Bf Maj 2015
Såg en spark genom magen för första gången i morse!! Blev som en bula på magen i några sekunder :D så coolt!! Vecka 24 idag.
V.22
Såg en spark genom magen för första gången i morse!! Blev som en bula på magen i några sekunder :D så coolt!! Vecka 24 idag.
Ja jag är så sjukt sjukt trött så järnvärdet har nog ändrat sig en del, hade känts bra om dom velat kolla det, men imorgon bitti är det dags iaf. Min BM är rätt nonchalant, vi har heller ej någon valmöjlighet utan det finns endast 1 ställe att gå på.
Tredje dagen med huvudvärk nu och igår blev det 6 alvedon :/ O började med två på morgonen idag igen, känns sådär. Vad kan det bero på?
Var på mitt tredje BM besök idag (v 21) o så tråkgit det var!
Herregud, har ju längtat o längtat o drömt om allt spännande som att Lyssna på hjärtljud, Men jag fick inte göra NÅGONTING!!!!!!
Hon skulle bara kolla hur jag mådde o om jag hade frågor :( Samt ge mig ett infoblad om Amning.
Sen fick jag gå hem igen :( O nästa gång var det blodprov o hjärtljud.
Jag sa att jag var trött / Huvudvärk osv o hade läst på forum om flera som tipsade om att jag kanske behövde järn, Men tanten sa barskt att jag kunde dock vänta till v 25 än var det ingen fara så hon tog inte ens ett blodprov på mig.
Värdelöst, så olika det kan vara!
Har ni köpt några kläder till era små?
Vi har ju redan allt praktiskt, barnvagn, babyskydd, spjälsäng osv, men eftersom vi nu ska få en tjej (har en kille sen innan) kan jag verkligen inte låta bli att köpa lite kläder. ;) De första kläderna inhandlades i julas. Så söta!
Blir också upprörd när jag läser om bm som inte vill ta järnvärdet. Jag skulle vända mig till vårdcentralen och be dem kolla. Eller byta bm. Jag har haft väldigt lågt järnvärde med mina två tidigare barn och det sjönk fort då när jag inte åt järntabletter (niferex) innan vecka 20 och sen var det jättesvårt att få upp värdet igen trotts dubbel dos. Jag blev till och med sjukskriven. Så känner du att du vill kolla gör det på en gång innan det sjunker för mycket.
Den här graviditeten sa jag till bm att mitt järnvärde sjunker fort helt plötsligt och vill inte vara med om samma sak igen så jag börjande med niferex redan vecka 12 i samråd med henne. Då var järnvärdet 122 och i vecka 21 på nästa kontroll var järnvärdet 117, så trots att jag tagit niferex varje dag så hade det ändå sjunkit. Vi får se omdet blir dubbel dos för mig på nästa kontroll i vecka 25.
Järnvärdet borde kollas oftare på alla mödravårdscentraler för det är högst individuellt hur ens blodvärden förändras under graviditeten!
Vecka 22+4
Det är upprörande att BM inte tar huvudvärken på allvar! =(
Bara så ni vet så är det ännu viktigare att de tar blodtrycket, eftersom högt blodtryck kan indikera havandeskapsförgiftning.
OM ni får huvudvärk och ser massa svarta prickar ÅK IN OCH KOLLA TRYCKET OMEDELBUMS! Det går på några timmar ibland, farligt för både mamma o barn.