• Anonym (SUCK)

Denna EGOIST till pappa. Åh, vad jag blir irriterad!

Sonen, snart fyra år, fick en förkylning i torsdags.
    Fredag till söndag (dvs till idag) är "pappans" dagar (pappan bor cirka två biltimmar härifrån).
    Jag talade om för pappan, redan på onsdagen, att sonen började bli lite hängig och på kvällen hade han börjat på att bli lite snorig. På torsdagen var förkylningen ett faktum. Jag smsade då till pappan igen för att tala om det, samt erbjuda honom "min" helg (dvs nästkommande helg), så att sonen kunde få stanna hemma denna helgen och tillfriskna från sin förkylning.
    Pappan kunde dock inte ta sonen nästa helg och han krävde att få ha honom hos sig denna helg, trots förkylningen.

Jahapp, vad gör man liksom?
    Jag fick packa sonens väska och ställa honom redo utanför dörren på fredagseftermiddagen.
    För ett tag sedan fick jag hem honom igen - ÄNNU mer förkyld än när han lämnade mitt hem i fredags. Han är riktigt snorig och täppt, ögonen rinner och han har ont i halsen. Detta vittnar om att han knappast varit sängliggandes hemma hos pappan (vilket sonen även bekräftar själv).

Pappan är ledig hela den kommande veckan och har inget för sig förns på torsdag (då han ska bort med en kompis på en golfweekend). Trots detta väljer pappan att köra sonen hem till mig och lämna honom här, istället för att ha honom hos sig och ta hand om honom och hans förkylning.
    Detta innebär att jag nu tvingas att vabba, förmodligen hela veckan. - Hur jäkla schysst är det på en skala!? Och hur jäkla schysst är det att dra med sig sonen över helgen, och dessutom inte låta honom vila ut förkylningen, för att sedan köra iväg honom igen när han är ännu mer förkyld!?

GAH! Vad gör man åt sådana egoistiska människor som min sons pappa!?

• Svar på tråden Denna EGOIST till pappa. Åh, vad jag blir irriterad!
  • Anonym (sheesh)

TS, lyssna inte på all skit du får ta här. Jag tycker att trådstartaren i nästan varenda tråd som handlar om umgänge osv får ta en massa kritik.

Nej, alla föräldrar är inte bra föräldrar. Sen kvittar det om föräldern är av manligt eller kvinnligt kön.

Man tar inte med ett treårigt barn till ett ställe där det finns kraftigt berusade, för de är inte salongsberusade precis, människor och stannar där i tre dar och två nätter.

Pappan verkar vara som ett stort barn. Hur är han i andra situationer? Förstår han att det blir konsekvenser av hans agerande?

• Galliformes

Det är väl ganska självklart att man inte flänger runt med små barn som är så medtagna av en förkylning !! Jag håller med ts om att det var oansvarigt av pappan.
    Jag förstår att du är upprörd.Det hade jag också varit.
    På raggarträff i 3 dagar med en berusad pappa ?!!! Han verkar ju inte klok !

• Ramborg
    Anonym (SUCK) skrev 2014-08-17 23:19:42 följande:

Jahapp, då har man ganska precis kommit hem från akuten; lunginflammation med ärrbildning på ena lungan. Tydligen ett resultat av att ha varit för lätt klädd samt överansträngd, enligt läkaren.

Antibiotikakur i tio dagar. Tur att vi har ett nattöppet apotek i den här staden, så att kuren kunde startas redan ikväll.

Order från läkaren: BARNET SKALL VARA SÄNGLIGGANDE!

Tack och go'natt!

Stackars liten! Hoppas han snart mår bättre.

Den karlen borde inte få ha obevakat umgänge förrän sonen är tonåring åtminstone!
    42.
  • Anonym (SUCK)
    Anonym (sheesh) skrev 2014-08-17 23:33:50 följande:

TS, lyssna inte på all skit du får ta här. Jag tycker att trådstartaren i nästan varenda tråd som handlar om umgänge osv får ta en massa kritik.

Nej, alla föräldrar är inte bra föräldrar. Sen kvittar det om föräldern är av manligt eller kvinnligt kön.

Man tar inte med ett treårigt barn till ett ställe där det finns kraftigt berusade, för de är inte salongsberusade precis, människor och stannar där i tre dar och två nätter.

Pappan verkar vara som ett stort barn. Hur är han i andra situationer? Förstår han att det blir konsekvenser av hans agerande?

Bang on target; han ÄR verkligen som ett stort barn.
    Han är likadan i alla situationer. Barnslig, arrogant och fruktansvärt egotrippad.
    Tack för ditt inlägg. :)
    Galliformes skrev 2014-08-17 23:37:09 följande:

Det är väl ganska självklart att man inte flänger runt med små barn som är så medtagna av en förkylning !! Jag håller med ts om att det var oansvarigt av pappan.
    Jag förstår att du är upprörd.Det hade jag också varit.
    På raggarträff i 3 dagar med en berusad pappa ?!!! Han verkar ju inte klok !

Tack för medhåll. :)

• Anonym (SUCK)
    Ramborg skrev 2014-08-17 23:40:35 följande:
    Stackars liten! Hoppas han snart mår bättre.

Den karlen borde inte få ha obevakat umgänge förrän sonen är tonåring åtminstone!
    Jag håller med dig. Fast samtidigt så vill inte jag anmäla honom för detta (och andra saker, så som bortglömda matmål, tandborstningar, osv), då han hotar med att säga upp kontakten helt om han tvingas ha bevakade umgängen.
    Visst, han är ingen bra pappa för ett litet barn. Men min son älskar sin pappa och jag tror att hans pappa kommer att betyda mycket för sonen i framtiden. Därför är jag rädd att han ska försvinna ur sonens liv.
    Jag får bita ihop under de få dagar han är med sin pappa. Han svälter inte för att pappan missar att ge honom mat och han lär inte få hål i tänderna efter en helg utan tandborstning. - Visst, det är illa, jävligt illa. Men vad ska jag göra?!
  • Anonym (sheesh)
    Anonym (SUCK) skrev 2014-08-17 23:44:58 följande:
    Jag håller med dig. Fast samtidigt så vill inte jag anmäla honom för detta (och andra saker, så som bortglömda matmål, tandborstningar, osv), då han hotar med att säga upp kontakten helt om han tvingas ha bevakade umgängen.
    Visst, han är ingen bra pappa för ett litet barn. Men min son älskar sin pappa och jag tror att hans pappa kommer att betyda mycket för sonen i framtiden. Därför är jag rädd att han ska försvinna ur sonens liv.
    Jag får bita ihop under de få dagar han är med sin pappa. Han svälter inte för att pappan missar att ge honom mat och han lär inte få hål i tänderna efter en helg utan tandborstning. - Visst, det är illa, jävligt illa. Men vad ska jag göra?!
    Detta kan låta en aning känslokallt. Men en treåring älskar de flesta. Det krävs inte mycket för att en treåring ska bli glad. Barn är så otroligt lojala.

Jag tycker att du ska anmäla pappan. Nej, det är inte farligt att skippa tandborstningen, eller nattmackan. MEN, raggarbilsveckan kunde ha gått illa. Två män som var berusade kunde lätt ha börjat bråka, kunde ha lett till slagsmål. Inte en säker plats för ett litet barn.

Och om pappan säger upp bekantskapen med sin egen son för att han inte gillar bevakat umgänge...ja.....vad säger det då om pappan? Hur mycket betyder sonen för honom då?
  • Ramborg

Förstår ditt dilemma. Kan du prata med farmorn kanske? Säg inte att du funderar på bevakat umgänge. Berätta vad doktorn sa om ärrbildning på lungorna. Hon kanske kan skydda pojken från hans pappa under umgängestillfällena tills han är stor nog att skydda sig själv. Tio år eller så...

Som du beskriver så behövs hon inte i normala fall. Men om pojken är hängig, eller om det är sommar och festivaler... Hon får lista ut något sätt att hålla koll på barnet så han inte kommer till skada ännu mer.

Och du får försöka förmedla det här till farmorn utan att hon går i taket och utan att det når pappan. Uj uj uj, ingen lätt uppgift. Kanske du kan berätta vad doktorn sa, sedan säga att du är så orolig för pojken, du vet inte vad du ska ta dig till, för pojjen måste ju få träffa sin pappa, han älskar ju sin pappa. Har farmor några goda ideer? Kan farmor hjälpa till på något sätt? Och så se vad hon säger.

42.
  • Anonym (SUCK)
    Anonym (sheesh) skrev 2014-08-17 23:50:31 följande:
    Detta kan låta en aning känslokallt. Men en treåring älskar de flesta. Det krävs inte mycket för att en treåring ska bli glad. Barn är så otroligt lojala.

Jag tycker att du ska anmäla pappan. Nej, det är inte farligt att skippa tandborstningen, eller nattmackan. MEN, raggarbilsveckan kunde ha gått illa. Två män som var berusade kunde lätt ha börjat bråka, kunde ha lett till slagsmål. Inte en säker plats för ett litet barn.

Och om pappan säger upp bekantskapen med sin egen son för att han inte gillar bevakat umgänge...ja.....vad säger det då om pappan? Hur mycket betyder sonen för honom då?
    Raggarträffen är redan anmäld. Dock var det som sagt inte jag som anmälde, jag kände inte ens till detta. Det kom till min kännedom först efter att socialtjänsten kontaktat mig och informerade mig om detta. Det gjorde de nio veckor efter att träffen ägt rum.
    Sonen hade nämnt att de sovit i tält och kollat på bilar. Men jag trodde inte att de hade sovit i tält på en raggarträff. Jag tänkte väl att de hade "campat" på pappans tomt och varit och kollat på bilar någonstans någon helt annan dag.

Alltså, jag vet ju inte om det är tomma hot från pappan. Men jag vågar inte riskera något.
    Jag vet att farmorn bryr sig om sitt barnbarn och jag vet att de träffar henne minst en gång under varje umgängestillfälle. Där finns även en sund faster med i bilden som de träffar då och då. Och det handlar ju trots allt bara om några få dagar i månaden.
  • Anonym (SUCK)
    Ramborg skrev 2014-08-17 23:55:01 följande:

Förstår ditt dilemma. Kan du prata med farmorn kanske? Säg inte att du funderar på bevakat umgänge. Berätta vad doktorn sa om ärrbildning på lungorna. Hon kanske kan skydda pojken från hans pappa under umgängestillfällena tills han är stor nog att skydda sig själv. Tio år eller så...

Som du beskriver så behövs hon inte i normala fall. Men om pojken är hängig, eller om det är sommar och festivaler... Hon får lista ut något sätt att hålla koll på barnet så han inte kommer till skada ännu mer.

Och du får försöka förmedla det här till farmorn utan att hon går i taket och utan att det når pappan. Uj uj uj, ingen lätt uppgift. Kanske du kan berätta vad doktorn sa, sedan säga att du är så orolig för pojken, du vet inte vad du ska ta dig till, för pojjen måste ju få träffa sin pappa, han älskar ju sin pappa. Har farmor några goda ideer? Kan farmor hjälpa till på något sätt? Och så se vad hon säger.

Tack för ett tänkvärt inlägg.

Sonen brukar träffa sin farmor vid minst ett tillfälle vid varje umgängestillfälle med pappan. Några gånger har det hänt att de inte setts, av olika anledningar, men allt som oftast så ses de.

Jag tror nog att jag kan lägga fram detta för farmorn utan att hon går i taket. Nog för att hon håller sin son om ryggen, men hon älskar sitt barnbarn och tar förmodligen hans parti.
    Nu var det ju dessutom hon som ringde till mig och berättade om detta. Så för mig att ringa till henne imorgon och berätta om vistelsen på akuten, lär ju inte ses som märkligt.
  • Hobbyarkitekt
    Anonym (SUCK) skrev 2014-08-18 00:00:51 följande:
    Raggarträffen är redan anmäld. Dock var det som sagt inte jag som anmälde, jag kände inte ens till detta. Det kom till min kännedom först efter att socialtjänsten kontaktat mig och informerade mig om detta. Det gjorde de nio veckor efter att träffen ägt rum.
    Sonen hade nämnt att de sovit i tält och kollat på bilar. Men jag trodde inte att de hade sovit i tält på en raggarträff. Jag tänkte väl att de hade "campat" på pappans tomt och varit och kollat på bilar någonstans någon helt annan dag.

Alltså, jag vet ju inte om det är tomma hot från pappan. Men jag vågar inte riskera något.
    Jag vet att farmorn bryr sig om sitt barnbarn och jag vet att de träffar henne minst en gång under varje umgängestillfälle. Där finns även en sund faster med i bilden som de träffar då och då. Och det handlar ju trots allt bara om några få dagar i månaden.
    Läs vad du själv skriver. Det är som om du försöker intala dig själv att det som sker under pappans helger är okej. "Det handlar ju trots allt bara om några få dagar i månaden" - eh, ja, fast det faktumet gör ju inte situationen mer okej, eller hur!?
Svar på tråden Denna EGOIST till pappa. Åh, vad jag blir irriterad!