket som helst om man har otur. Se till att ha en buffert och en bra veterinärvårdsförsäkring! Tandkontroll en gång om året kan vara bra att räkna med utöver vaccinationerna.

Försäkring beror på ras och liv-/användningsvärde, samt vilka villkor man vill ha på veterinärvårdsdelen. Alltifrån nån hundring till över 1000 kr/mån är "normalt".

Som du märker så varierar kostnaderna så otroligt mycket så för att få en mer realistisk kostnadsuppskattning så behövs mer detaljer. Ring runt till försäkringsbolagen och hör efter gällande den typ av häst du funderar på, bestäm vilken typ av hästhållning som är aktuell och kolla på närmaste lanthandel vad de tar för det strömaterial du vill använda, kolla med närmaste höbonde vad årets hösilagepriser ligger på osv.

Själv har jag en unghäst, SWB. Har den visserligen uppstallad men kostnaderna är ungefär följande:
    Stallplats inkl. hösilage och strö: 1600:-/mån (även betesperioden)
    Foder och mineraler: ca 300:-/mån
    Hovslagare var 7:e vecka (endast verkning): 500:-
    Försäkring: ca 400:-/mån
    Veterinär: Senaste månaderna har det varit över 1000:-/mån eftersom vi haft otur med både elaka sårskador och en seg infektion.
    Träningar (även om man inte siktar på att tävla ger träning en inspirationskick som jag inte vill vara utan), kostnader för transporter (till träningar, veterinär etc.) och utrustning tillkommer, och säkert en massa andra utgifter som jag valt att förtränga...

Kallstall (eller helst lösdrift) är enligt min uppfattning att föredra för hästens skull. Bättre luft och mindre omställning inne - ute. Dock är det inte alltid så trevligt för hästägaren, och en uppvärmd sadelkammare är mer eller mindre ett måste som jag ser det.

• Majsan70
    Jagvetmest skrev 2014-09-27 19:10:03 följande:

Vad är en månadskostnad för en stor häst som rids mest för nöjes skull, kanske 1-2 timmar 3 ggr/vecka. Som står i eget stall. (ej inackorderad)  Alltså foder, strö, hovslagare, vetrinär, försäkring etc Utrustning kan ni utelämna. Förstår att det kan vara olika men hur är det för dig?? :)

Där vi har våra ponnysar på lösdrift kostar en boxplats för stor häst ca 2500 per månad. Då ingår hösilage, och strö samt utsläpp på morgonen. Vi har nyanlagd paddock, många fina hagar, spolspilta, tvättmaskin för täcken o en hel del till. 

Häst kostar ju inte per timma man använder, men man kan ju alltid ha medryttare om man inte vill rida så mycket. 

Vad foder kostar beror ju på vad du väljer att ge din häst. För vår ponny ca 300 i månaden med kraftfoder,alger, kalk, salt, munkpeppar, betfor och morötter. Ger vi Aloevera så stiger kostnaden till det dubbla.

Vi betalar 1000 kronor för skoning var 8 vecka,men även där kan ju intervallen skilja sig åt. 

Försäkring är ju helt beroende av vilken häst och vilken försäkring. Vi har ponny och betalar runt 200 spänn i månaden för henne. Den andra ponnyn kostar nån hundring i månaden i försäkring. 

Veterinär från noll kronor och uppåt..men i allafall 350 spänn om året för vaccineringen.Sen avmaskning nån hundring och så tandläkaren för 1000 spänn om året om det sker löpande.

Dotterns träningar är kostsamma och även bränslekostnader.
  • Majsan70

Och ja jag glömde...vi har våra ponnysar på lösdrift i storflock vilket vi anser vara det bästa. Kallstall det näst bästa tycker vi. 

• Dr Mupp
    Jagvetmest skrev 2014-09-27 19:10:03 följande:

Min häst kostar mig 2600 kr i rena driftkostnader dvs stall, foder, försäkring och hovslagare. Till det tillkommer sen resor till och från stall/träning, hyra av ridhus och transport. Inköp av utrusning samt veterinärkostnader, tandläkare Equaterapeut. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Jagvetmest

Calles Matte, Majsan 70: Det var för att beskriva hästens användningsområde jag skrev hur mycket den skulle ridas samt för nöjes skull. Tänker mig att en riktig tävlingshäst/elithäst äter dyrare foder och tillskott.
    Tack för svar!

• Majsan70
    Jagvetmest skrev 2014-09-29 22:11:55 följande:

Calles Matte, Majsan 70: Det var för att beskriva hästens användningsområde jag skrev hur mycket den skulle ridas samt för nöjes skull. Tänker mig att en riktig tävlingshäst/elithäst äter dyrare foder och tillskott.
    Tack för svar!

Inte nödvändigtvis. Även pensionärerna hos oss får bra fodertillskott baserat på analysen av grovfodret.
    Våra två ponnysar, eller ja en ponny och en miniatyrhäst, får precis samma mat bara i lite olika mängd.
    Möjligtvis att man pumpar i en tävlingshäst mer kraftfoder vilket blir dyrare, men med ett bra grovfoder i rätt mängd behövs inte särskilt mycket extra.
  • viktoria91

Klart du inte behöver ridhus, det har jag haft tillgång till under ca 2 år av dem 9 år jag ägt ponny! Tävla behöver du inte alls göra, det gör inte jag. ;)
    Angående fodring så ha småmaskiga hönät i hagen som läggs ut på morgonen så kan dem pilla i det tills dem tas in, supersmidigt!
    Jag måste klassas osm en person med 0 ambitioner då, jag är 23 år gammal och min d-ponny är 18, har haft sen jag har 14. Vi tränar ibland akademisk ridkonst, tävlar inget utan har kul tsm.

Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....