Emmissara skrev 2015-02-17 19:21:38 följande:
aa, nu blev jag mycket gladare :) lite lättad också.
En annan sak, jag vill egentligen ta ett sådant där hemma test på mannens spermier, men ja vet inte riktigt hur ja ska framföra det, vill inte att han ska ta illa upp (han är inne i en period då han är väldigt nära på att gå in i väggen känns det som så jag försöker att göra livet lite lättare för honom). Men det skulle vara lugnande för mig att veta att det inte är något fel på honom.
Vad har ni andra för åsikter om det? alla åsikter välkomnas :)
Att tänka på med dessa test är att de inte mäter kvalitén. Han kan fortfarande ha många och dugliga spermier men testet mäter ju efter en viss nivå.
Jag har försökt ta upp det med min karl oxå och i början gick han med på det när vi försökt ett år, men det är ett väldigt känsloladdat ämne. Det märkte jag när han skrev till min SYSTER och berättade hur han skämdes för att han inte gjort mig gravid än. Till mig säger han inte ett dugg.
Jag tror att det kan bli laddat sinsemellan OM testet visar negativt. Men jag är oxå väldigt sugen på att prova.. Men grejen är ju den, visar testet positivt vet man fortfarande inte hur kvalitén är. De kan likväl vara trötta och sega "allihopa" även om mängden stämmer..
Nä, jag är kluven. Jag kanske skulle börja samtalet med "vad tycker du om...?" och berätta vad det är och vad det gör. Att framföra det positiva med att ta testet hemma, exempelvis att man slipper läkare och kostnaden för själva besöket. Dessutom blir det mer avslappnat. Man kan även nämna att skulle det vara negativt så finns chansen att spermier finns, bara i lägre antal och att de fortfarande kan ha bra kvalité. Det kan även vara en bra grund när man vill söka hjälp hos gyn och då tala om att man fått ett negativt spermietest och vad jag hört av andra har det tagits på allvar och man har då mer noggrant undersökt mannens spermier.
Hoppas ni kommer fram till ett beslut som känns bekvämt för er. Men av erfarenhet vill jag råda dig till att försiktigt framföra detta som enbart en tanke. Jag har själv en karl som varit nära att gå in i väggen och det är ändå en stor press att få veta hur simmarna ser ut.
Man får tänka lite "hur hade jag reagerat om han ville att jag skulle ta ett hemmatest för mina ägg? Hur hade jag velat att han framfört det till mig?"
Nu blev det svinlångt, hoppas du inte somnade ;p