• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • VVW

Jag provade att ringa till specialmödravården för ett par veckor sen men då sa de att jag måste ha en remiss från mvc för att komma dit. Nu har jag äntligen fått en remiss och ska dit på onsdag (går in i vecka 18 då) Hoppas allt ser bra ut ! Nästa gång jag ska träffa min vanliga bm är om en månad. Funderar på att byta mvc.

• JhjärtaK
    VVW skrev 2014-11-17 23:27:24 följande:

Jag provade att ringa till specialmödravården för ett par veckor sen men då sa de att jag måste ha en remiss från mvc för att komma dit. Nu har jag äntligen fått en remiss och ska dit på onsdag (går in i vecka 18 då) Hoppas allt ser bra ut ! Nästa gång jag ska träffa min vanliga bm är om en månad. Funderar på att byta mvc.

Ja byt mvc om du inte känner dig trygg och nöjd med dem. Jag bytte mvc under min graviditet med dottern och var väldigt nöjd med det beslutet.

Allt ser säkert bra ut. Det är väldigt ovanligt att de utvecklat TTS innan vecka 18 enligt min läkare iaf och sen med start vecka 18-20 så minskar risken exponentiellt och efter vecka 26-27 är det väldigt ovanligt att de utvecklar en allvarlig grad av TTS.

Om jag räknat rätt nu så är vi fem st med MCDA. Jag, du, justordinary, stinaa och plopp

Var i Sverige bor du?
  • stinaa

Blir lite fundersam nu. Tycker så himla mycket om min BM, hon har verkligen varit super, även under graviditeten med dottern. När jag var där sist (ca 2 veckor sedan) så kollade hon hur mycket vi skulle ses och hon sa varannan vecka från och med vecka 28. Okej sa jag, men då gav hon mig en burk stickor och att jag ska ta urinprov själv varannan vecka och träffa henne varannan vecka. Men allt annat då tänker jag så som HB, blodtryck, samtal mm. känns inte helt okej för mig att bara träffa henne en gång i månaden. Visserligen så tar dom blodtryck på mig varannan vecka när jag är på UL men ändå.. eller tycker ni jag är fånig som reagerade på det?

• A82

Nu känner jag mig lite korkad.. När vi var på UL så konstaterades ju att det förmodligen är tvåäggstvillingar, de hade en tjock skiljevägg som mättes. Hon talade också om att det var ett Y-fäste. Men en moderkaka, eller två som växt ihop. Då daterades vi till vecka 12+3 och jag nöjde mig med att det lät som en lägre risk. Men det här med att det såg ut som en moderkaka då? Spelar det ingen roll när skiljeväggen var stor, för då tyder det på att det är två moderkakor som växt ihop. Eller? 

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-18 08:23:53 följande:

Blir lite fundersam nu. Tycker så himla mycket om min BM, hon har verkligen varit super, även under graviditeten med dottern. När jag var där sist (ca 2 veckor sedan) så kollade hon hur mycket vi skulle ses och hon sa varannan vecka från och med vecka 28. Okej sa jag, men då gav hon mig en burk stickor och att jag ska ta urinprov själv varannan vecka och träffa henne varannan vecka. Men allt annat då tänker jag så som HB, blodtryck, samtal mm. känns inte helt okej för mig att bara träffa henne en gång i månaden. Visserligen så tar dom blodtryck på mig varannan vecka när jag är på UL men ändå.. eller tycker ni jag är fånig som reagerade på det?

Nej klart man reagerar när man hör om andra som träffar sin bm oftare och som du säger så är det ju viktigt att kunna få prata med sin bm också, inte bara det fysiska som är viktigt liksom.

Men de missar ju hb och blodsocker även om det såklart är viktigast med blodtryck och stickorna. Kan du inte ringa din bm och be att få komma lite tätare redan nu?
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-11-18 08:48:52 följande:

Nu känner jag mig lite korkad.. När vi var på UL så konstaterades ju att det förmodligen är tvåäggstvillingar, de hade en tjock skiljevägg som mättes. Hon talade också om att det var ett Y-fäste. Men en moderkaka, eller två som växt ihop. Då daterades vi till vecka 12+3 och jag nöjde mig med att det lät som en lägre risk. Men det här med att det såg ut som en moderkaka då? Spelar det ingen roll när skiljeväggen var stor, för då tyder det på att det är två moderkakor som växt ihop. Eller? 

Vad jag vet så är det det där Y-fästet tillsammans med skiljeväggen som är det "viktiga". Y-fästet (också kallat lambda-tecken) säger dem att det är två olika moderkakor vilket sänker risken för att något skall gå fel.

På oss såg de ett tydligt T-tecken och bara en tunn tunn skiljevägg vilket säger dem att de delar moderkaka vilket ger "klassningen" högriskgraviditet (tack för det där "hög", de kunde inte nöjt sig med "bara" risk liksom )
  • A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-18 09:18:12 följande:
    Vad jag vet så är det det där Y-fästet tillsammans med skiljeväggen som är det "viktiga". Y-fästet (också kallat lambda-tecken) säger dem att det är två olika moderkakor vilket sänker risken för att något skall gå fel.

På oss såg de ett tydligt T-tecken och bara en tunn tunn skiljevägg vilket säger dem att de delar moderkaka vilket ger "klassningen" högriskgraviditet (tack för det där "hög", de kunde inte nöjt sig med "bara" risk liksom )
    Aha, tack så mycket! :)
  • plopp76

Här i Jönköpings län är det läkare som fastställer vilken typ av tvillingar det är. Väntar man enäggs så får man kontroller varannan vecka från vecka 16. Den kontrollen genomförs av en läkare och en spec BM varje gång, tillsammans alltså. Dom ska ha fyra ögon som tittar, sa dom. 

Som jag förstod det så om man väntar tvåäggs betraktas det som en dubbel enling-graviditet. Det är inga fler kontroller av läkare då om jag förstod rätt.

Jag träffar inte min BM oftare än om jag haft en i magen, iallafall inte redan nu. Jag  skrev in mig v 11 och ska till henne igen vecka 18. Det var mest för att vi tyckte att det annars blev lite långt till efter julledigheten, annars hade vi träffats igen typ vecka 22 tror jag.

Så funkar det här :)

• A82
    JhjärtaK skrev 2014-11-16 17:01:29 följande:

Nu har jag köpt de allra första sakerna till småtjejerna! Det dröjde "bara" till vecka 21

Hittade så söta saker i stl 44 på Åhléns, kan verkligen rekommendera! Två pyjamasar (en i stl 50 för den var slut i 44) och en body.

Vilka söta! :) Jag ska absolut kolla sen, jag måste bara vänta lite till.... 
  • A82
    plopp76 skrev 2014-11-12 16:00:17 följande:

Här tror jag att det vänt nu! Mår bara illa på morgonen, heja mig! Magen känns stoooor. Kollade in i denna blog idag:

erikakanberika.blogspot.se

Klickade på hennes etikett "graviditeten" och blev alldeles förskräckt av ur stor hon var. Ojojojoj..

Jag fick nästan en chock när jag var in där och kollade...
    Fick lite andra tankar kring vinterjacka osv. Först tänkte jag att det kanske räcker att köpa en jacka som är två storlekar större än min normala, men det kommer det nog inte att göra. Även om man inte skulle bli fullt så stor som i bloggen.. Men jag är på god väg. Gick in i vecka 17 idag och +7,5 kg sist jag kollade på vågen (i helgen). Förra graviditeten gick jag upp 30 kg. Åt inte direkt onyttigt heller, men fick mkt vätska. Det gjorde ont i mina knän på slutet, så jag är lite orolig.. Men jag tror inte att jag har jag gått upp ngt mer hittills denna gång, fast att det är två. Och vinterjackan kanske löser sig med att jag får låna en kollegas, som hon hade när hon väntade tvillingar.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D