Inlägg från: Hallonbåt02 |Visa alla inlägg
  • Hallonbåt02

Kan man verkligen ha häst, om....

Jagvetmest skrev 2014-09-12 15:25:05 följande:

Oj, vad många tips. Tack! Vi ska försöka hyra nästa sommar först för att se hur det är. Någon som har tips på uthyrare som är vettiga att ha att göra med? Helst i Uppsala/Sthlmsområdet :)
    Förresten, hur vanligt är det med fång egentligen hos ponnyer? (B-ponny) Verkar ju hur läskigt som helst! Som ni förstår så har jag mest vana av att just RIDA och inte så mycket äga häst.. Men jag läser på allt jag kan!

Som någon annan skrev så är mycket foder speciellt kraftfoder och lite motion  en av orsakerna till fång men sedan är det en störning i tarmfloran . Det finns ingen helt vetenskaplig bevisning till fång men det  forskas .
  • Hallonbåt02

Läs på främst om sjukdomar/ skador, foderstater, hovvård,avmaskning samt hur man kan reducera parasiter, de tunderlättar om du får erfarenhet och teori inom dem områdena.

• Hallonbåt02
    EllanEriksson skrev 2014-09-14 11:03:15 följande:
    Några i vårat område fick fång på sin häst för att de gick ifrån lite/seg matning(mycket slow feedingnät på ALLT och lite kraftfoder/annat(kommer inte ihåg vad det heter)) och sen direkt ut på fritt bete där hästen kunde äta hur mycket den ville så tarmfloran sa gonatt i stort sett..

Men man kan självbehandla fång med fil för att neutralisera det också :) det har vi gjort med en av våra :) hade glömt det när jag skrev tidigare i tråden xD minnet är bra men kort som man säger :)
    Ja det är många som säger att det är speciellt fruktosen i i gräset som ställer till en del men eftersom det inte är bevisat svart på vitt så är det lite svårt att veta den exakta orsaken till det hela.
    Vilken tur att ni har fått bukt på fånget :)
Svar på tråden Kan man verkligen ha häst, om....