Inlägg från: Barbamama08 |Visa alla inlägg
  • Barbamama08

När slutar barn sova middag på dagis?

När har era barn slutat sova middag på dagis? Hur reagerar personalen på det, om man ber dem sluta låta barnet sova? Barnet är 2,5 år nu precis, och sover inte middag hemma. Vaknar 7-7:30 på vardagar, oftast 8:30 numera på helger och nu under sommaren. Ungen somnar inte förrän 22:30-00:30 på vardagar när de låter barnet sova på dagis. Ca 21:30 på helger och nu under sommaruppehållet. Det är ganska jobbigt eftersom jag själv har sömnproblem och det tar tid för mig att somna, om vi sedan måste upp vid 7. Är ensamstående och tycker att det är stressigt när man aldrig hinner göra något på kvällarna.

När det har varit vikarier eller personal som inte är ordinarie på hennes avdelning brukar de säga att hon har haft svårt att somna, så jag tror inte alls att hon är i behov av det... Men frågan är hur personalen ställer sig till det?

• Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?
  • Barbamama08
    Drottningen70 skrev 2014-08-09 00:39:36 följande:

Mom slutade aldrig. Han tog en liten lur varje dag.det är högljutt och många barn på dagis. Jag tror de behöver sova en stund för att inte eftermiddagen ska bli jättejobbig. Min har denna vecka börjat fritids där de ej viljar. Vilket resulterar i att han slocknar så fort vi sätter honom i bilen hem. Det är ett sämre alternativ. Man ska ha extremt goda skäl att försöka hindra ett barn som vill sova en stund anser jag. Barnet uttrycker ju ett basalt behov. Att det blir mer praktiskt hemma med läggningen anser jag inte vara ett hållbart argument.

Läste du mitt inlägg? Varför är det inte ett hållbart argument? Det är inte särskilt praktiskt att barnet somnar vid midnatt, har svårt att vakna för att komma iväg till dagis och vänder hela min vardag upp och ned. Bara för att det ska vara bekvämt för dagispersonalen.

Hon har varit på dagis den här veckan, där personal från andra avdelningar har jobbat för de barn som har behövt vara på dagis innan allt drar igång på riktigt nästa vecka. Där har de sagt att de har haft svårt att få henne att somna. Hon har inte det här sömnbehovet. Du kan inte jämföra och utgå från ditt egna barn.
  • Barbamama08

Ja, här har de frågat om det är ok att ge barnet frukt en halvtimme innan hon hämtas... Men hon somnar ju sent, så det är heller inga problem att hon får middag vid 18 istället för 17 eller när andra barnfamiljer nu äter.

Det handlar inte om dålig uppfostran eller dåliga rutiner från min sida. Jag har själv en störd melatoninutsöndring, och måste ta läkemedel med melatonin för att inte ligga vaken flera timmar varje natt. Barnet verkar ju också ha det, så därför är det dumt att ha åsikter om ett sådant här problem bara för att man själv aldrig har behövt uppleva det. Inte har väl jag åsikter om att ett så stort barn slocknar i bilen efter fritids, bara för att jag själv inte kan förstå det, och för att jag själv aldrig skulle kunna somna mitt på dagen i den åldern.

Jag ska prata med dem på måndag, och fråga dem om de upplever henne som trött på eftermiddagarna. Men det verkar ju inte som det eftersom vikarier brukar säga att hon inte har velat sova. Självklart kan de låta barnet vila på en madrass, men det väl inte så konstigt om barnet skulle vara trött på eftermiddagarna om barnet har sovit för lite på natten vilket gör det hela till en ond cirkel.

• Barbamama08
    Drottningen70 skrev 2014-08-09 16:30:41 följande:
    Nej om barnet inte visar

Några tecken på dagis att behöva sova är det en sak. Men det jag menar är att ÄVEN om barnet hemma har svårt att somna i tid så behövet det nödvändigtvis kopplas till dagvilan. Barnet kanse ÄNDÅ behövet somna en snutt på dagen. Behovet kanske finns där i den miljön, samtidigt som problemet med lång vakenhet behöver hanteras hemma med andra medel än att i första hand hoppa över dagisvilan. Att ta bort em vilan bör enligt mig inte vara förstahandsårgärden. Har sett så många trådar med föräldrar som är arga över att tvååringen får sova på dagis att jag misstänker att det inte i första hand handlar om att tillgodose barnets behov att strypa dagsvilan för många utan att det är rent egoistiska behov som styr.
    Jag vet inte om du tror att jag överdriver, men det är faktiskt sant att ungen somnar så här sent. Är det så att man vill att ungen ska somna 18:30 är man ju verkligen bekväm av sig. Speciellt om man är två. Men det är väl knappast orimligt att tycka att 12-tiden på natten är för sent, om barnet ska vara på dagis före 9.

Hur gör man på avdelningar för större barn? Ska de också sova/vila, eller kan bara de barnen som behöver/vill vila göra det?
  • Barbamama08

Har ni bara kunnat säga till personalen när barnen slutar sova, eller har barnen själva visat det på förskolan och personalen meddelat er föräldrar?

De verkar inte förstå det här, och att det inte är något tillfälligt, utan att hon alltid har somnat sent och det har eskalerat på sistone snarare. Funderar på att byta dagis istället, för jag kommer aldrig orka med det här i ett helt år till.

• Barbamama08

De går inte ens med på att diskutera saken. Säger jag att hon är vaken till 23:30 svarar de bara att on MÅSTE sova. Jag sa ju inget om att hon inte skulle det, så där avslöjade de bara sig själva... De undviker mig numera och möter oss inte när jag ska lämna, som de alltid har gjort tidigare. Allt för att slippa ta den här diskussionen.

Hur gör man på avdelningar för större barn? Ska de barnen också behöva sövas och ev rubba dygnsrytmen för sig själv och sina föräldrar som följd?

• Barbamama08

Jag har skrivit med tiderna nu under flera veckors tid och funderar på att ta det till förskolan snart. Gjorde samma sak förra året, och har kvar det pappret.

Det hjälper inte att be dem korta ned vilan eller något annat, för de glor ned i marken/springer iväg för att slippa lyssna. De undviker mig när vi kommer, vilket är påtagligt. Jag tycker att de agerar oprofessionellt i det här. De har även beskyllt mig för att göra fel osv, fast jag ju har svart på vitt att hon somnar i en mer normal tid på helger.

Frågan är om jag ska vänta med att ta upp det tills chefen är där på spontant besök, och ta diskussionen öppet med dem då och se deras reaktion. Det gjorde jag förra gången och det hjälpte ju lite i alla fall, men sedan stängde avdelningen för sommaren, och när vi var tillbaka var det samma visa igen...

Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?