• Anonym (SUCK)

Denna EGOIST till pappa. Åh, vad jag blir irriterad!

Sonen, snart fyra år, fick en förkylning i torsdags.
    Fredag till söndag (dvs till idag) är "pappans" dagar (pappan bor cirka två biltimmar härifrån).
    Jag talade om för pappan, redan på onsdagen, att sonen började bli lite hängig och på kvällen hade han börjat på att bli lite snorig. På torsdagen var förkylningen ett faktum. Jag smsade då till pappan igen för att tala om det, samt erbjuda honom "min" helg (dvs nästkommande helg), så att sonen kunde få stanna hemma denna helgen och tillfriskna från sin förkylning.
    Pappan kunde dock inte ta sonen nästa helg och han krävde att få ha honom hos sig denna helg, trots förkylningen.

Jahapp, vad gör man liksom?
    Jag fick packa sonens väska och ställa honom redo utanför dörren på fredagseftermiddagen.
    För ett tag sedan fick jag hem honom igen - ÄNNU mer förkyld än när han lämnade mitt hem i fredags. Han är riktigt snorig och täppt, ögonen rinner och han har ont i halsen. Detta vittnar om att han knappast varit sängliggandes hemma hos pappan (vilket sonen även bekräftar själv).

Pappan är ledig hela den kommande veckan och har inget för sig förns på torsdag (då han ska bort med en kompis på en golfweekend). Trots detta väljer pappan att köra sonen hem till mig och lämna honom här, istället för att ha honom hos sig och ta hand om honom och hans förkylning.
    Detta innebär att jag nu tvingas att vabba, förmodligen hela veckan. - Hur jäkla schysst är det på en skala!? Och hur jäkla schysst är det att dra med sig sonen över helgen, och dessutom inte låta honom vila ut förkylningen, för att sedan köra iväg honom igen när han är ännu mer förkyld!?

GAH! Vad gör man åt sådana egoistiska människor som min sons pappa!?

• Svar på tråden Denna EGOIST till pappa. Åh, vad jag blir irriterad!
  • Anonym (SUCK)
    Anonym (mamsen) skrev 2014-08-20 09:38:22 följande:

"Han är riktigt snorig och täppt, ögonen rinner och han har ont i halsen."

Ingenstans skrev du om feber, bara att han var hängig när han åkte, och mer förkyld när han kom hem. Utan hosta så måste man ha en väldigt lindrig lunginflammation....

Läs i tråden. Det står om både feber och "skall-hosta". Det lät nästan som krupp.

Fast egentligen så spelar det väl ingen roll vad jag skrivit ut här, - faktum kvarstår ju att pappan kände till både feber, hosta, snuva, osv, och ändå tog ut sonen i regn-och-rusk-väder, hälsade på hemma hos folk, osv. - Flängde runt med en kraftigt förkyld unge, helt enkelt. Så gör man inte. Punkt.
  • Anonym (SUCK)
    Gena skrev 2014-08-20 09:38:42 följande:
    Blir extra jobbigt om man både befinner sig i en besvärlig situation och dessutom får utstå en massa elakheter av främlingar på internet.

Jag tycker det är fruktansvärt att ett barn blir behandlat så här av sin egen far.
    Tack! :) <3
    Ja, jag tycker också att det är helt förjävligt. :(
  • Anonym (SUCK)
    Awake skrev 2014-08-20 09:46:13 följande:

Har du framfört till pappan det du skriver nu? 

Nej, han har varit okontaktbar sedan han lämnade sonen hos mig. Det brukar vara så. Han svarar varken på samtal eller sms mellan "hans" helger.
    Farmorn och jag har dock pratat en del, så åker han hem till henne så lär han ju få höra ett och annat.
  • Anonym (stå på dig)
    Anonym (SUCK) skrev 2014-08-20 10:11:25 följande:
    Läs i tråden. Det står om både feber och "skall-hosta". Det lät nästan som krupp.

Fast egentligen så spelar det väl ingen roll vad jag skrivit ut här, - faktum kvarstår ju att pappan kände till både feber, hosta, snuva, osv, och ändå tog ut sonen i regn-och-rusk-väder, hälsade på hemma hos folk, osv. - Flängde runt med en kraftigt förkyld unge, helt enkelt. Så gör man inte. Punkt.
    Helt sant, och lunginflammationen var väl en komplikation, om jag förstod saken rätt?
  • Anonym (SUCK)
    Anonym (stå på dig) skrev 2014-08-20 10:14:52 följande:
    Helt sant, och lunginflammationen var väl en komplikation, om jag förstod saken rätt?
    Ja, alltså pappan kände ju inte till lunginflammationen. Och har han inte läst mitt sms eller pratat med sin mamma, så känner han inte till det nu heller.

Vissa i den här tråden verkar tycka att om man inte skrivit om allt i trådstarten, då har det inte hänt. - Skriver inte jag om feber i trådstarten, då ljuger jag om jag sedan skriver om feber längre in i tråden.

Jag skiter egentligen i vad alla anonyma här i tråden tror och tycker. Jag vet vad som är sant och det räcker för mig.
    Faktum kvarstår att pappan gjorde fel som drog ut sitt förkylda barn i regn och rusk, flängde omkring och hälsade på folk, osv. Sedan om sonen hade lunginflammation, kräksjuka, eller migrän kan ju kvitta. - Man drar inte runt på någon, varken barn eller vuxen, som inte mår bra och som egentligen borde vara sängliggande.

Tack för ditt stöd genom tråden. :) <3
  • Anonym (T)

Vilken tur för barnet att pappan lämnade barnet hos dig efter helgen.

Just den punkten kan du ju glädjas åt, vettigt skulle jag ha tyckt då han enligt dig inte är kapabel till umgänge en helg ens.

Vad hade hänt om pappan vabbat i stället? En oundersökt lunginflammation.

Där ska du ge pappan en eloge att han lämnade barnet efter helgen och ej vabbande.

• Jojile

Jag är helt chockad över svaren i den här tråden! Gör ni så med era barn? När de är sjuka eller dunderförkylda (med eller utan feber) så åker ni kors och tvärs och träffar människor? När jag är sjuk är jag verkligen inte sugen på att åka och fika hos andra.

Till en början tänkte jag att självklart vill pappan träffa sin son eftersom han bara är förälder fyra dagar i månaden (bara det är sjukt i mina ögon, hur kan man som förälder vilja det) men ju mer jag läste förstod jag att det inte var förkylningen i sig som var problemet.

I slutändan ska du vara glad för sonens skull att han fick komma hem efter helgen. Visst, det är ett ekonomiskt bakslag för dig men tänkt hur det hade varit hos pappan?

• Olympia
    Anonym (SUCK) skrev 2014-08-17 23:19:42 följande:

Jahapp, då har man ganska precis kommit hem från akuten; lunginflammation med ärrbildning på ena lungan. Tydligen ett resultat av att ha varit för lätt klädd samt överansträngd, enligt läkaren.
    Antibiotikakur i tio dagar. Tur att vi har ett nattöppet apotek i den här staden, så att kuren kunde startas redan ikväll.
    Order från läkaren: BARNET SKALL VARA SÄNGLIGGANDE!
    Tack och go'natt!

Att barnet ska vara sängliggande låter som en konstig ordination vid lunginflammation.
    Lunginflammation brukar orsaka slembildning och då brukar man rekommendera att personen ska vara uppesittande istället för att lättare kunna hosta upp slemmet.
  • Gena
    Jojile skrev 2014-08-24 12:38:35 följande:

Jag är helt chockad över svaren i den här tråden! Gör ni så med era barn? När de är sjuka eller dunderförkylda (med eller utan feber) så åker ni kors och tvärs och träffar människor? När jag är sjuk är jag verkligen inte sugen på att åka och fika hos andra.

Till en början tänkte jag att självklart vill pappan träffa sin son eftersom han bara är förälder fyra dagar i månaden (bara det är sjukt i mina ögon, hur kan man som förälder vilja det) men ju mer jag läste förstod jag att det inte var förkylningen i sig som var problemet.

I slutändan ska du vara glad för sonens skull att han fick komma hem efter helgen. Visst, det är ett ekonomiskt bakslag för dig men tänkt hur det hade varit hos pappan?

• Anonym (T)
    Anonym (SUCK) skrev 2014-08-20 10:25:42 följande:

Ja, alltså pappan kände ju inte till lunginflammationen. Och har han inte läst mitt sms eller pratat med sin mamma, så känner han inte till det nu heller.

Vissa i den här tråden verkar tycka att om man inte skrivit om allt i trådstarten, då har det inte hänt. - Skriver inte jag om feber i trådstarten, då ljuger jag om jag sedan skriver om feber längre in i tråden.

Jag skiter egentligen i vad alla anonyma här i tråden tror och tycker. Jag vet vad som är sant och det räcker för mig.

Faktum kvarstår att pappan gjorde fel som drog ut sitt förkylda barn i regn och rusk, flängde omkring och hälsade på folk, osv. Sedan om sonen hade lunginflammation, kräksjuka, eller migrän kan ju kvitta. - Man drar inte runt på någon, varken barn eller vuxen, som inte mår bra och som egentligen borde vara sängliggande.

Tack för ditt stöd genom tråden. :) <3

En sak som jag undrar över i denna tråd är varför är du så arg på pappan för att han lämnade sonen på söndagen och inte istället hade kvar sonen hos sig och vabbade?

Det är den meningen som får mig att ifrågasätta om denna pappa kan göra någonting rätt? I början så skriver du att barnet är lite förkyld (om jag inte läste fel?) i takt med att folk inte höll med så blev sonen mer o mer sjuk. Skulle min mamma ringa till mitt x för att vädra vad jag och barnet gjort och inte gjort under vår helg skulle jag bli besviken. Det vore då bättre att prata med mig. Lyssnar jag inte så är umgänget borta. Farmor själv som träffar sitt barnbarn så sällan slängde hon sig på luren och meddelade dig på en gång?

OBS! Nu ser jag detta ur min synvinkel, när jag tänker farmor osv så ser jag nog alla vuxna omkring min familj. Alla är ju olika tycker att det är ett konstigt beteende av er allihop.
  • PrinsessanLeia

om jag nu var separerad skulle jag givetvis ha även förkylda barn på helgen men då skulle jag ju också se till att de fick vila lite. En vanlig förkylning är ju inget konstigt men jobbig hosta och feber skulle göra att jag tog det lugnt med barnet den helgen. Det är ju inte osannolikt att barnet skulle varit lika förkyld på söndagen om barnet stannade hos sin mamma. Om pappan däremot inte låtit ett febrigt barn ta det lugnt har han givetvis gjort fel.

Svar på tråden Denna EGOIST till pappa. Åh, vad jag blir irriterad!