När slutar barn sova middag på dagis?
Som pedagog med ett par år på nacken kan jag säga att vi försöker tillgodose föräldrars önskemål om barnens sömn på dagen, men jag har aldrig hållit ett barn vaken bara för att när dom fortfarande är "små".
Vi har liggvila för alla i 30 minuter efter maten, några somnar fortfarande och några är vakna och lyssnar på sagan/musiken och varvar ner. De som somnar men inte ska sova hinner ibland få 10 minuters sömn innan vi avbryter vilan. Våra barn är 2-3-4 år gamla.
Kan hålla med den som skrev innan också, så fort föräldrarna får höra att barnet inte sover längre/minskat sovtiden så har dom inte längre några sömnproblem - trots att en del dagar har barnet somnat och sover lite längre. Det är lustigt!
Många gånger säger en förälder att deras barn inte får sova på dagen längre, men de går kanske 7-17 och det blir intensivt på dagarna och dom är verkligen trötta. De mår inte alls bra av att inte få vila på dagen.
För min egen del som förälder så kunde min dotter sova på dagen rätt långt upp i åldern, somnade hon så behövde hon det på dagen. Sen löste det sig utan några problem ju äldre hon blev.
Men om du har önskemål, ta det med pedagogerna. Går det inte ändå så ta det vidare till chefen. Självklart kan vi inte skräddarsy verksamheten och dagarna efter varje förälder, men vi bör försöka få till det.