• Barbamama08

När slutar barn sova middag på dagis?

När har era barn slutat sova middag på dagis? Hur reagerar personalen på det, om man ber dem sluta låta barnet sova? Barnet är 2,5 år nu precis, och sover inte middag hemma. Vaknar 7-7:30 på vardagar, oftast 8:30 numera på helger och nu under sommaren. Ungen somnar inte förrän 22:30-00:30 på vardagar när de låter barnet sova på dagis. Ca 21:30 på helger och nu under sommaruppehållet. Det är ganska jobbigt eftersom jag själv har sömnproblem och det tar tid för mig att somna, om vi sedan måste upp vid 7. Är ensamstående och tycker att det är stressigt när man aldrig hinner göra något på kvällarna.

När det har varit vikarier eller personal som inte är ordinarie på hennes avdelning brukar de säga att hon har haft svårt att somna, så jag tror inte alls att hon är i behov av det... Men frågan är hur personalen ställer sig till det?

• Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?
  • Alexi

Ts, det är bara att säga till personalen att barnet inte ska sova på dagen. När de testat i en vecka och det skulle ha visat sig att barnet inte orkar få ni väl ta en diskussion om det då. Men i övrigt är det du som bestämmer.

• Frida8311

Mina slutade sova middag när dom va 2-2,5 och sista tiden innan dom slutade helt så fick dom sova i en halvtimme på dagis (men dom sov inte middag hemma)

• Lillusen
    Natulcien skrev 2014-08-10 09:02:36 följande:

Men jösses...det där låter ju vidrigt. Men jag hoppas att de är extrema undantagsfall!? Jag syftade på normalbegåvade, vettiga föräldrars önskemål, inte misshandlande föräldrars.

Tyvärr är det inte så ovanligt, minst 1-2 år per år, är det sedan en föräldragrupp med många lattekompisar som har suttit och förfasat sig över dom lata fröknarna (ja nu raljerar jag lite, men jag har hört dom på fiket) så kan det handla om flera barn.

Jag ska berätta en hemlis att jag tre gånger under mitt 22 åriga yrkesliv har ljugit för föräldrarna, när vi verkligen inte kan mötas i barnets behov efter att ha provat uteslutna eller kortare sovstunder där barnet inte mår bra på eftermiddagen så har jag tagit den drastiska åtgärden och sagt att nu sover Lisa bara 15 min, och i alla dom tre fallen så säger föräldrarna att nu äntligen somnar Lisa kl 8. Det tycker jag är spännande, vad är det i stressen och relationen som gör att barnet inte sov tidigare?

Men TS, hör att ni har ett verkligt problem, säg till era pedagoger att nu måste vi prova med en förändring för att vi håller på att bli knäckta som familj när din dotter inte somnar på kvällen. Säg att hon behöver vara med på en vila där hon inte ligger ner, kanske på en annan avdelning. Säg att ni vill testa det i 3 veckor för att se vad som hänt med nattsömnen.
  • Barbamama08

De går inte ens med på att diskutera saken. Säger jag att hon är vaken till 23:30 svarar de bara att on MÅSTE sova. Jag sa ju inget om att hon inte skulle det, så där avslöjade de bara sig själva... De undviker mig numera och möter oss inte när jag ska lämna, som de alltid har gjort tidigare. Allt för att slippa ta den här diskussionen.

Hur gör man på avdelningar för större barn? Ska de barnen också behöva sövas och ev rubba dygnsrytmen för sig själv och sina föräldrar som följd?

• Emmis

Med äldsta barnet fick jag kämpa för att få dem att förstå. Jag fick på papper visa att hon sov fler timmar per dygn på helgen då hon inte sov middag än på vardagarna då de tvunget skulle ha henne att sova 45 minuter. Hon var 2,5 då och jag hade sagt max 45 minuter redan då hon var 2. Men nu ville de istället öka sovtiden för att hon "var så trött".
    Inte konstigt hon var trött som skulle upp 5:30 varje morgon, men somnade först 23 eftersom hon sov 45 minuter på eftermiddagen. Under helgerna vaknade hon samma tid (hon har alltid varit morgonpigg), men somnade utan problem 18-18:30.
    Tillslut, med detta redovisat, fick jag en i personalen att förstå. Hon slutade sova på dagis en måndag, pigg efter helgen, och det var inte ens svårt.

Andra barnet slutade sova dagtid hemma vid 2 och på dagis vid 2,5. Den gången räckte det att vi sa till en gång.

• Natulcien
    Barbamama08 skrev 2014-09-30 21:25:02 följande:

De går inte ens med på att diskutera saken. Säger jag att hon är vaken till 23:30 svarar de bara att on MÅSTE sova. Jag sa ju inget om att hon inte skulle det, så där avslöjade de bara sig själva... De undviker mig numera och möter oss inte när jag ska lämna, som de alltid har gjort tidigare. Allt för att slippa ta den här diskussionen.

Hur gör man på avdelningar för större barn? Ska de barnen också behöva sövas och ev rubba dygnsrytmen för sig själv och sina föräldrar som följd?

Men, så oprofessionella de verkar!? Saken ska inte ens behöva diskuteras! Ni bestämmer!
    Vi har bara meddelat hur vi vill ha det; först att han bara skulle sova 30 min när han var 2 år, och sen att han skulle sluta sova när han var 2 år och 3 mån, och det var ingen diskussion om det.
    På storbarnsavdelning är det knappast någon som sover. Vår son går storbarnsavdelning nu, och där är det ingen som sover. På småbarnsavdelningen som han gick på tidigare var det ungefär 50/50 av barn som sov/inte sov. De som inte sov hade lässtund i soffan.
  • Guldbarb

Låter jätteunderligt att de inte vill lyssna på dig om att dra ner/upphöra med sovstunden. Hur länge sover hon? Har du sagt till dom att dra ner på det? Frågat hur hon brukar vara innan (vissa barn somnar i maten, andra somnar kanske vid 14 eller senare OM de inte får sin sovstund)?

• vindruvan

Som pedagog med ett par år på nacken kan jag säga att vi försöker tillgodose föräldrars önskemål om barnens sömn på dagen, men jag har aldrig hållit ett barn vaken bara för att när dom fortfarande är "små".

Vi har liggvila för alla i 30 minuter efter maten, några somnar fortfarande och några är vakna och lyssnar på sagan/musiken och varvar ner. De som somnar men inte ska sova hinner ibland få 10 minuters sömn innan vi avbryter vilan. Våra barn är 2-3-4 år gamla.

Kan hålla med den som skrev innan också, så fort föräldrarna får höra att barnet inte sover längre/minskat sovtiden så har dom inte längre några sömnproblem - trots att en del dagar har barnet somnat och sover lite längre. Det är lustigt!

Många gånger säger en förälder att deras barn inte får sova på dagen längre, men de går kanske 7-17 och det blir intensivt på dagarna och dom är verkligen trötta. De mår inte alls bra av att inte få vila på dagen.

För min egen del som förälder så kunde min dotter sova på dagen rätt långt upp i åldern, somnade hon så behövde hon det på dagen. Sen löste det sig utan några problem ju äldre hon blev.

Men om du har önskemål, ta det med pedagogerna. Går det inte ändå så ta det vidare till chefen. Självklart kan vi inte skräddarsy verksamheten och dagarna efter varje förälder, men vi bör försöka få till det.

• En blå giraff

Min son är 3 år 3 mån och sover nästan alltid en stund på fsk. Han somnar vid matbordet där och det går verkligen inte att hålla honom vaken. Somnar han inte vid bordet utan är pigg så gör pedagogerna inget försök att lägga honom däremot. Jag tycker det är ok så länge det ändå går att lägga honom i någotsånär tid. Tycker synd om honom om han inte får sova när han är trött. Han somnar ofta kring 20.30-21 på kvällen och sover till ca 6 på morgonen om han sovit på fsk. De dagar han inte sovit så somnar han för natten kl 18 och sover till 06.

• Barbamama08

Jag har skrivit med tiderna nu under flera veckors tid och funderar på att ta det till förskolan snart. Gjorde samma sak förra året, och har kvar det pappret.

Det hjälper inte att be dem korta ned vilan eller något annat, för de glor ned i marken/springer iväg för att slippa lyssna. De undviker mig när vi kommer, vilket är påtagligt. Jag tycker att de agerar oprofessionellt i det här. De har även beskyllt mig för att göra fel osv, fast jag ju har svart på vitt att hon somnar i en mer normal tid på helger.

Frågan är om jag ska vänta med att ta upp det tills chefen är där på spontant besök, och ta diskussionen öppet med dem då och se deras reaktion. Det gjorde jag förra gången och det hjälpte ju lite i alla fall, men sedan stängde avdelningen för sommaren, och när vi var tillbaka var det samma visa igen...

• Natulcien
    Barbamama08 skrev 2014-09-30 22:13:12 följande:

Frågan är om jag ska vänta med att ta upp det tills chefen är där på spontant besök, och ta diskussionen öppet med dem då och se deras reaktion. Det gjorde jag förra gången och det hjälpte ju lite i alla fall, men sedan stängde avdelningen för sommaren, och när vi var tillbaka var det samma visa igen...

Låter som en god idé. Eller varför inte höra av dig till chefen själv och be om ett samtal? Att personalen går iväg eller tittar i marken för att undvika ett samtal är ju tillräckligt oproffsigt för att kräva ett samtal med chefen, tycker jag.
  • vindruvan

Då har ni ju uppenbarligen helt andra problem än själva vilan om era pedagoger beter sig så när du kommer som förälder och vill prata om någonting. Det är absolut inte ok att bete sig så från deras sida.

Det är ju också en helt annan sak att vara hemma på helgen och inte behöva vila och att vara på förskolan en dag och där bli tröttare än i hemmiljö. Men ja, att dom ska kunna prata med dig är ju en självklarhet.

Ta upp det med rektorn om det är sådär det fungerar hos er, för det borde inte rektorn tycka är ok heller.

• Litet My

Vår 3 åring är på gränsen, de brukar lägga henne i vagnen efter lunch, oftast somnar hon en stund men inte alltid. Lämnar jag klockan 11 sover hon sällan efter lunch. Fast hon är aldrig något problem med att lägga oavsett om hon sovit 1,5 timme eller inget alls men eftersom hon är så ojämn i sömnbehov och ofta är sjuk och äter dåligt

Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?