• Jagvetmest

Kan man verkligen ha häst, om....

Hej! Skulle önska lite synpunkter på en del funderingar jag har. Utgångspunkten är att jag skulle vilja ha 2 hästar, en till mig och en B-ponny till dottern. Jag har 10 års ridvana, dottern 2 års ridvana (hon är 7 år). Vi skulle ha dem hemma hos oss, vi bor på gård. Tänker ibland att mina planer är osmarta eller rent av idiotiska pga att:
    1. Vi bor inte i närheten av ett ridhus, men har fina naturridvägar och en platt gräs-äng man kan rida på. Måste man inte ha ett ridhus under vinterhalvåret? 
    2. När jag tittar på hästnet och såna sajter så handlar det nästan alltid om vilka framgångar inom hopp eller dressyrtävlan hästen har eller förväntas få "med rätt ryttare". JAG vill absolut inte tävla, måste man vilja det? 
    3. Jag har inga andra ambitioner med hästägandet annat än att det ska vara kul och en livsstil för vår familj. Har jag för svaga ambitioner för att skaffa häst då?
    4. MÅSTE verkligen hästar ha mat minst 4 ggr på exakta tider på dygnet, det innebär ju att man inte kan ha ett arbete på 8 timmar?? (ekonomin har jag)
    Sen undrar jag om inte hästar blir förstörda i psyket av att hamna hos nya ägare så många gånger under livet som många verkar få uppleva. Särskilt ponnyerna som barnen växer ur allteftersom?
    Tacksam för svar/reflektion

• Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....
  • Tecum

Svaret är nej på samtliga frågor. Det daltas kopiöst med hästar samtidigt som det finns stora pengar i branschen. Därför finns det de som vill ha in så många hästägare som möjligt i dyra ridhus och på banor. Bor du på gård får hästarna den motion och rörelsefrihet de behöver och det går utmärkt att rida på vägar och stigar, även på vintern. Och att vanliga brukshästar måste ha mat var sjätte timme är så dumt att klockorna stannar. Två gånger om dan räcker mer än väl. Tala med en veterinär så får du höra att det inte är ovanligt att hästar överutfodras.

• Åsisen

2 gånger om dagen????? Nä du då vet du inte hur hästar fungerar! Deras magar är gjorda för att äta mesta dels av dygnet annars kan dom drabbas av magsår.

Hästar ska ha mat minst 4 gånger om dagen och allra helst fritillgång på mat.

Alldeles för många ger sina hästar för sällan, 2 gånger om dagen är inte ok!

Jag har 3 hästar och dom har fritillgång på vinterhalvåret och går på bete sommarhalvåret .

Ställer du ut en bal i hagen så dom har fritillgång så kam du endån jobba och inte behöva åka hem och fodra :) perfekt!!

• EllanEriksson

Hästar ska ha fri tillgång på mat för att begränsa maten och sedan släppa dem på sommarbete så kan det bita en i arslet sen.. Eller ja, snarare i plånboken när du ska börja behandla för fång.. Så håller med tidigare talare om att ställa ut en bal och låta dem äta ..! Nom nom ! :)

Men vem har tutat i dig att man måste ha ridhus? Vi har inget. Min syster rider ute ändå! Man skor hästen/hästarna ordentligt med broddar så går det så bra så! :)

• Emmut

Mina hästar hade alltid fri tillgång på hö (och gräs på sommaren) och fick sedan lite kraftfoder och mineraler på kvällen.

De gick ute året runt och var bara inne på natten några gånger om året när det var riktigt busväder. Annars hade de ett skjul de kunde gå in och ut i hur de ville.

Absolut inga skor på mina hästar, och de gick jättebra att rida ute i naturen utan ridhus :)

Men det är mycket jobb med hästar. De måste ju ha daglig tillsyn även om ni vill på semester eller nåt.

• Jagvetmest

Tack för svar. Verkar råda lite olika synpunkter ang utfordringen. Med ridhus tänkte jag mest att det kan bli svårt att motionera hästen tillräckligt om det är vinter och isigt ute så kanske man inte vågar trava/galoppera. Ska tänka några varv till. Fler synpunkter?

• sextiotalist

Nu har jag inte häst själv, men har varit medryttare och min syster har hästar.
    Det enda som jag kan kommentera är att många (detta enligt min syster) hästar är överviktiga pga för mycket mat och för lite motion.
    Min syster hästar får mat två ggr per dag i form av utfodring. På dagarna går de ute och får tillgång till lite magrare hö (ensillage morgon och kväll), på sommaren är det mindre kraftfoder, då de har rejält tillgång till gräs.
    Det jag skulle tipsa om är att ha tre hagar, en vinterhage och två sommarhagar, där den ena kan stå på tillväxt

• Open Mind

Du verkar ha bra förutsättningar för att ha häst. Gård, grönyta, naturstigar och ekonomin.

Folk har krånglat till hästägande så otroligt de senaste åren. Det handlar i princip enbart om tävlingshästar.

Slappna av, ta hand om era hästar och njut av livet. Glad
    (Tänk på hur det fungerade för 100 år sedan)

• Snobi

Kan tipsa om slowfeeding nät som gör att hästarna kan ha fri tillgång till mat, men ändå äta långsammare och därmed under en längre tid av dygnet. I med en bal eller löst hö/ensilage och häng upp nätet i hagen alt. spänn fast det i en foderlåda. Mycket smidigt!

• Alexiandra

Hur många gånger per dygn en häst ska utfodras är helt beroende på hur länge maten den får per gång räcker. 

Hästar bör inte gå mer än 4 - 6 h utan mat (hellre det kortare än det längre intervallet) i magen. Så det man får hålla koll på är tiden mellan att frukosten är uppäten och lunchen serveras t ex. Och tiden det tar att äta upp frukosten beror ju på mängd foder, fodertyp och häst.

Om man har en häst som man måste hålla nere fodret på och som äter snabbt, då kommer man behöva ge mer mat med hyfsat täta mellanrum. Detta går dock att lösa på en rad vis utan att man behöver säga upp sig från jobbet ;)

T ex finmaskiga när (funkar inte för alla hästar)

Alltid erbjuda halm (funkar inte för de som vräker i sig halmen eller vägrar äta halm)

Be grannen kasta in mat vid lunch (kräver granne nära och som är hemma dagtid)

Använda någon slags tidsstyrd utfodring. Det finns en rad olika. Den enklaste är att göra en "hage i hagen" där man på morgonen lägger in lunchen. Sen stänger man en fjädrande grind kopplad till en timer. På inställt klockslag släpps grinden, dras undan och hästarna kan komma in och äta t ex sin lunch. Medan du sitter på jobbet. Lunchboxen, sesame drop osv är andra varianter/lösningar på samma tema

JAG har haft en insulinresistent häst som behövde ha mat var fjärde timme dygnet om. Gick utmärkt det med med lite trix och hjälp av tekniken. Trots att jag ibland jobbar både 12 och 36 h i sträck =)

Övriga frågor är svaret NEJ på.

• Mantrasina

Ridhus behövs verkligen inte! Om du vill ha en ridbana att rida på kan du ju anlägga en enkel i en av hagarna. Men det går alldeles utmärkt att rida utomhus året runt, det enda är att det kan vara smart att undvika de isiga vägarna när det är halt, men det är ju enkelt gjort. :)

Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....