Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

Jag äter kokt skinka men frågar i affären efter bäst före datumet på de skinkorna de har och så väljer jag den som har bäst datum och har ingen av de jättelångt till bäst före så ber jag dem att öppna en ny skinka med bättre datum. Och det har de gladeligen gjort

Vi handlar på ett Ica Maxi där det är sjukt mycket ruljans plus att de har ordentliga rutiner så man får väldigt färska varor.

Jag äter inte kokt skinka som jag inte köpt själv dock.

• JhjärtaK
    Cinnamon02 skrev 2015-01-07 00:48:15 följande:
    Vi väntar (mest sannolikt) tvåäggs Glad Vi har nästa UL i v 24+, sedan 28+ och därefter varannan vecka.
    Haha, så ironiskt att ni börjar gå varannan vecka vid 28+, det är då man brukar dra ner antalet kontroller här i Gbg när man väntar enäggs som delar moderkaka (förutsatt att allt sett bra ut på UL innan)

Fast jag "lyckades" boka in två UL till för några veckor sedan så mina fortsätter ändå med tvåveckors-intervall i ännu en månad, tills jag är i vecka 32.

Vecka 29 idag, så första milstolpen nådd! (28 fulla veckor)
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-07 14:10:15 följande:

Idag föll en sten, var till läkaren imorse och blev sjukskriven 50%. Jag hoppas kunna jobba så resten av månaden. 

Men så skönt! Idag är första dagen som maken är på jobbet och dottern på förskolan och jag hemma och gud vad den här vilan är behövlig!

Är riktigt förundrad över er som fortfarande orkar att arbeta. Men ta inte ut er i onödan bara utan ta hand om er själva.
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-07 20:48:36 följande:

Jag har läkarbesök i veckan och tänker lyfta frågan om sjukskrivning på deltid då. Se om det funkar att jobba 50% i typ två veckor. Har en del sammandragningar nu så gäller väl att börja vila... Håller tummarna att allt ser ok ut på nästa kontroll... Vecka 26 idag. När vågar man egentligen andas ut att de sluppit TTS?

Jag slutade oroa mig för TTS innan jul, var då i vecka 26. Allt hade sett så bra ut att min läkare två veckor innan sa att hon inte trodde att de skulle utveckla TTS och det kändes ju jätteskönt att höra. Och även om de skulle utveckla TTS senare så blir det då en lindrigare form om jag förstått det hela rätt såsom för mamman som skrev här ovan.

Nu är det mer att de växer ordentligt och inte vill titta ut för tidigt som oroar mig, haha, alltid är det något
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-08 14:55:50 följande:

Idag fick jag prova att ligga ner vid ctg för att det har varit lite dålig kontakt de senaste gångerna. Det var hemskt obekvämt å efter en stund höll jag på att svimma å sen mådde jag så dåligt att jag inte klarade att sitta på en stol heller. Slutade med att jag fick ligga på sidan och barnmorskan fick stå och hålla givarna mot magen manuellt. Men bebisarna blev godkända, det var bara jag som mådde dåligt.

Ultraljudet var ju svårt att göra utan att jag låg på rygg men jag fick typ rulla över på sidan och andas lite varannan minut. De såg iaf jättefina ut och fortfarande lika och bra med fostervatten, fyllda urinblåsor, bra flöden i navelsträngarna å allt som det ska va. Så det verkar inte finnas några fysiska hinder för dem att ta upp näring å växa som de ska, det verkar mest som att de inte har genetiska anlag för att bli så stora helt enkelt. De har ju inte så storväxta föräldrar heller smile1.gif

Nu får vi bara hoppas att de följer sin kurva på uppföljningen och inte tappar.

Åh, lider med dig. Att ligga ner vid ctg var verkligen inte bekvämt! Och UL på rygg börjar bli riktigt obehagligt efter några minuter.

Nästa gång är det som tur dr Jakobsson som gör mitt UL och han är väldigt effektiv vilket uppskattas enormt!

Härligt att allt såg bra ut och håller tummarna för att de följer sina kurvor
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2015-01-09 09:52:05 följande:

Håller med om att ctg är jättejobbigt. Jag åkte in i måndags pga regelbundna, onda sammandragningar, det visade sig att tappen hade förkortats lite (2,5 cm). Men jag blev bara kvar över natten och fick senare åka hem då det gick över. Men för det första så hittade dom knappt tvillingarna när dom gjorde ctg, eller dom trodde hela tiden det var samma eftersom hjärtslagen var så lika. Men det var fruktansvärt jobbigt att ligga på rygg, började efter bara några minuter må illa och bli svimfärdig. Tillslut fick jag sätta mig upp och dom fick hålla i dosorna, sen mådde jag illa i flera timmar. Hua! För att inte tala om nätterna, det enda som funkar någorlunda är att ligga på sidan, men nu börjar det bli jobbigt också! Hur sover ni på nätterna? Vecka 30+4 nu.

Usch för onda sammandragningar och påverkad tapp. När kontrollerar de den igen? En läkare som kollade min tapp sa dock att allt över 25 mm ändå ansågs vara "normalt" om det kan lätta ev oro. Jag tror att det är ev skillnader som de vill hålla koll på. Såg ex i en grupp där mammans tapp hade gått från 45 mm till 30 på en knapp vecka och 30 är ju ett bra mått men det var minskningen de tyckte var mindre bra.

Vet många med förkortad tapp som gått hela vägen och till slut blivit igångsatta till och med

Ja mina var de tvungna att hitta med UL för de lyckades verkligen inte att få någon bra kontakt innan de hade lokaliserat hur tjejerna låg och var deras hjärtan var. Blir ju intressant sen när ctg skall göras två gånger i veckan :-/

Ja sovandet är ju inte bra. Att ligga på rygg går inte och när jag ligger på sidan så gör höfterna ont så jag måste byta sida minst varje timme och sen är jag uppe och kissar minst tre gånger per natt. Nu när jag är helt sjukskriven så känns det ändå ok iom att jag kan vila på dagarna men tyvärr blir höfterna värre och värre. Måste kolla upp akupunktur mot foglossning för har hört att det kan hjälpa en hel del. Undrar bara vad det kommer att kosta, huh!
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-09 10:03:52 följande:
    Jag har jätte svårt att sova på nätterna. Får ont i höfterna av att ligga på sidan och ligga på rygg är inte ens att tänka på. Så snurrar från sida till sida och blir illamående och måste kissa flera gånger varje natt så blir inte alls nån sammanhängande sömn.. jobbigt!!
    Precis så är det för mig också, bläh!
  • JhjärtaK
    justordinary skrev 2015-01-09 15:15:50 följande:
    Känner igen det söte också precis fast jag mår illa även när jag sover på höger sida. Känns verkligen som att min vänstra höft börjar bli grinig nu av att ta allt tryck hela natten...

Hade läkarbesök idag och bebisarna att ut att må utmärkt men min tapp verkar krympa.. smile4.gif den var ca 30 mm för en dryg vecka sedan men läkaren som mätte nu fick den bara till 23... Så nu är jag sjukskriven på halvtid och ska tillbaka på kontroll om en vecka. Håll tummarna! Vill inte ha ut dem redan i v 26...
    Tummar hålles!

Men skall du inte se till att bli 100% sjukskriven? Tycker att 50% låter lite lite när tappen din har påverkats. Vissa blir ju tom inlagda på sjukhus för påverkad tapp. Vill absolut inte skrämmas för vet många som gått hela vägen trots påverkad tapp!
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-12 23:08:28 följande:
    Nej du har rätt - och jag ska sluta nojja hela tiden. Så länge läkarna är nöjda så ska man vara det själv också. :) 

Vi tycker att det är jättesvårt med namn och har långt ifrån bestämt oss. De ska passa bra ihop (även med storebror), men inte vara för lika. Gärna rätt så korta, inte för vanliga och inte för ovanliga. ;) haha 
    Mina har skiljt allt från ingenting till 10% så det varierar en hel del från gång till gång också. Så länge läkarna är nöjda så är det inget att oroa sig över
  • JhjärtaK

Var hos bm idag och allt ser fint ut. Hon lyckades till och med hitta "riktigt" hjärtljud från tvilling 1 (oftast hör man "bara" flödet från navelsträngen då moderkakan ligger ivägen och dämpar) Tv1 hade 130 och Tv2 hade 145.

Bt 125/60 och blodsocker 4,1. Och järnvärdet hade äntligen gått upp från 110 och låg nu på 120, whoho!!

Sf-mått var 32 cm så följer min kurva väldigt bra. Är i vecka 30 imorgon

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D