Inlägg från: Dr Mupp |Visa alla inlägg
  • Dr Mupp

Kan man verkligen ha häst, om....

Jagvetmest skrev 2014-09-12 15:25:05 följande:

Oj, vad många tips. Tack! Vi ska försöka hyra nästa sommar först för att se hur det är. Någon som har tips på uthyrare som är vettiga att ha att göra med? Helst i Uppsala/Sthlmsområdet :)
    Förresten, hur vanligt är det med fång egentligen hos ponnyer? (B-ponny) Verkar ju hur läskigt som helst! Som ni förstår så har jag mest vana av att just RIDA och inte så mycket äga häst.. Men jag läser på allt jag kan!

Fång är en välfärdsjukdom. Beror på för snabba foderbyten, för kraftigt foder och för lite motion. Lättfödda ponnier och kallblod har störst risk att drabbas. r ändå ganska lätt att slippa om man tänker till ett par gånger innan. 

Överfodra inte ponnyn. Ta analys på growfodret och fodra sen med kraftfoder om det behövs. Unvik stärkelserika kraftfoder. Gör långsamma foderbyten och släppt inte hästen på kaftogt sommarbete. Bättre med skogsbete och/eller betesreducerare.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Jagvetmest skrev 2014-09-27 19:10:03 följande:

Vad är en månadskostnad för en stor häst som rids mest för nöjes skull, kanske 1-2 timmar 3 ggr/vecka. Som står i eget stall. (ej inackorderad)  Alltså foder, strö, hovslagare, vetrinär, försäkring etc Utrustning kan ni utelämna. Förstår att det kan vara olika men hur är det för dig?? :)
    Vad har ni för åsikter om kallstall?

Min häst kostar mig 2600 kr i rena driftkostnader dvs stall, foder, försäkring och hovslagare. Till det tillkommer sen resor till och från stall/träning, hyra av ridhus och transport. Inköp av utrusning samt veterinärkostnader, tandläkare Equaterapeut. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....