Inlägg från: SecretlyMe |Visa alla inlägg
  • SecretlyMe

BIM September 2014

Pyret - har du oregelbunden menscykel? Trodde du hade en ganska exakt cykel men jag kan ha misstagit mig.. I vilket fall så hoppas jag ändå för din skull.

Angående det att spermierna lever länge i kvinnan krävs ju att spermierna är OK, dvs rörliga och hela. Det krävs ju även att kvinnan är i sin fertila period annars dör spermierna rätt snabbt.

Men man har ju läst lite löst om de som haft sex en vecka innan äl och det har funkat. Jag själv förstår inte hur det är möjligt om tappen är stängd och om man inte har fertilt sekret. :s

• SecretlyMe
    SecretlyMe skrev 2015-02-17 19:11:47 följande:

Nostalgity - tiden mellan ägglossning och bim kallas för lutealfasen och kan variera mellan 10-16 dagar. Är lutealfasen mindre än 10 dagar kan det bero på progesteronbrist och då kan man kontakta gyn för mer information.

Jag testade en gång per dag men märkte att jag fick starkare utslag på em än vad jag fick på fm. Jag själv tycker att kl 12 är en lagom tid (då man ej ska ta ältest med morgonurin) ev när man kommer hem från jobbet.

Hur lång menscykel har du? :)

Förövrigt, det jag glömde nämna - lutealfasen är konstant, alltså man har alltid samma antal dagar mellan ägglossning och bim. Infaller ägglossningen senare i cykeln så förskjuts även mensen :)
  • SecretlyMe
    Emmissara skrev 2015-02-17 19:21:38 följande:

aa, nu blev jag mycket gladare :) lite lättad också. 

En annan sak, jag vill egentligen ta ett sådant där hemma test på mannens spermier, men ja vet inte riktigt hur ja ska framföra det, vill inte att han ska ta illa upp (han är inne i en period då han är väldigt nära på att gå in i väggen känns det som så jag försöker att göra livet lite lättare för honom). Men det skulle vara lugnande för mig att veta att det inte är något fel på honom. 

Vad har ni andra för åsikter om det? alla åsikter välkomnas :)

Att tänka på med dessa test är att de inte mäter kvalitén. Han kan fortfarande ha många och dugliga spermier men testet mäter ju efter en viss nivå.

Jag har försökt ta upp det med min karl oxå och i början gick han med på det när vi försökt ett år, men det är ett väldigt känsloladdat ämne. Det märkte jag när han skrev till min SYSTER och berättade hur han skämdes för att han inte gjort mig gravid än. Till mig säger han inte ett dugg.

Jag tror att det kan bli laddat sinsemellan OM testet visar negativt. Men jag är oxå väldigt sugen på att prova.. Men grejen är ju den, visar testet positivt vet man fortfarande inte hur kvalitén är. De kan likväl vara trötta och sega "allihopa" även om mängden stämmer..

Nä, jag är kluven. Jag kanske skulle börja samtalet med "vad tycker du om...?" och berätta vad det är och vad det gör. Att framföra det positiva med att ta testet hemma, exempelvis att man slipper läkare och kostnaden för själva besöket. Dessutom blir det mer avslappnat. Man kan även nämna att skulle det vara negativt så finns chansen att spermier finns, bara i lägre antal och att de fortfarande kan ha bra kvalité. Det kan även vara en bra grund när man vill söka hjälp hos gyn och då tala om att man fått ett negativt spermietest och vad jag hört av andra har det tagits på allvar och man har då mer noggrant undersökt mannens spermier.

Hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns bekvämt för er. Men av erfarenhet vill jag råda dig till att försiktigt framföra detta som enbart en tanke. Jag har själv en karl som varit nära att gå in i väggen och det är ändå en stor press att få veta hur simmarna ser ut.

Man får tänka lite "hur hade jag reagerat om han ville att jag skulle ta ett hemmatest för mina ägg? Hur hade jag velat att han framfört det till mig?"

Nu blev det svinlångt, hoppas du inte somnade ;p
  • SecretlyMe
    Nostalgity skrev 2015-02-17 19:49:02 följande:

Jag har oregelbunden...ena månaden kan den va på 25 dagar, för att nästa månad vara 30 dagar. Senast så var den 26 dagar

Varför ska man inte testa morgonurin?

Då har du ägglossningen tidigt eller ibland lite senare helt enkelt :) tiden mellan mens och ägglossning kan variera men lutealfasen är som sagt konstant.

Jag är lite osäker på varför, jag läste det bl a i min bruksanvisning. Men har som sagt fått erfara svaga test med morgonurin men starka utslag på em/kväll.
  • SecretlyMe
    Reggi skrev 2015-02-17 19:51:20 följande:

Äl antingen idag eller igår, har haft jätte ont i livmodern idag :( Sambon jobbar natt och han har redan åkt till jobbet så blir nog inget denna gång.

Är du säker på äl? Jag kan få ont i livmodern flera dagar innan ägglossningen, sedan när den sker känner jag typ nada förutom massa flytningar (ibland inga alls, förutom när jag känner efter).
  • SecretlyMe
    Emmissara skrev 2015-02-17 20:05:13 följande:

Tack för ett jättebra svar, det hjälpe mig verkligen :D <3 Jag får se om det passar att börja prata om det lite ikväll, isf så skriver jag om hur det gick imorgon :D 

Men visst det finns ju inga garantier det kan vara ett positivt test men som sagt att de är slöa men de kan också vara negativt men de som finns är jätte aktiva. 

men som du säger man kanske blir tagen på mer allvar av sjukvården om man fått negativt hemma. Vill inte behöva försöka en massa om det är fel på oss båda och det bara kommer ta massa onödig tid, om du förstår vad jag menar?

Varsågod :) <3

Jag förstår vad du menar. Jag är rädd att vi inte är fertila "tillräckligt" och behöver hjälp. Och jag är ännu mer rädd för att han inte ska ha spermier alls/ att jag inte har någon bra kvalité på mina ägg och att vi aldrig ska kunna få biologiska barn. Man läser enormt mycket skräckhistorier på FL...
  • SecretlyMe
    Nostalgity skrev 2015-02-17 20:53:23 följande:

När man fått pos test. Vilken dag är allra bäst, att ha sex på då? Samma dag som pos test lr dagen efter?

Både före, under och efter ägglossning rekommenderas. Enligt en metod kör de varannan dag f.r.o.m dag 10 fram till positivt test. Vid positivt test har de sex tre dagar på raken, pausar en dag och sen sex igen.

Efter positivt test släpper ägget inom 12-48h. Det sägs väldigt olika kring det, men räkna med att det åtminstone tar 24h innan ägget släpper :)
  • SecretlyMe
    SRMmamma87 skrev 2015-02-17 21:19:11 följande:

Vill bara flika in, på tal om lutealfasen, att även om jag också läst överallt att den ska vara lika lång så kan jag själv inte lita på det. Min har varierat från allt mellan 8 och 15 dagar.

Då låter det mer som att du har progesteronbrist.
  • SecretlyMe
    Nostalgity skrev 2015-02-17 21:24:52 följande:

Vi har bara tillfälle att ha sex, en dag denna vecka. Så då kanske vi ska chansa på ca 4-10 timmar efter pos test?

Direkt vid positivt test skulle jag säga :) det tar ändå tid för spermierna att ta sig upp i livmodern och fram till där de väntar på/möter ägget.
  • SecretlyMe
    Reggi skrev 2015-02-17 21:13:57 följande:

Helt säker är jag väl inte, använder inga tester. Men brukar ha ont när jag har ägglossning. Men inte som i dag, får hoppas att ägget inte hunnit släppt så får vi försöka ha sex i morgon kväll när jag kommer hem från jobbet :) <3

Chansa på, hoppas det tar sig! :D
Svar på tråden BIM September 2014