Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

stinaa skrev 2014-12-25 20:34:08 följande:
    Men vad mysigt och smart med hörlurar! :)

Hur ska ni föra med sovning i början, kommer dom dela säng? Vår tanke är att dom ska göra det, kanske ett år. Men frågan är ju om det kommer bli jättesvårt att vänja av dom vid det sen.. Hmm, tåls att tänka på!

Hoppas ni har haft en fin jul och god fortsättning! :)
    Vi tänkte att de får dela säng i början, kanske till och med ett tvillingbabynest då en spjälsäng är så himla stor även för två sen så märker man väl om de stör varandra.

Jag tror att det ger sig av sig själv när de skall få egen säng. Och så länge de trivs med att sova i samma så är det ju bara att låta dem, tror inte att man behöver vänja dem av med det faktiskt. En bm hos oss som har tvillingar berättade att de fortfarande ibland gick in till varandra och sov och då är de 10 år gamla. Mysigt
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-12-28 10:26:49 följande:
    Vi passade på att köpa en spjälsäng på IKEA igår...och sen har vi en del annat småfixat såsom vagn beställd, skötbädd, en del kläder etc... Känns som att nån gång måste vi våga börja så nu gäller det att hålla tummarna att de fortsätter må bra där inne de små liven. :) Jag är i v 24 nu, v 25 på onsdag.

Vet inte hur ni andra gjort med införskaffande av nödvändigheter till barnen?
    Vi har ju det allra mesta redo från när dottern var bebis men har kompletterat med lite kläder i stl 50 och två pyjamasar och två bodies i stl 44 just in case.

Vi skall åka till Ullared imorgon och inhandla nappflaskor, nappar, extra skötbädd etc så efter den trippen lär vi nog vara rätt så klara iom att vagnen redan är beställd.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-28 15:54:16 följande:
    Haha jag säger detsamma. Min mage är nog större o är i v.23 :p
    Haha, kan säga att den känns enorm men det är ju ingenting emot vad den kommer att bli
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2014-12-28 17:17:35 följande:
    Hur många nappar och nappflaskor "behöver" man ha egentligen för att det ska flyta på smidigt och man inte ska behöva diska hela tiden? :)
    Jag läste någon som hade tvillingar och hade 8 st flaskor så att de bara behövde diska två ggr per dag. Men jag tycker att det låter för lite så skall nog satsa på minst 10 st. Dock vet man aldrig vilken flasksort som uppskattas av bebisarna så vi tänkte köpa/låna några olika och testa och sen när man märker vilka som verkar fungera bäst köpa på oss fler. Men tänkte börja med att köpa kanske 5 st MAM anti-kolik för dem har jag hört mkt bra om.

Nappar är samma sak, köp några av olika märken så får man kolla om någon uppskattas och sen köper man på sig fler.
  • JhjärtaK
    julii skrev 2014-12-29 17:09:28 följande:

Någon som har ont i revbenen? Eller under revbenen rättare sagt.

Hade det när jag var förkyld och sen fick luftrörskatarr, muskelfästen som tog stryk när jag hostade och nös och snöt mig så mycket.

Men värk under revbenen, framförallt under höger, kan vara ett tecken på hf så gå och kolla både bt och urin imorgon är mitt tips. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite.
  • JhjärtaK

Nu har jag varit på Ullared och spenderat pengar på bebisarna (och på dottern, fixade hennes födelsedagspresenter redan nu då hon fyller ca en vecka innan tvillingarnas bf).

Mest nöjd är jag över att jag hittade en vattenkokare från Philips som värmer vattnet till 40 grader, vilket blir perfekt för att blanda ersättning med. Och den kostade 150 kr mindre än på billigaste nätsajten!

Här är vad vi köpte till bebisarna:

Termos, bra att ha på natt eller när man skall iväg att ha vatten i för ersättning

Skallra

Vita gallerfiltar x2

Haklappar i silikon x2

Stol på bord

Skötväska "XL", hatar vi den så är det ändå "bara" 250 kr i sjön

Badcape x2

Babyvakt från Philips, samma som vi har till dottern som verkligen är kanon!

Mugghållare till vagnen (japp, denna gången tänkte jag bli en lattemamma )

Skötbädd

Skötbäddsöverdrag x4

Barnvagnskrok (att hänga kassar etc i på vagnen)

Vällingdoserare från Gekås x2

Vällingdoserare från MAM x1

Speldosa i form av en mjukisgroda

Byxor m fot i stl 44, x2

Napp från Eska x2

Napp från MAM x2

Flaskställ

MAM anti kolikflaskor x4

MAM dinappar stl 2 x6

Byxor stl 50 x4

Omlottbodies stl 50 x2

Flaskborste

Babysockor x4 par

Och sen som sagt lite saker till dottern (bl.a två små bebisdockor som hon får som sina bebisar när tvillingarna kommer), några mammakläder till mig (dock väldigt besviken på utbudet, fanns typ inget nästan), några saker till maken och lite allmänt till hushållet.

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-12-29 23:18:50 följande:
    Trevligt att shoppa lite! Var det mycket folk?

Vi ska beställa vagnen imorgon tänkte vi :)
    Det var väldigt lugnt skulle jag säga. Vi var där i mellandagarna innan dottern föddes också och samma då, inte mycket folk. Maken skämtade om att han bara var på Gekås när jag var höggravid

Roligt med vagn! Vad blir det för någon?
  • JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-12-30 18:03:26 följande:
    Då kanske man vågar sig dit under Januari då :) Min sambo vill helst inte dit alls, men han får lov att foga sig!

Vi beställer Bugaboo Donkey Twin från Holland med babyskydd, bas och adapter till oxå. Valde Petrol-blå topp-tyg, men inga extra tillbehör. Tänker att åkpåsar kommer jag kanske inte behöva och sån åkpåse till sittdelarna sen vill jag inte beställa nu, dessutom vill jag nog kallar inte ha just Bugaboos egna just.

Andra tillbehör vet jag inte om och vad jag vill ha, så det får bli en senare fråga :)
    De första veckorna i januari är det lågsäsong så säkerligen lika lugnt eller lugnare än när vi var där.

Åh, tycker att petrol-blå är så snyggt! Jag tänkte ev sy upp suffletter i något fint tyg istället för de grå som följer med vår vagn.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-12-30 18:26:05 följande:

Varit på tillväxtultraljud, båda två är över 30% för små, vägde uppskattat kring 900 gram istället för 1300 som förväntat. Flödet i navelsträngarna såg iaf bra ut samt fostervätska bra och lika för båda, fick stanna kvar å göra ctg som jag ska få göra 2 ggr i veckan nu å ett ultraljud till om två veckor smile4.gif Å jag som har oroat mig att de inte växer som de ska hela tiden, ibland vet man bara eller? Livliga var de iaf å ctg såg bra ut.

Jobbigt men TUL kan visa rätt mkt fel kan jag säga. Hade en kollega vars dotter de uppskattade till drygt 3000 g och hon vägde 2300 g när hon kom några dagar senare. Sen kan de komma in i växtspurter och bli väldans mkt större på kort tid. Om allt annat såg bra ut så skall du se att det kommer att gå bra. Och nu har de ordentlig koll på er också, trist dock att behöva åka till Östra hela tiden. Gör de ctg på specMVC eller på UL-mottagningen?

Vilken läkare fick ni träffa? Jag har träffat fyra st där hittills så kanske var det någon av dem?
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D