Kan man verkligen ha häst, om....
Månadskostnaden för en stor häst är väl inte beroende på hur många gånger/timmar man rider den, hur tänker du då?
Foderpriser varierar rätt mycket från år till år och beroende på vart i landet man bor, men räkna med att en stor häst med fri tillgång på hösilage äter åtminstone 14 kg/dygn. Räkna med i alla fall 2 kr/kg. Är hösilaget bra behövs inte så mycket mer i foderväg om hästen bara motionsrids, men ofta behöver man i alla fall komplettera med någon sorts mineraler, pris på det varierar enormt beroende vad det är.
Strö beror helt på hur hästen hålls (box/lösdrift?) och hur grisig den är av sig. En bal strö i veckan är väl ganska normalt om hästen står på box. Kostnad ca 70 kr/bal.
Hovslagare kostar (om hästen har skor och inga speciella problem) ca 1200 kr var 6-8:e vecka.
Veterinär kan kosta allt emellan bara de grundläggande vaccinationerna en gång per år (nån 1000-lapp) till hur mycket som helst om man har otur. Se till att ha en buffert och en bra veterinärvårdsförsäkring! Tandkontroll en gång om året kan vara bra att räkna med utöver vaccinationerna.
Försäkring beror på ras och liv-/användningsvärde, samt vilka villkor man vill ha på veterinärvårdsdelen. Alltifrån nån hundring till över 1000 kr/mån är "normalt".
Som du märker så varierar kostnaderna så otroligt mycket så för att få en mer realistisk kostnadsuppskattning så behövs mer detaljer. Ring runt till försäkringsbolagen och hör efter gällande den typ av häst du funderar på, bestäm vilken typ av hästhållning som är aktuell och kolla på närmaste lanthandel vad de tar för det strömaterial du vill använda, kolla med närmaste höbonde vad årets hösilagepriser ligger på osv.
Själv har jag en unghäst, SWB. Har den visserligen uppstallad men kostnaderna är ungefär följande:
Stallplats inkl. hösilage och strö: 1600:-/mån (även betesperioden)
Foder och mineraler: ca 300:-/mån
Hovslagare var 7:e vecka (endast verkning): 500:-
Försäkring: ca 400:-/mån
Veterinär: Senaste månaderna har det varit över 1000:-/mån eftersom vi haft otur med både elaka sårskador och en seg infektion.
Träningar (även om man inte siktar på att tävla ger träning en inspirationskick som jag inte vill vara utan), kostnader för transporter (till träningar, veterinär etc.) och utrustning tillkommer, och säkert en massa andra utgifter som jag valt att förtränga...
Kallstall (eller helst lösdrift) är enligt min uppfattning att föredra för hästens skull. Bättre luft och mindre omställning inne - ute. Dock är det inte alltid så trevligt för hästägaren, och en uppvärmd sadelkammare är mer eller mindre ett måste som jag ser det.