Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D

nokla skrev 2015-01-14 07:44:51 följande:

Vad är det i såna där babyboxar nuförtiden? Har för mig att det var mest sånt jag inte ville använda sist, som babyolja och andra tveksamma produkter och att de stod ouppackade å sen slängdes smile1.gif Men förutom babyoljan kan jag inte komma ihåg nåt av vad som var i.

Jag tror att i vissa är det mest skräp men att det i någon/några faktiskt är lite användbara saker. De flesta apotek har numera boxar och babyproffsens skall tydligen vara bra i förhållande till många andra.
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-15 12:53:18 följande:

Jag har köpt de här ekologiska napparna i naturgummi, och så har vi tygblöjor. De kan iofs vara lite för stora precis när de föds, behöver de prematurstorlekar så kör vi på engångs tills de växer i tygblöjorna.

Idag på tillväxtultraljudet hade de allt tjockat på sig lite, heja bebisarna! 1300 och 1200 gram uppskattat så hamnar de "bara" på -24 och -21% smile1.gif

Allt annat såg hur bra som helst ut så nu slipper jag ctg två ggr i veckan å ska bara in på ett tillväxtultraljud till om 2 veckor.

Yay för bebisarna! Och skönt att slippa ctg
  • JhjärtaK

Idag skall jag träffa en psykolog via mvc för att prata av mig lite oro inför bebisarnas ankomst och hur det kan komma tänkas påverka dottern och hela familjen för den delen. Jag hoppas att hon har erfarenhet av tvillingföräldrar sedan innan för som jag förstått går det inte att jämföra med när det yngre syskonet är en "enling".

Blir ni andra erbjudna någon slags psykolog/kurator-kontakt?

• JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-16 11:03:57 följande:
    Nej men har inte efterfrågat det heller. Det ska finnas barnböcker om att få två syskon, har sett det nån gång men minns inte titel. Kolla på biblioteket. Hoppas psykologen är bra. Våra är ju ganska stora men sexåringen har redan börjat spela bebis och är lite extra mammig just nu.
    Hon var väl ok men vete sjutton om det här med psykologer är något för mig egentligen. Känns liksom som att jag hellre hade pratat med någon med riktiga erfarenheter gällande att få tvillingar för de råden den psykologen kan ge utgår ju från enlingar och det känns inte som att det är samma sak.

Ang böcker om att få två syskon så tror jag att jag frågar sv tvillingklubben, de borde ha bra koll på vad som finns

Dottern har om något faktiskt blivit mer pappig under denna graviditet till min stora förtjusning (oftast iaf). Inte så konstigt kanske då de har fått mkt mer "egentid" tillsammans nu när jag är lika kul som en påse nötter ungefär...
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-16 13:27:04 följande:

Hej! Var hos bm idag (äntligen,inte vart där sedan vecka.12) och det gick jättebra. Alla prover och värden var jätte bra. Och fick lyssna på hjärtljuden. Båda två hittades fort så de var sådan lättnad att äntligen få höra dom :)

Tycker allt börjar bli så verkligt nu. Är i v.25 nu och tycker tiden går fort faktiskt. Nu väntar vi på nästa ultraljud som är 10e februari. Känns långt dit men hoppas de går fooooort så vi får se dom snart :)

Härligt att alla värden såg bra ut! Vad låg hjärtljuden på?
  • JhjärtaK
    nokla skrev 2015-01-16 19:07:56 följande:

Ja så känner väl jag med att det är mest praktiska tips man är intresserad av. Min man har ju tvillingar sen innan men de var ju öronbarn båda två och mest sjuka å hade ont hela tiden när de var små, jag hoppas de får ärva mina öron...

Ja allra helst så skulle man vilja prata med någon som har många många olika tvillingerfarenheter, annars blir det ju mest utifrån hur den personen själv hade det.

Men tvivlar starkt på att det finns någon mvc-psykolog som har inriktat sig enbart på tvillingföräldrar
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-16 20:16:38 följande:
    Bm sa aldrig det och jag glömde såklart att fråga, kom på det när jag gick därifrån :/

Men mitt sf mått var 32.. och jag som är i 25 haha hur ska detta sluta.. :p
    Haha, ja det var rejält men antar att det är helt normalt när man väntar två. Mitt var också 32 cm men då i vecka 29
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-17 13:12:02 följande:

Någon som har erfarenheter och tips på en bra gördel/stöd? Känner att det är tungt med magen (redan). Trycker nedåt och jag tycker det är jobbigt att stå/gå.

Kollade lite på dessa:
    www.butik21.com/graviditet/

Jag tycker också att magen blivit tung snabbt nu och funderar på något stöd. Tänkte dock kolla in det där stödlinnet från Cariwell som någon tipsade om för ett tag sedan då jag vet med mig att ett magbälte mest skulle bli liggandes. Jag har nämligen ett foglossningsbälte och det är obekvämt att ha på sig så fort man vill sätta eller lägga sig ner så jag använder det inte alls när jag är här hemma. Men ett linne har man ju hela tiden tänker jag så man kommer inte "undan" lika lätt
  • JhjärtaK
    A82 skrev 2015-01-19 14:14:19 följande:

Har ni andra någon gravidkudde? Nu är det då alla krämpor på en gång... Lika bra att beställa en, även om det är "kort" tid kvar. Får jag sova bättre ett par månader så tänker jag att det är värt varenda krona. 

Japp, hade en från graviditeten med dottern och den använder jag varje natt
  • JhjärtaK
    julii skrev 2015-01-19 14:28:14 följande:

Måste bara fråga om någon här känner igen sig eller om det är jag som håller på att bli tokig. Detta är min och min sambos första barn, vi har kämpat närmare 1,5 år innan vi blev gravida. Självklart överlyckliga och spännande så ta mig inte fel nu men jag kan ofta slås av tankar som "tänk om jag ångrar mig, tänk om jag inte kommer tycka om dom, jag kanske inte är redo att bli mamma, jag kanske inte kommer klara av det, bli en dålig mamma osv" och det gör mig rädd för att jag är ju självfallet jätte lycklig och jag längtar efter dom och räknar dagarna varje dag hur långt det är kvar tills nästa kontroll/ultraljud och bf. Men är de normalt att känna så här?

Säger som nokla, fullkomligt normala tankar. Jag har tänkt både en och två gånger "vad fasiken har vi gjort??" och graviditeten var både önskad och planerad. Tror att det är nyttigt att tänka så då nu innan de kommer för på så vis förbereder man sig och har bearbetat en massa saker.
Svar på tråden Vi som väntar tvillingar mars-april 15! :D