• Natulcien

När slutar barn sova middag på dagis?

Det är du som bestämmer hur du vill ha det! Personalen ska rätta sig efter dina önskemål.
    Om barnet har svårt att somna på dagen, och dessutom somnar sent på kvällen så är det verkligen på tiden att ta bort dagvilan, tycker jag!

Vår son slutade sova hemma, på dagtid, när han var 2 år, men fortsatte att sova 30 min på förskolan. När han var 2 år och 4 månader slutade han även sova på förskolan. Personelan hos oss hade inga som helst åsikter om det. Det är ju upp till varje barn och familj det där.

• Natulcien
    Drottningen70 skrev 2014-08-09 00:39:36 följande:

Mom slutade aldrig. Han tog en liten lur varje dag.det är högljutt och många barn på dagis. Jag tror de behöver sova en stund för att inte eftermiddagen ska bli jättejobbig. Min har denna vecka börjat fritids där de ej viljar. Vilket resulterar i att han slocknar så fort vi sätter honom i bilen hem. Det är ett sämre alternativ. Man ska ha extremt goda skäl att försöka hindra ett barn som vill sova en stund anser jag. Barnet uttrycker ju ett basalt behov. Att det blir mer praktiskt hemma med läggningen anser jag inte vara ett hållbart argument.

Fast TS barn har ju svårt att somna på dagen, och somnar dessutom närmare midnatt, så i det här fallet tycker jag att det verkar solklart att dagsömnen är överflödig.
    Man måste ju se till barnets och familjens önskan och inte pedagogernas bekvämlighet (som det tyvärr ofta verkar handla om).
  • Natulcien
    Drottningen70 skrev 2014-08-09 13:51:24 följande:
    Som jag skrev så är det ju självklart så att man inte ska försöka pressa ett barn som inte behöver sova att göra det.

Däremo känner jag inte igen att pedagoger av bekvämlighetsskäl driver igenom sömn. Det kanske är så, men betydligt oftare tycker jag mig höra om föräldrar som vill ta bort dagvilan från ganska små trötta barn för att det inte längre går att lägga dem 18.30 och att barnens vakenhet plötsligt inkräktar på vad som föräldrarna betraktar som sin rättmätiga egentid.
    Nej, att ta bort sömnen från små barn som behöver den bara för att de ska somna 18:30 verkar ju dumt..? Det håller jag med om. Men det var ju inte fallet här.
    TS skrev ju att hennes barn har svårt att somna på dagen, vilket borde betyda att vilan inte längre behövs. Och hon verkar heller inte vilja att barnet ska sova kl.18.30, utan snarare att hon inte ska vara vaken till midnatt..? Inte så kul med en 2,5-åring som håller igång till 00:30 om man själv vill sova kl.23, eller hur?

• Natulcien
    Drottningen70 skrev 2014-08-09 16:30:41 följande:
    Nej om barnet inte visar

Några tecken på dagis att behöva sova är det en sak. Men det jag menar är att ÄVEN om barnet hemma har svårt att somna i tid så behövet det nödvändigtvis kopplas till dagvilan. Barnet kanse ÄNDÅ behövet somna en snutt på dagen. Behovet kanske finns där i den miljön, samtidigt som problemet med lång vakenhet behöver hanteras hemma med andra medel än att i första hand hoppa över dagisvilan. Att ta bort em vilan bör enligt mig inte vara förstahandsårgärden. Har sett så många trådar med föräldrar som är arga över att tvååringen får sova på dagis att jag misstänker att det inte i första hand handlar om att tillgodose barnets behov att strypa dagsvilan för många utan att det är rent egoistiska behov som styr.
    Fast ett av de vanligaste tecknen på att dagvilan behövs tas bort är ju oftast sena kvällar, utdragna nattningar eller vakenpass på natten, så det är kanske inte konstigt att det finns många sådana trådar..?
    Sen ska man naturligtvis utgå från barnet och inte sig själv, men det hoppas jag att de flesta gör...
    Man måste ju heller inte sova på förskolan för att få sin vila. Det kan räcka med en lässtund och nedvarvning. Det kör de med på vår förskola för de barn som inte sover.
  • Natulcien
    Lillusen skrev 2014-08-10 01:09:14 följande:
    Nej, personal ska inte alltid rätta sig efter föräldrarnas önskemål. Jag har haft hand om barn som gråtit flera timmar varje eftermiddag för att dom varit så trötta. Jag har haft föräldrar som sagt till att jag ska lyfta upp barnet och ställa på golvet så att hon inte skulle somna om, jag har haft föräldrar som sagt att jag ska sparka på barnet för att det inte ska sova. Hos oss var det många föräldrar som hade 1-2 åringar som inte fick sova mer än en kvart, de gick ofta hem kl 5 också och föräldrarna beklagade sig över att barnen var uppe till 8-10, rätt så ofta så hade de här barnen syskon som skulle hämtas och lämnas på aktiviteter eller hos kompisar. Jag vet inte hur många gånger som jag lånat ut böcker om sömntåget till föräldrar och de har fått insikt i att barnen behöver varva ner och få tid med sina föräldrar. Så nej, en pedagog som inte vågar stå upp för barnets behov är en dålig pedagog!

Men för TS så låter det som det kan behövas göra en förändring, prata med pedagogerna om att om hon inte somnar av sig själv så behöver dom inte söva henne och så testar ni så ett tag.
    Men jösses...det där låter ju vidrigt. Men jag hoppas att de är extrema undantagsfall!? Jag syftade på normalbegåvade, vettiga föräldrars önskemål, inte misshandlande föräldrars.
  • Natulcien
    Barbamama08 skrev 2014-09-30 21:25:02 följande:

De går inte ens med på att diskutera saken. Säger jag att hon är vaken till 23:30 svarar de bara att on MÅSTE sova. Jag sa ju inget om att hon inte skulle det, så där avslöjade de bara sig själva... De undviker mig numera och möter oss inte när jag ska lämna, som de alltid har gjort tidigare. Allt för att slippa ta den här diskussionen.

Hur gör man på avdelningar för större barn? Ska de barnen också behöva sövas och ev rubba dygnsrytmen för sig själv och sina föräldrar som följd?

Men, så oprofessionella de verkar!? Saken ska inte ens behöva diskuteras! Ni bestämmer!
    Vi har bara meddelat hur vi vill ha det; först att han bara skulle sova 30 min när han var 2 år, och sen att han skulle sluta sova när han var 2 år och 3 mån, och det var ingen diskussion om det.
    På storbarnsavdelning är det knappast någon som sover. Vår son går storbarnsavdelning nu, och där är det ingen som sover. På småbarnsavdelningen som han gick på tidigare var det ungefär 50/50 av barn som sov/inte sov. De som inte sov hade lässtund i soffan.
  • Natulcien
    Barbamama08 skrev 2014-09-30 22:13:12 följande:

Frågan är om jag ska vänta med att ta upp det tills chefen är där på spontant besök, och ta diskussionen öppet med dem då och se deras reaktion. Det gjorde jag förra gången och det hjälpte ju lite i alla fall, men sedan stängde avdelningen för sommaren, och när vi var tillbaka var det samma visa igen...

Låter som en god idé. Eller varför inte höra av dig till chefen själv och be om ett samtal? Att personalen går iväg eller tittar i marken för att undvika ett samtal är ju tillräckligt oproffsigt för att kräva ett samtal med chefen, tycker jag.
Svar på tråden När slutar barn sova middag på dagis?