• Bebben84

Bf Maj 2015

Kissemiss skrev 2015-01-12 12:23:38 följande:

Såg en spark genom magen för första gången i morse!! Blev som en bula på magen i några sekunder :D så coolt!! Vecka 24 idag.

Mys :). Jag har en sjövild bebis i magen. Känner henne i stort sett hela dagen. Rejäla sparkar. Både sambon och storasyster har känt flera ggr. Är väääldigt glad att jag har moderkakan i framvägg. Annars hade det blivit lite jobbigt :P.

V.22
  • Bebben84
    Pyssilullan skrev 2015-01-13 11:23:39 följande:
    Jag är också i vecka 21, med tredje barnet dessutom och känner otroligt lite
    Några puttar / fladder svagt svagt / dag sedan kanske 1 vecka tillbaka, men otroligt lugnt på dagarna osv.
    Vill känna mera, är ju så ljuvligt :)
    Började med Blutsaft idag - Inte på order av ngn utan av mig själv. Känner mig otroligt trött o orkar inte med att fokusera på jobbet som jag borde. Men ska till BM på torsdag ska be henne kolla Järnvärdet då, har inte varit där sedan v 11 så verkligen dags nu, man får ju gå så jädra sällan!

Oj, har du inte gått sedan v11? :O. Jag är omföderska och har träffat min bm 3 ggr mellan v11 och 21. Just för att ha koll på järnvärdet. Så olika det kan vara :/
  • Bebben84
    Cherryay skrev 2015-01-13 14:58:08 följande:
    Jag var hos bm för inskrivning v 12 och nu väntar jag på andra besöket som blir i v 25. Det skiljer sig väldigt mycket kommuner emellan samt om man går privat.
    Rätt dåligt att det skiljer sig så mycket åt :/
  • Bebben84
    Cherryay skrev 2015-01-13 17:04:24 följande:
    Kan iofs förstå att man som omföderska förväntas ha färre besök då man redan gått igenom minst en graviditet och förmodligen har lite mer kunskap än som förstföderska... Men, för egen del så minns jag inte mycket alls av min förra graviditet, det var 10 år sen, jag gick i gymnasiet och stressade för fullt med studierna och att ta körkort... Känner mig mycket mer "instabil" och orolig nu än förra gången då jag inte hade tid att tänka på det förrän det var dags för förlossningen typ...
    Ja jag fick min dotter för 9 år sedan så visst glömmer man mycket. Jag fick valet att gå som förstföderska= fler besök eller omföderska= färre besök. Valde ändå omföderska men tycker jag är där ofta ändå. Som förstföderska hade jag inte velat träffa min bm så sällan (svårt att påverka det iofs) men därför jag valde privat. Jämfört med mina vänner som inte gått privat har jag fått betydligt bättre vård. Så dom kommer också välja privat nästa gång. Trist att det ska vara så olika. Alla borde ha rätt till samma vård tycker jag :/
  • Bebben84
    Pyssilullan skrev 2015-01-14 08:58:16 följande:

Ja jag är så sjukt sjukt trött så järnvärdet har nog ändrat sig en del, hade känts bra om dom velat kolla det, men imorgon bitti är det dags iaf. Min BM är rätt nonchalant, vi har heller ej någon valmöjlighet utan det finns endast 1 ställe att gå på.

Tredje dagen med huvudvärk nu och igår blev det 6 alvedon :/ O började med två på morgonen idag igen, känns sådär. Vad kan det bero på?

Jag har också huvudvärk i flera dagar i sträck. Undviker alvedon i största mån och när jag väl tagit det hjälper det ändå inte. Läste någonstans att det hade med järnbrist att göra. Dock vet jag att mina värden ligger helt ok så vette tusan om det stämmer :/
  • Bebben84
    Anonym (V 8) skrev 2015-01-15 11:02:14 följande:

Var på mitt tredje BM besök idag (v 21) o så tråkgit det var!
    Herregud, har ju längtat o längtat o drömt om allt spännande som att Lyssna på hjärtljud, Men jag fick inte göra NÅGONTING!!!!!!
    Hon skulle bara kolla hur jag mådde o om jag hade frågor :( Samt ge mig ett infoblad om Amning.
    Sen fick jag gå hem igen :( O nästa gång var det blodprov o hjärtljud.

Jag sa att jag var trött / Huvudvärk osv o hade läst på forum om flera som tipsade om att jag kanske behövde järn, Men tanten sa barskt att jag kunde dock vänta till v 25 än var det ingen fara så hon tog inte ens ett blodprov på mig.

Värdelöst, så olika det kan vara!

Men jag blir ju förbannad när jag läser detta!!! Klart hon skulle tagit stick-i-fingret på dig och kollat järnvärdet!! Och självklart även lyssnat på bebisen! Galet tycker jag!! Kallas det ens för vård??? Nä fy!

Jag har gått 5 ggr till min bm vid v21. Tagit blodprov från första besöket och sedan varje gång för att hålla koll på järnet och lyssnat på bebisen sedan v11. Hade hon inte haft stenkoll på mitt järnvärde hade jag kollapsat för den droppade hastigt. Jag får även lämna urinprov varje gång för att hålla koll på äggvitan i urinet. DET kallar jag vård.

Tycker det är förjävligt att det är så olika!
  • Bebben84
    Pyssilullan skrev 2015-01-15 11:38:11 följande:
    Glömde posta detta utan att vara anonym, det är ju jag som är Pyssilullan.
    Ja visst är det tråkigt, och så olika. Jag är ju så försynt av mig också så VÅGADE Inte "tvinga" henne ta blodprov. Utan sa snällt att jag kände mig yr och ont i huve o trött osv, och att jag skulle vilja veta om järnvärdet är lågt. NEJ fick  jag tillbaka, före v 25 är det INGEN fara, oroa dig inte. DRICK VATTEN!
    Heeeeeelt sjukt!! Klart man kan ha dåliga värden innan v25!! Mina droppade rejält mellan v 17 och 20. Tar du järntabletter nu? Jag tar 2 st niferex om dagen. Bör nog vi alla göra.
  • Bebben84
    Zorro skrev 2015-01-15 13:59:08 följande:

Har ni köpt några kläder till era små?
    Vi har ju redan allt praktiskt, barnvagn, babyskydd, spjälsäng osv, men eftersom vi nu ska få en tjej (har en kille sen innan) kan jag verkligen inte låta bli att köpa lite kläder. ;) De första kläderna inhandlades i julas. Så söta!

Gud så söta :)

Jag har en dotter sedan innan och väntar flicka så vi har redan allt :) Köpt en del nytt men ska ändå köpa några plagg till såklart :D
  • Bebben84
    Titt ut skrev 2015-01-15 18:35:54 följande:

Blir också upprörd när jag läser om bm som inte vill ta järnvärdet. Jag skulle vända mig till vårdcentralen och be dem kolla. Eller byta bm. Jag har haft väldigt lågt järnvärde med mina två tidigare barn och det sjönk fort då när jag inte åt järntabletter (niferex) innan vecka 20 och sen var det jättesvårt att få upp värdet igen trotts dubbel dos. Jag blev till och med sjukskriven. Så känner du att du vill kolla gör det på en gång innan det sjunker för mycket. 

Den här graviditeten sa jag till bm att mitt järnvärde sjunker fort helt plötsligt och vill inte vara med om samma sak igen så jag börjande med niferex redan vecka 12 i samråd med henne. Då var järnvärdet 122 och i vecka 21 på nästa kontroll var järnvärdet 117, så trots att jag tagit niferex varje dag så hade det ändå sjunkit. Vi får se omdet blir dubbel dos för mig på nästa kontroll i vecka 25.

Järnvärdet borde kollas oftare på alla mödravårdscentraler för det är högst individuellt hur ens blodvärden förändras under graviditeten!

Vecka 22+4

Jag fick också ta niferex från v12 och då har jag inte haft problem innan. Sen droppade värdet rätt mycket och nu äter jag dubbel dos varje dag.
  • Bebben84
    MiWe skrev 2015-01-15 18:45:12 följande:

Det är upprörande att BM inte tar huvudvärken på allvar! =(

Bara så ni vet så är det ännu viktigare att de tar blodtrycket, eftersom högt blodtryck kan indikera havandeskapsförgiftning.

OM ni får huvudvärk och ser massa svarta prickar ÅK IN OCH KOLLA TRYCKET OMEDELBUMS! Det går på några timmar ibland, farligt för både mamma o barn.

Väldigt sant! Min bm tar mitt blodtryck varje gång.
Svar på tråden Bf Maj 2015