• Lillusen

När slutar barn sova middag på dagis?

Natulcien skrev 2014-08-09 13:09:15 följande:

Det är du som bestämmer hur du vill ha det! Personalen ska rätta sig efter dina önskemål.
    Om barnet har svårt att somna på dagen, och dessutom somnar sent på kvällen så är det verkligen på tiden att ta bort dagvilan, tycker jag!

Vår son slutade sova hemma, på dagtid, när han var 2 år, men fortsatte att sova 30 min på förskolan. När han var 2 år och 4 månader slutade han även sova på förskolan. Personelan hos oss hade inga som helst åsikter om det. Det är ju upp till varje barn och familj det där.

Nej, personal ska inte alltid rätta sig efter föräldrarnas önskemål. Jag har haft hand om barn som gråtit flera timmar varje eftermiddag för att dom varit så trötta. Jag har haft föräldrar som sagt till att jag ska lyfta upp barnet och ställa på golvet så att hon inte skulle somna om, jag har haft föräldrar som sagt att jag ska sparka på barnet för att det inte ska sova. Hos oss var det många föräldrar som hade 1-2 åringar som inte fick sova mer än en kvart, de gick ofta hem kl 5 också och föräldrarna beklagade sig över att barnen var uppe till 8-10, rätt så ofta så hade de här barnen syskon som skulle hämtas och lämnas på aktiviteter eller hos kompisar. Jag vet inte hur många gånger som jag lånat ut böcker om sömntåget till föräldrar och de har fått insikt i att barnen behöver varva ner och få tid med sina föräldrar. Så nej, en pedagog som inte vågar stå upp för barnets behov är en dålig pedagog!

Men för TS så låter det som det kan behövas göra en förändring, prata med pedagogerna om att om hon inte somnar av sig själv så behöver dom inte söva henne och så testar ni så ett tag.
  • Lillusen
    Natulcien skrev 2014-08-10 09:02:36 följande:

Men jösses...det där låter ju vidrigt. Men jag hoppas att de är extrema undantagsfall!? Jag syftade på normalbegåvade, vettiga föräldrars önskemål, inte misshandlande föräldrars.

Tyvärr är det inte så ovanligt, minst 1-2 år per år, är det sedan en föräldragrupp med många lattekompisar som har suttit och förfasat sig över dom lata fröknarna (ja nu raljerar jag lite, men jag har hört dom på fiket) så kan det handla om flera barn.

Jag ska berätta en hemlis att jag tre gånger under mitt 22 åriga yrkesliv har ljugit för föräldrarna, när vi verkligen inte kan mötas i barnets behov efter att ha provat uteslutna eller kortare sovstunder där barnet inte mår bra på eftermiddagen så har jag tagit den drastiska åtgärden och sagt att nu sover Lisa bara 15 min, och i alla dom tre fallen så säger föräldrarna att nu äntligen somnar Lisa kl 8. Det tycker jag är spännande, vad är det i stressen och relationen som gör att barnet inte sov tidigare?

Men TS, hör att ni har ett verkligt problem, säg till era pedagoger att nu måste vi prova med en förändring för att vi håller på att bli knäckta som familj när din dotter inte somnar på kvällen. Säg att hon behöver vara med på en vila där hon inte ligger ner, kanske på en annan avdelning. Säg att ni vill testa det i 3 veckor för att se vad som hänt med nattsömnen.
Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?