Inlägg från: Jagvetmest |Visa alla inlägg
  • Jagvetmest

Kan man verkligen ha häst, om....

Hej! Skulle önska lite synpunkter på en del funderingar jag har. Utgångspunkten är att jag skulle vilja ha 2 hästar, en till mig och en B-ponny till dottern. Jag har 10 års ridvana, dottern 2 års ridvana (hon är 7 år). Vi skulle ha dem hemma hos oss, vi bor på gård. Tänker ibland att mina planer är osmarta eller rent av idiotiska pga att:
    1. Vi bor inte i närheten av ett ridhus, men har fina naturridvägar och en platt gräs-äng man kan rida på. Måste man inte ha ett ridhus under vinterhalvåret? 
    2. När jag tittar på hästnet och såna sajter så handlar det nästan alltid om vilka framgångar inom hopp eller dressyrtävlan hästen har eller förväntas få "med rätt ryttare". JAG vill absolut inte tävla, måste man vilja det? 
    3. Jag har inga andra ambitioner med hästägandet annat än att det ska vara kul och en livsstil för vår familj. Har jag för svaga ambitioner för att skaffa häst då?
    4. MÅSTE verkligen hästar ha mat minst 4 ggr på exakta tider på dygnet, det innebär ju att man inte kan ha ett arbete på 8 timmar?? (ekonomin har jag)
    Sen undrar jag om inte hästar blir förstörda i psyket av att hamna hos nya ägare så många gånger under livet som många verkar få uppleva. Särskilt ponnyerna som barnen växer ur allteftersom?
    Tacksam för svar/reflektion

• Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....
  • Jagvetmest

Tack för svar. Verkar råda lite olika synpunkter ang utfordringen. Med ridhus tänkte jag mest att det kan bli svårt att motionera hästen tillräckligt om det är vinter och isigt ute så kanske man inte vågar trava/galoppera. Ska tänka några varv till. Fler synpunkter?

• Jagvetmest

Oj, vad många tips. Tack! Vi ska försöka hyra nästa sommar först för att se hur det är. Någon som har tips på uthyrare som är vettiga att ha att göra med? Helst i Uppsala/Sthlmsområdet :)
    Förresten, hur vanligt är det med fång egentligen hos ponnyer? (B-ponny) Verkar ju hur läskigt som helst! Som ni förstår så har jag mest vana av att just RIDA och inte så mycket äga häst.. Men jag läser på allt jag kan!

• Jagvetmest

Vad är en månadskostnad för en stor häst som rids mest för nöjes skull, kanske 1-2 timmar 3 ggr/vecka. Som står i eget stall. (ej inackorderad)  Alltså foder, strö, hovslagare, vetrinär, försäkring etc Utrustning kan ni utelämna. Förstår att det kan vara olika men hur är det för dig?? :)
    Vad har ni för åsikter om kallstall?

• Jagvetmest

Calles Matte, Majsan 70: Det var för att beskriva hästens användningsområde jag skrev hur mycket den skulle ridas samt för nöjes skull. Tänker mig att en riktig tävlingshäst/elithäst äter dyrare foder och tillskott.
    Tack för svar!

Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....