stinaa skrev 2015-01-09 09:52:05 följande:
Håller med om att ctg är jättejobbigt. Jag åkte in i måndags pga regelbundna, onda sammandragningar, det visade sig att tappen hade förkortats lite (2,5 cm). Men jag blev bara kvar över natten och fick senare åka hem då det gick över. Men för det första så hittade dom knappt tvillingarna när dom gjorde ctg, eller dom trodde hela tiden det var samma eftersom hjärtslagen var så lika. Men det var fruktansvärt jobbigt att ligga på rygg, började efter bara några minuter må illa och bli svimfärdig. Tillslut fick jag sätta mig upp och dom fick hålla i dosorna, sen mådde jag illa i flera timmar. Hua! För att inte tala om nätterna, det enda som funkar någorlunda är att ligga på sidan, men nu börjar det bli jobbigt också! Hur sover ni på nätterna? Vecka 30+4 nu.
Usch för onda sammandragningar och påverkad tapp. När kontrollerar de den igen? En läkare som kollade min tapp sa dock att allt över 25 mm ändå ansågs vara "normalt" om det kan lätta ev oro. Jag tror att det är ev skillnader som de vill hålla koll på. Såg ex i en grupp där mammans tapp hade gått från 45 mm till 30 på en knapp vecka och 30 är ju ett bra mått men det var minskningen de tyckte var mindre bra.
Vet många med förkortad tapp som gått hela vägen och till slut blivit igångsatta till och med
Ja mina var de tvungna att hitta med UL för de lyckades verkligen inte att få någon bra kontakt innan de hade lokaliserat hur tjejerna låg och var deras hjärtan var. Blir ju intressant sen när ctg skall göras två gånger i veckan :-/
Ja sovandet är ju inte bra. Att ligga på rygg går inte och när jag ligger på sidan så gör höfterna ont så jag måste byta sida minst varje timme och sen är jag uppe och kissar minst tre gånger per natt. Nu när jag är helt sjukskriven så känns det ändå ok iom att jag kan vila på dagarna men tyvärr blir höfterna värre och värre. Måste kolla upp akupunktur mot foglossning för har hört att det kan hjälpa en hel del. Undrar bara vad det kommer att kosta, huh!