Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

justordinary skrev 2014-12-11 20:11:35 följande:

Var på första "riktiga" besöket hos min vanliga bm idag. :) Är i v 22 nu, hon kollade SF-måttet och jag ligger ungefär i stil med enlinggraviditet i v 25...Är en liten tjockis nu känner jag! Tror midjemåttet ökat till 95 cm eller nåt sånt när jag mäter runtom och det brukar jag inte direkt ha annars :) Men jag tolkar det som att då borde ju småttisarna växa där inne i alla fall. :) 

Tvilling 1 hade en hjärtfrekvens på 150 och tviling två 142 och de låg inte still långa stunder i taget så hon hade lite trixigt att lyssna på dem ;)

Nästa koll på specMVC blir om typ en vecka. Hoppas det ser fint ut då med! :)

Vi funderade på att börja handla spjälsäng och lite smått och gott från IKEA snart... Fler än vi som tänkt att de ska få dela säng till en början?
    Vagn har vi beställt en Bugaboo Donkey Twin från Babyproffsen, kändes säkert och bra iom deras förlossningsgaranti. :)

Hur mår ni andra? :)

Vi tänkte nog också ha dem i samma spjälsäng till en början och märker man att det inte funkar så kan man ju alltid köpa en till på Ikea smidigt

Räknar ner timmarna nu tills jag blir 100% sjukskriven! Ca 10 timmar kvar att jobba (det har blivit mer än 50% de senaste dagarna så tänkte inte jobba många timmar imorn är tanken). Känns helkonstigt men skall samtidigt bli så skönt att kunna vila ordentligt!
  • JhjärtaK
    blåbärsmuffins skrev 2014-12-12 09:49:46 följande:

Hej! länge sedan jag var inne. Vad det går fort nu. 
    Allt är bra här med barnen, det är jag som har diverse krämpor smile1.gif Går in i v 26 imorgon. Har väldigt ont i revbenen på båda sidor. Någon mer som har det? Har kommit på att de flyttar sig neråt (för stunden iaf) när jag äter glass. Så då får jag lindring en stund. 
    Järnbrist med yrsel också, men det förvånar mig inte, får öka Niferexen. Illamåendet har också lugnat sig ngn gång i v 24, men får ff medicinera den ibland.
    Kan förresten tipsa om detta stödlinne. Jollyroom har dem billigast. www.jollyroom.se/produkter/carriwell-gravidlinne-svart-s-3

Gud, tänk om man kunde få se sådär snygg och fräsch ut under sin graviditet, haha

Härligt ändå att du mår lite bättre! Jag har också ont under vänster revben, har insett att det är något muskelfäste som fått ta för mycket stryk, först så var jag jättesnuvig och snöt mig och nös konstant kändes det som, sen började hostan som såklart inte gjorde det hela bättre. Och sen har man två små illbattingar som trycker upp mot revbenen dessutom! Men nu när hostan nästan har lagt sig så har jag inte alls lika ont längre så det håller väl på att läka antar jag.

Har dock bara på väster sida. Antar att din bm har kollat både bt och urinsticka för att utesluta hf? Det kan ju annars kännas som tryck/ont under revbenen, framförallt då under höger revben.

Härligt med vecka 26 snart! Gick in i vecka 25 i onsdags så då är det bara någon halv vecka mellan våra bf
  • JhjärtaK

Magen min har VÄXT . Den känns helt enorm nu från att ha känts liten och nätt. Allt annat har ju också växt till sig tyvärr och snart är väl dubbelhakan ett faktum, haha

Vi var iaf på spa igår och det var så skönt! Bara tog det lugnt och gick mellan olika bassänger och viloställen och sen var det fyrarätters på en restaurang som vi velat prova ett tag. Kom inte hem förrän halv tolv inatt och är mööör idag kan jag säga men det var det värt

Vecka 25.

• JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-12-15 11:16:03 följande:
    Åh vad fin du är! Jag känner mig stor som ett hus men gillar magen ändå :)
    Gullig du är

Känner mig också stor nu och börjar bäva lite för var det här skall sluta, haha

Var på spa i helgen med maken och ett annat par och tjejen väntar också barn i mars, ca en vecka längre gången än vad jag är. Innan har min mage varit mindre än hennes men oj vad mycket större den var nu. Jäkla skillnad på bara några veckor.

Jobbar näst sista dagen idag, känns helt knasigt!

Jobbar du fortfarande eller är du helt eller delvis sjukskriven?
  • JhjärtaK
    stinaa skrev 2014-12-15 13:08:23 följande:
    Hehe, ja det går väldigt fort när den väl börjat växtspurta :) Tror lagen växte som mest på mig runt vecka 22, så började jag känna mig höggravid haha. Var hos BM förra veckan och då var SF-måttet 31, motsvarar graviditet i vecka 32 ungefär. Nu är jag i v 27+0, tiden går så fooort! Har ni börjat fixa nåt inför ankomst? Vi har inte gjort mycket, tänkt börja mer med det under julledigheten.

Är 100% sjukskriven sen vecka 17, väldigt skönt och behövligt :) Hur mår du?
    Ja här måste det vara någon växtspurt också för magen har blivit snabbt större och haft växtvärk i livmodern också. Hade 26-27 i sf-mått för en vecka sedan (vecka 24 då) så ca en månad större mage än vid en simplexgraviditet

Åh vad skönt att du är sjukskriven! Jag känner att behovet av sjukskrivning har kommit väldigt fort, kände mig ändå rätt bra för ca en månad sedan och kände mig nästintill "töntig" som planerade att gå hem helt i vecka 26 och sen så sa det bara pang typ och jag blev jättetrött (fick ju luftrörskatarr vilket såklart gjorde sitt till) och foglossningen kom igång dessutom så nu känner jag mig definitivt inte töntig för att jag går hem imorgon

Måste bara tipsa om en BH jag precis köpte! Att ha bygel-BH fungerar inte längre för mig då byglarna trycker för mycket ner mot magen (kort överkropp = magen börjar typ PÅ brösten ) så jag har kört på några gamla amnings-BH:ar som jag hade från amningstiden med dottern. De var ju rätt så utslitna och inte optimala i storleken heller men har nu köpt en bygellös BH från Swegmark (finns på Lindex) och den är sååå mycket skönare och ger bra stöd! Helt i bomull så mjuk och härlig. Det enda som ev är negativt med den är att i omkrets så går den bara ner till 80 och jag har i vanliga fall 70 men nu under graviditeten 75. Har den på näst innersta och hoppas att den krymper lite i tvätten och att den sedan inte töjer sig alltför mycket.

Nu skall jag jobba en kort stund och sen lägga mig på soffan och andas och sen hämta dottern från förskolan. Imorgon blir det knappast något jobb utan mest bara fika med kollegorna
  • JhjärtaK

Precis varit hos bm. Allt såg bra ut. Bebisarna körde runt som vanligt så att hon fick kämpa med dopplern . Men efter ett litet tag lyckades hon hitta båda, tv1 hade 155 (det hon som körde runt mest, hehe) och tv2 låg på 145. Hb var 110 så jag fortsätter med min dubbla dos niferex. Blodsocker på 4,7 vilket kändes skönt då jag varit så himla törstig senaste veckorna. Blodtryck på 125/70 så även det fint.

Nu skall jag hem och "fira" sjukskrivningen genom att köpa en ny diskmaskin då vår pajade i förrgår sådär lagom innan jul ;-P

Äter förresten aco gravid, D-vitamin, omega 3 och probiotika nu under graviditeten.

• JhjärtaK
    plopp76 skrev 2014-12-16 17:01:08 följande:
    Härligt att allt såg bra ut! 

Vi ska oxå fira lite idag :) Har klarat av RUL idag, lite oväntat :)

Skulle haft en vanlig koll bara, eller vanlig... men sån dom gör på enäggs. Läkaren tyckte att det var lika bra att beta av RUL:et redan idag, så nu vet vi att dom följer sina egna kurvor perfekt, har lika mycket fostervatten och är lika stora. Allt var helt normalt och inga tecken på tvillingtransfusionssyndrom. Skönt!

Vi fick även veta att det är två pojkar Hjärta
    Åh så härligt, grattis! Två små fina pojkar, mysigt!
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-12-16 17:26:05 följande:

Att det växer ja, helt galet fort. Är inte orolig för att magen är för liten längre om man säger så... Vecka 26 nu.

Har faktiskt köpt en grej. En ringsjal, kommer ju bli brist på lediga armar å händer tänker jag så nåt som man slänger på sig snabbt och kan amma smidigt i är ju en bra start smile1.gif

Min man vill fortfarande ha en emmaljunga viking double, å jag tycker den är för dyr smile1.gif Värsta snåljåpen är jag smile5.gif Vi får väl se om vi kommer överens nån gång i framtiden innan förlossningen smile2.gifphpAtZW0x65807.jpg

Haha, nej ingen oro för för liten mage här heller

Hade sf-mått igår på 28 cm i vecka 26 så följer min "gigantkurva"

Smidigt med ringsjal!
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2014-12-17 19:04:54 följande:

Hm det är visst redan vecka 27, hopplöst å försöka hålla räkningen ju smile1.gif Köper ni prematurkläder också? Vilken storlek å hur mycket?

Jag har köpt två pyjamasar och två bodies i stl 44, kommer de galet tidigt så lär de ju ändå ligga på neo och använda de kläderna ett bra tag och även om många tvillingar väger lite så verkar ändå de flesta vara rätt så långa (ex 46-47 cm långa) tycker jag när jag har läst om födelsevikt och längd.

Och är de supersmå när de kommer i vecka 36 exempelvis så får man väl beställa på nätet eller skicka ut morföräldrar/moster att köpa tänker jag.
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2014-12-17 19:22:00 följande:
    Jag äter bara ACO Gravid, Niferex och Folsyra (tänker äta upp kartongen, men köper ingen ny sedan). 

JhjärtaK - vilken Omega3 äter du? Jag åt det hela förra graviditeten. Men den här gången åt jag i början, men slutade sedan. Hörde vissa negativa saker med att äta, bara ngt visst märke skulle vara bra (men lyckades aldrig komma fram till vilket) osv. Visste inte vad man skulle tro.. Barnmorskan svarade att jag skulle lägga pengarna på riktig fisk istället. Men det skulle nog inte kännas så tokigt att komplettera med det iaf.
    Jag gillar inte lax sådär jättemycket och kommer mig inte för att äta annan fet fisk tyvärr.

Dessa äter jag

Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D