• Sara___

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Har precis fått ett chockerande, glädjande, och läskigt besked. Vi väntar tvillingar! (Inga barn sen innan)
    Är i v.8 nu och skulle gärna vilja starta den här tråden för att följas åt med er andra som precis fått detta besked. Många tankar snurrar ju i huvudet- känslor, oro för förlossning/ks, praktiska saker, och tips man önskar för tiden efter förlossningen. Vore kul om ni hängde på här så att vi kan följa varandra och hjälpa varandra med frågor och tankar vi har
    Min första fråga är hur ni känner just nu?
    Jag har inte riktigt förstått än att det verkligen är två, är ganska chockad och lite orolig för hur det ska gå, som förstföderska var man ju nervös redan för en :D

• Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-11-18 20:41:22 följande:
    Jag fick nästan en chock när jag var in där och kollade...
    Fick lite andra tankar kring vinterjacka osv. Först tänkte jag att det kanske räcker att köpa en jacka som är två storlekar större än min normala, men det kommer det nog inte att göra. Även om man inte skulle bli fullt så stor som i bloggen.. Men jag är på god väg. Gick in i vecka 17 idag och +7,5 kg sist jag kollade på vågen (i helgen). Förra graviditeten gick jag upp 30 kg. Åt inte direkt onyttigt heller, men fick mkt vätska. Det gjorde ont i mina knän på slutet, så jag är lite orolig.. Men jag tror inte att jag har jag gått upp ngt mer hittills denna gång, fast att det är två. Och vinterjackan kanske löser sig med att jag får låna en kollegas, som hon hade när hon väntade tvillingar.
    Jag har inte hunnit kolla än men måste verkligen göra det nu känner jag

Jag har också gått upp ca 7-8 kg och är i vecka 22 nu. Med dottern gick jag upp 21 kg så det lär väl knappast bli 12 kg denna gång, haha . Men som dig så kände jag av knäna mot slutet så jag är också lite orolig :-/
  • JhjärtaK

Stod det något om att det är en tvillinggraviditet på era moderskapsintyg (ni som fått dem)? Det gjorde det inte på mitt vad jag kunde se iaf.

• JhjärtaK

Åh herregud, nu gick jag in och kollade på hennes foto från vecka 35 och blev allvarligt rädd typ, gaah! sådär stor var jag inte ens vid förlossningen med dottern och på den bilden hade hon 3 veckor drygt till sitt snitt!

Oj oj oj, ändå hoppas jag att jag blir så stor för det betyder ju att de inte tittar ut för tidigt.

Jag har förresten anmält mig till tvillingklubbens föräldrautbildning nu. Skall bli intressant. Lyckades inte få med maken för han känner dels att han har förlorat mycket jobbtid redan (UL och vab på det) och dels så håller den på rätt så sent så då måste ändå någon av oss dra efter bara någon timme för att hämta dottern på förskolan. Men jag får väl anteckna och berätta för honom sen.

• stinaa

Jag är nästan lika stor nu som jag var när jag var höggravid med dottern, haha! 7kg hade jag gått upp för två veckor sedan (nu vecka 24), men har faktiskt släppt alla sådana tankar, det blir vad det blir och huvudsaken jag mår bra :) Jag är mycket mer hungrig nu och sugen på "dåligt" än jag var med dottern då jag bara var sugen på frukt, grönsaker och bubbelvatten, haha.

Idag har jag UL, håll tummarna för oss!

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-19 08:29:59 följande:

Jag är nästan lika stor nu som jag var när jag var höggravid med dottern, haha! 7kg hade jag gått upp för två veckor sedan (nu vecka 24), men har faktiskt släppt alla sådana tankar, det blir vad det blir och huvudsaken jag mår bra :) Jag är mycket mer hungrig nu och sugen på "dåligt" än jag var med dottern då jag bara var sugen på frukt, grönsaker och bubbelvatten, haha.

Idag har jag UL, håll tummarna för oss!

Tummarna hålls!

Haha, ja jag är också galet sugen på "dålig" mat. Med dottern var det mest frusna jordgubbar och mjölk samt sådana där snabbnudlar och mannagrynsgröt (inte som kombo alltså, hehe)
  • A82

Apropå den här med vikten o att man växer fort. Smörjer ni er mot bristningar? Vad är era ev. erfarenheter, hjälper det? Vad är bäst? Använde inga produkter alls sist, men klarade mig. Däremot tänker jag att det blir ännu större belastning/snabbt växande mage den här gången.

• JhjärtaK
    A82 skrev 2014-11-19 11:24:31 följande:

Apropå den här med vikten o att man växer fort. Smörjer ni er mot bristningar? Vad är era ev. erfarenheter, hjälper det? Vad är bäst? Använde inga produkter alls sist, men klarade mig. Däremot tänker jag att det blir ännu större belastning/snabbt växande mage den här gången.

Bristningar man får ligger såpass långt ner i hudlagrena att det inte hjälper om man smörjer eller inte utan det bestäms av genetiken. Sen kan det kännas skönt att smörja men man får tyvärr inte färre bristningar för det, hur mycket än skönhetsindustrin vill få oss att tro det

Jag smörjde väl någon gång ibland med dottern och fick lite kring naveln men de är så ljusa så dem tänker jag inte på i vardagen.

Så min slutsats är att smörj för att det känns skönt, utgången sedan kan man liksom inte påverka tyvärr

Personligen smörjer jag mig aldrig på kroppen i vanliga fall, hatar att vara "kladdig" så det lär inte bli mycket smörjande här inte, trots att jag har weledas gravidolja (som dessutom var snordyr, så lättlurad var jag )
  • stinaa

Allt såg helt perfekt ut idag! Tvillingarna var i princip på pricken lika stora så hon som gjorde ultraljudet skrattade till och med, haha :) Perfekt med vatten hos båda och dom växer som dom ska. Nu minskar ju risken rejält för TTS så nu ska jag njuta i två veckor innan nästa UL! :)

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-11-19 12:54:17 följande:

Allt såg helt perfekt ut idag! Tvillingarna var i princip på pricken lika stora så hon som gjorde ultraljudet skrattade till och med, haha :) Perfekt med vatten hos båda och dom växer som dom ska. Nu minskar ju risken rejält för TTS så nu ska jag njuta i två veckor innan nästa UL! :)

Underbart att höra! Vår läkare skrattade också till då bukmåttet förra veckan blev exakt lika på millimetern . Tydligen rätt ovanligt då om din också skrattade till, haha.
  • plopp76

Hej på er!

Har varit en omtumlande dag. Har haft små sammandragningar den senaste veckan, men eftersom det oftast är normalt har jag inte nojat över det. I morse kom en liten rosa strimma på pappret. Under förmiddagen tilltog det och jag ringde in. 

Fick komma in strax innan lunch. Eller rättare sagt på läkarens lunch. Hon kollade utanpå och båda levde. Så kikade hon i underlivet och inget uppenbart "fel". Tappen stängd och lång med en bra "propp".

Odling tagen och sjukskriven två veckor. Dom tar det säkra före det osäkra. Jag ska sova mycket, gå korta promenader och i övrigt bara koppla av och ta det lugnt. Att gå korta promenader är bra för cirkulationen men inga pulshöjande aktiviteter får jag göra. Om sammandragningarna ökar i styrka eller kommer oftare så måste jag ringa.

Under torsdag och fredag ska denna läkare konferera med "min" läkare inne på sjukhuset och se om förebyggande antibiotika ska sättas in så några bakterier inte får fäste.

Just nu ser det bra ut men hon var lite bekymrad över att jag fått sammandragningar så tidigt och att det blöder samtidigt. Nu står dom på tå för mig säger dom, vill att jag hör av mig med minsta lilla och åker in om jag känner att nåt är fel. 

Min magkänsla säger att allt är ok, men jag tänker inte chansa genom att inte följa råd från läkare så klart!

Bebisarna var pigga vilket var ett bra tecken, dom sprattlade runt och levde om. Tydligen brukar dom bli lugna om kroppen är utsatt för infektion. 

Så nu är det lugna gatan här ett tag. Bara ta hand om mig själv och vila. 

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D