• Barbamama08

När slutar barn sova middag på dagis?

När har era barn slutat sova middag på dagis? Hur reagerar personalen på det, om man ber dem sluta låta barnet sova? Barnet är 2,5 år nu precis, och sover inte middag hemma. Vaknar 7-7:30 på vardagar, oftast 8:30 numera på helger och nu under sommaren. Ungen somnar inte förrän 22:30-00:30 på vardagar när de låter barnet sova på dagis. Ca 21:30 på helger och nu under sommaruppehållet. Det är ganska jobbigt eftersom jag själv har sömnproblem och det tar tid för mig att somna, om vi sedan måste upp vid 7. Är ensamstående och tycker att det är stressigt när man aldrig hinner göra något på kvällarna.

När det har varit vikarier eller personal som inte är ordinarie på hennes avdelning brukar de säga att hon har haft svårt att somna, så jag tror inte alls att hon är i behov av det... Men frågan är hur personalen ställer sig till det?

• Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?
  • strojes

Min äldsta sov middag tills hon var nästan 3 år och då sista halvåret max en timme och inte senare än 13.30.
    Mina två yngsta slutade sova middag när de var 2,5 år och sista halvåret ca hade vi ungefär samma restriktioner som för storasyster.

Har en väninna vars barn slutade sova middag helt runt 1,5-2 års ålder. Hon fick kämpa med personalen för att få de att förstå att det inte är hållbart för ett barn att somna vid midnatt för att sedan väckas mindre än 6 timmar senare...

• Helle 85

Du kommer inte veta hur de ställer sig förrän du pratat med dem. Barn är så otroligt olika och de har alla sina olika behov. Förskolan vill ju i grunden att barnet ska må bra hela dagen. Där kan ni ha en diskussion och kanske pröva er fram. Vad händer om man tidsbegränsar sov stunden t.ex att barnet inte får somna efter 2 eller får bara sova 30 min. Osv... Det som du berättar om att vikarier har sagt att hon haft svårt att somna kan vara av en annan anledning än just att hon inte e trött utan att hon e ovan vid vikarie eller annat. Det jag som pedagog önskar i mitt arbete är en öppen och god dialog där föräldrar känner sig fria att bolla idéer med mig. Detta vet jag att jag inte är ensamma om. Så va modig och ta diskussionen, känner du dig osäker så välj den du fått bäst kontakt med :)

• Barbamama08
    Drottningen70 skrev 2014-08-09 16:30:41 följande:
    Nej om barnet inte visar

Några tecken på dagis att behöva sova är det en sak. Men det jag menar är att ÄVEN om barnet hemma har svårt att somna i tid så behövet det nödvändigtvis kopplas till dagvilan. Barnet kanse ÄNDÅ behövet somna en snutt på dagen. Behovet kanske finns där i den miljön, samtidigt som problemet med lång vakenhet behöver hanteras hemma med andra medel än att i första hand hoppa över dagisvilan. Att ta bort em vilan bör enligt mig inte vara förstahandsårgärden. Har sett så många trådar med föräldrar som är arga över att tvååringen får sova på dagis att jag misstänker att det inte i första hand handlar om att tillgodose barnets behov att strypa dagsvilan för många utan att det är rent egoistiska behov som styr.
    Jag vet inte om du tror att jag överdriver, men det är faktiskt sant att ungen somnar så här sent. Är det så att man vill att ungen ska somna 18:30 är man ju verkligen bekväm av sig. Speciellt om man är två. Men det är väl knappast orimligt att tycka att 12-tiden på natten är för sent, om barnet ska vara på dagis före 9.

Hur gör man på avdelningar för större barn? Ska de också sova/vila, eller kan bara de barnen som behöver/vill vila göra det?
  • Lillusen
    Natulcien skrev 2014-08-09 13:09:15 följande:

Det är du som bestämmer hur du vill ha det! Personalen ska rätta sig efter dina önskemål.
    Om barnet har svårt att somna på dagen, och dessutom somnar sent på kvällen så är det verkligen på tiden att ta bort dagvilan, tycker jag!

Vår son slutade sova hemma, på dagtid, när han var 2 år, men fortsatte att sova 30 min på förskolan. När han var 2 år och 4 månader slutade han även sova på förskolan. Personelan hos oss hade inga som helst åsikter om det. Det är ju upp till varje barn och familj det där.

Nej, personal ska inte alltid rätta sig efter föräldrarnas önskemål. Jag har haft hand om barn som gråtit flera timmar varje eftermiddag för att dom varit så trötta. Jag har haft föräldrar som sagt till att jag ska lyfta upp barnet och ställa på golvet så att hon inte skulle somna om, jag har haft föräldrar som sagt att jag ska sparka på barnet för att det inte ska sova. Hos oss var det många föräldrar som hade 1-2 åringar som inte fick sova mer än en kvart, de gick ofta hem kl 5 också och föräldrarna beklagade sig över att barnen var uppe till 8-10, rätt så ofta så hade de här barnen syskon som skulle hämtas och lämnas på aktiviteter eller hos kompisar. Jag vet inte hur många gånger som jag lånat ut böcker om sömntåget till föräldrar och de har fått insikt i att barnen behöver varva ner och få tid med sina föräldrar. Så nej, en pedagog som inte vågar stå upp för barnets behov är en dålig pedagog!

Men för TS så låter det som det kan behövas göra en förändring, prata med pedagogerna om att om hon inte somnar av sig själv så behöver dom inte söva henne och så testar ni så ett tag.
  • Natulcien
    Lillusen skrev 2014-08-10 01:09:14 följande:
    Nej, personal ska inte alltid rätta sig efter föräldrarnas önskemål. Jag har haft hand om barn som gråtit flera timmar varje eftermiddag för att dom varit så trötta. Jag har haft föräldrar som sagt till att jag ska lyfta upp barnet och ställa på golvet så att hon inte skulle somna om, jag har haft föräldrar som sagt att jag ska sparka på barnet för att det inte ska sova. Hos oss var det många föräldrar som hade 1-2 åringar som inte fick sova mer än en kvart, de gick ofta hem kl 5 också och föräldrarna beklagade sig över att barnen var uppe till 8-10, rätt så ofta så hade de här barnen syskon som skulle hämtas och lämnas på aktiviteter eller hos kompisar. Jag vet inte hur många gånger som jag lånat ut böcker om sömntåget till föräldrar och de har fått insikt i att barnen behöver varva ner och få tid med sina föräldrar. Så nej, en pedagog som inte vågar stå upp för barnets behov är en dålig pedagog!

Men för TS så låter det som det kan behövas göra en förändring, prata med pedagogerna om att om hon inte somnar av sig själv så behöver dom inte söva henne och så testar ni så ett tag.
    Men jösses...det där låter ju vidrigt. Men jag hoppas att de är extrema undantagsfall!? Jag syftade på normalbegåvade, vettiga föräldrars önskemål, inte misshandlande föräldrars.
  • Moolie

Har arbetat på två småbarns avdelningar. På båda ställen har barnen som inte ska sova fått sitta i en soffa och lyssna på band (avslappning med bästa/favorit gosedjuret). Efteråt fick de sätta sig och pyssla.

Detta gällde barn från 2 år och upp, om föräldrarna önskade det. Annars kunde 4 åringarna med sova. Alla barn har olika behov!

Däremot kunde vissa barn ibland ha ett behov av att sova korta stunder. En kvart kan räcka sedan väckte vi de barnen som sovit klart.

Om pedagogerna själva tänker på sin egen eftermiddagslur så vet vi att en liten stunds sömn kan hjälpa en att klara resten av dagen. Men om man sover 2 timmar blir det fel med nattsömnen.

Det måste väl finnas en studie på detta som du kan be personalen läsa?

• isolande

Vår dotter var inte svårlagd på kvällen men vaknade däremot runt 05 istället när hon passerat två år. Lillebror sov uselt hela nätterna men hade vi tur körde han ett långpass mellan just 05 och 07. Så att ha henne vaken samtidigt innebar i princip ingen sömn alls för oss som föräldrar.

Dagispersonalen gnällde på att dottern inte somnade längre under vilan oxå. Men när jag sa att hon kanske inte behövde sova längre så var det tvärstopp. Jo för se hon MÅSTE sov så personalen kan få rast! Ni får helt enkelt lägga henne senare hemma så att hon är tröttare på dagen (!).

Eeeeh, nä, det är nog ingen bra lösning sa vi. Men vi fick ta det upp i förskoleledningen innan vi fick till stånd att ha henne vaken, fram tills dess fick hon ligga i vilorummet med de andra. Tydligen var det förskräckligt ovanligt att barn i 2-årsåldern inte behövde sova dagtid.

Lillen är nu 1,5 och har sovit 30-60 min varje dag nu under inskolningen och inte varit ett dugg gnällig på kvällen trots nattning kl 20. Han kommer säkert oxå sluta sova dagtid vid 2. Huvudsaken är ju att de sover ordentligt på natten, och de har båda gjort. Inget strul öht och de sover 20-07.30 utan uppvak.

• Barbamama08

Har ni bara kunnat säga till personalen när barnen slutar sova, eller har barnen själva visat det på förskolan och personalen meddelat er föräldrar?

De verkar inte förstå det här, och att det inte är något tillfälligt, utan att hon alltid har somnat sent och det har eskalerat på sistone snarare. Funderar på att byta dagis istället, för jag kommer aldrig orka med det här i ett helt år till.

• nozpa

Min dotter började vid 2 år och 2 månader. Dom försökte få henne att sova några ggr. Men det var inget hon ville. Så hon har aldrig sovit på dagis. För dom var det inga problem. Dom började med läsvila med henne då hon var den enda som inte sov. Nu är det flera som har läsvila ist. Alltså myser i soffan med bok typ.

Min kompis son började förskolan vid 2½. Han sov inte heller, inte hemma heller. Personalen tyckte att han skulle vara hemma ist för på förskolan då han inte sov. Dom hade ju sin rast då. Jäkla puckon.

• Harmagedon
    Barbamama08 skrev 2014-09-03 21:39:50 följande:

Har ni bara kunnat säga till personalen när barnen slutar sova, eller har barnen själva visat det på förskolan och personalen meddelat er föräldrar?

De verkar inte förstå det här, och att det inte är något tillfälligt, utan att hon alltid har somnat sent och det har eskalerat på sistone snarare. Funderar på att byta dagis istället, för jag kommer aldrig orka med det här i ett helt år till.

Båda mina barn har ett litet sömnbehov och slutade sova middag lite tidigare än de flesta. Vi flyttade och bytte dagis mellan barnen så vi hade lite olika upplevelser. På det första stället var det inga problem och han hade dagens guldstund när de andra sov. Fick sitta själv med iPad, gå och handla med någon fröken, läsa bok i soffan, ensam i ateljén...

På det andra stället var det en väldigt ung nyexad förskolärare som fick det litet om bakfoten. Hon trodde nog att vi var bekväma o ville lägga henne 18.30. Så hon kämpade emot och tyckte vi var elaka.

Men det var helt ohållbart. Ungen somnade som din runt 00.30. Jag måste upp 5 och hon sov aldrig längre än till 6. Sömnbristen var total för alla. Så det fick bli en kämpig vecka med griniga eftermiddagar. Sedan sov hon 21-07.

Den som löste upp knuten på dagis var en äldre barnskötare som lärt sig att alla barn inte följde mallen och sov 14 timmar per dygn.
Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?