• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • nokla
    JhjärtaK skrev 2014-11-15 14:38:01 följande:

Såg inte detta när jag skrev om niferex såklart, så blir det när man bara svarar

Jag läser inte heller alltid klart innan jag svarar

När jag skrev in mig på mvc så frågade jag om jag borde börja ta järn direkt för jag har legat på maxdos niferex båda mina tidigare graviditeter å ändå har hb bara fortsatt sjunka till en god bit under 100. Tror tom jag var nere på 80 nånting ett tag med dottern. Hon rådde mig ändå att avvakta men nu när det är två tänker jag att jag ändå kanske borde ha börjat tidigare och lyssnat lite mer till min egen erfarenhet...
  • julii

Har ni fått några biverkningar av niferex?

• Kidz08
    JhjärtaK skrev 2014-11-14 21:51:46 följande:

Välkommen! Klart du får hänga med här

Sa de vad det är för typ av tvillingar du väntar? (Dvs enäggs eller tvåäggs, eller snarare DCDA eller MCDA? MCMA är så ovanligt att det antar jag att det inte är )

Tack! Det är tvåäggstvillingar.

Måste fråga om det är nån av er andra som har haft blödningar? Jag hade en störtblödning i torsdags kväll, fick åka in på en gång och kolla, var helt övertygad att jag förlorat en då jag blödde igenom binda,trosa o byxa. Men lyckligtvis så levde båda och det var full aktivitet i magen. Läkaren kunde inte se nåt som såg konstigt ut och kunde heller inte säga varför jag blödde. Blöder fortfarande litegrann men har fått blodstoppande medicin. Har 2 barn sen tidigare och blödde inget med dom så klart att man är lite orolig men försöker lugna mig med att allt såg bra ut. Vore skönt o höra om fler vart med om samma.
  • A82
    julii skrev 2014-11-15 16:10:05 följande:

Det enda är lite hårdare mage, men inte alls någon katastrof. Åt dem under förra graviditeten också, men då började jag senare.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-11-15 16:10:05 följande:

Blir hård i magen men inget annat. Vet dock många andra som får fler och värre biverkningar av dem.
  • JhjärtaK
    ValentinaCW skrev 2014-11-15 20:03:51 följande:

Hej! Hoppas jag får hoppa in här! :) Väntar enäggstvillingar med bf 29 april.

Välkommen!

Då är vi tre st i tråden som väntar enäggs (sen kanske jag har glömt någon, sorry isf!)

När fick du reda på att ni väntade tvillingar? Några barn sedan innan?
  • JhjärtaK
    Kidz08 skrev 2014-11-15 20:14:35 följande:
    Tack! smile1.gif Det är tvåäggstvillingar.

Måste fråga om det är nån av er andra som har haft blödningar? Jag hade en störtblödning i torsdags kväll, fick åka in på en gång och kolla, var helt övertygad att jag förlorat en då jag blödde igenom binda,trosa o byxa. Men lyckligtvis så levde båda och det var full aktivitet i magen. Läkaren kunde inte se nåt som såg konstigt ut och kunde heller inte säga varför jag blödde. Blöder fortfarande litegrann men har fått blodstoppande medicin. Har 2 barn sen tidigare och blödde inget med dom så klart att man är lite orolig men försöker lugna mig med att allt såg bra ut. Vore skönt o höra om fler vart med om samma.
    Jag har inte blött men läst att det är mycket vanligare att göra det när man väntar tvillingar så du är säkert inte ensam.

Skönt att allt såg bra ut! Då kom blodet säkerligen inte från livmodern utan från någonstans i slidan kanske.
  • VVW
    JhjärtaK skrev 2014-11-16 07:25:17 följande:

Välkommen!

Då är vi tre st i tråden som väntar enäggs (sen kanske jag har glömt någon, sorry isf!)

• VVW

Tack! Jag fick veta i vecka 10 att jag väntade enäggs men då sa barnmorskan att ena kunde tillbakabildas så jag har varit väldigt försiktig med att tro att det ska bli två. Nu börjar jag sakta våga tro det :)

Jag har en son som är två år.

Ni som väntar enäggs, hur har mödravården varit för er hittills? Hur många ultraljud, läkarbesök osv?

JhjärtaK skrev 2014-11-16 07:25:17 följande:

Välkommen!

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D