• Emma13

Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?

Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?

• Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 12:41:47 följande:
    Tror du det är vanligt att män varit på bordell i Thailand? Du borde byta umgängeskrets tycker jag. Visst kan obehandlad könssjukdom leda till infertilitet. Men det är absolut inte vanligast som du skrev.

Och igen. Varför ska msn skaffa barn runt 20 om man 1. Inte lever med den man vill ha barn med 2. Saknar utbildning och egentligen inte har råd med barn.

Du kanske skaffade barn rent egoistiskt och för att du ville ha barn. Jag skaffar det för jag vill ha barn med mannen jag älskar.

Nu ät jag gravid efter IVF. Skulle det misslyckas och det visar sig att vi inte kan få barn så har vi ett jättebra liv även utan barn.
    Det är vanligare än du tror. Men jag skrev ju det också, att det är gonnoré som ofta smittas ifrån en utlänning till en svensk... svenska ungdomar infekterar oftast varande med klamydia nuförtiden. (Nu när det finns penicillin - förr var det en annan sak.) Klamydia är ju ofta en "tyst" infektion, så den kan gå runt länge innan någon råkar ut för en smittskyddskallelse...
  • Jeaninne
    mamma 85 skrev 2014-08-02 13:04:44 följande:
    Det finns något som heter PCOS som inte beror på p-piller! jag har stora ägglossningsstörningar och har alltid haft utan att någonsin käkat p-piller eller haft könssjukdomar. Nu har jag lyckats bli gravid två gånger utan hjälp från en fertilitetsklinik, men det finns ingen garanti för att jag kommer lyckas en tredje gång här hemma. Dessutom har jag läst att om man har PCOS så kan det bli bättre med åren, dvs att det blir lättare att bli gravid när man närmar sig 30. Jag själv var 26 när jag blev gravid med första. 
    Det VET jag. Jag sa aldrig att de två orsakerna jag nämnde täckte alla fall av infertilitet, eller hur. Endometrios är ju en annan ganska vanlig orsak.
  • bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 19:35:04 följande:

Det är vanligare än du tror. Men jag skrev ju det också, att det är gonnoré som ofta smittas ifrån en utlänning till en svensk... svenska ungdomar infekterar oftast varande med klamydia nuförtiden. (Nu när det finns penicillin - förr var det en annan sak.) Klamydia är ju ofta en "tyst" infektion, så den kan gå runt länge innan någon råkar ut för en smittskyddskallelse...

Gonnoré var vanligt innan tonåringar började åka utomlands. Det är en vanlig svensk sjukdom. Och det är inte särskilt vanligt att de unga män som åker utomlands träffar prostituerade.

Du får jättegärna länka till fakta om dina påståenden här. Tror du måste komma ut mer och sluta hitta på egen fakta.

Förstår inte varför du pratar om det då obehandlade könssjukdomar ändå inte är särskilt vanlig anledning till att någon gör IVF.
  • bb2014

Jeannine, är du kristen? Och då menar jag praktiserande kristen.

• metervara
    Jeaninne skrev 2014-08-02 19:33:11 följande:

De behöver inte tala om det, man SER ju hur fort de förökar sig efter vigseln! Om man känner folk i lite olika kretsar. Min somaliska grannfru har precis fått sitt nionde... Och de jag känner i olika frikyrkor har åtminstone tre barn var.

Men att du personligen känner folk som har många barn betyder ju INGENTING! Förstår du inte det enkla? Googla anekdotisk bevisföring.
  • Jeaninne
    metervara skrev 2014-08-02 19:46:15 följande:
    Men att du personligen känner folk som har många barn betyder ju INGENTING! Förstår du inte det enkla? Googla anekdotisk bevisföring.
    Nä, men när jag i vissa kretsar får veta att folk ska gifta sig - och så dimper första barnet ner senast ett år efteråt. Nästan utan undantag. Så måste jag ju dra vissa slutsatser. Eller.?
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 19:41:56 följande:

Lite halvt om halvt... Nä, men så här: jag har väldigt svårt att tro på något övernaturligt. Men jag har dragits till kyrkan och de kristna ändå, för att jag känner igen många av mina värderingar där.
  • calabalic
    Jeaninne skrev 2014-08-02 11:23:07 följande:
    De två vanligaste orsakerna till kvinnlig infertilitet är faktiskt självförvållade de också. Könssjukdomar i ungdomen som fått äggledarna att klogga igen (eller orsakat sammanväxningar och ärrvävnader annorstädes i maskineriet), samt att kvinnan satsat på sin karriär tills hon blivit för gammal för att bli mor.
    Som personer i tråden tidigare skrivit så är detta givetvis helt felaktigt och det är hemskt att det finns människor som går omkring och tror på det viset, och ännu värre: sprider dyngan till andra!

Jag väntade på den rätta och skaffade mig en ekonomiskt hållbar situation så att jag kunde ge mitt barn ett bra liv. Jag hade inte velat göra annorlunda med facit i hand, även om det hade hindrat barnlösheten. Bara så du vet så måste man inför IVF göra grundliga undersökningar, vända ut och in på alla vanor, sjukdomar etc som man kan tänkas ha. Varken jag eller min man har nånsin haft en könssjukdom. Och trots utbildning m.m så påbörjade vi försöka att få barn innan vi någon av oss fyllt 30. Det är inga fel på äggledare, ägglossning, spermier, äggkvalitet/kvantitet, vi är normalviktiga, röker inte, vi har inga sjukdomar och vi lever sunt. Sjukvården har inte kunnat hitta några fel. Det är oförklarligt. Och det är en ganska vanlig diagnos bland barnlösa.

Hormonbaserade preventivmedel har jag dock använt. Liksom ALLA mina många vänner som numera har 1-2 barn vardera och lyckades mer eller mindre på första försöket.
  • bb2014
    calabalic skrev 2014-08-02 20:53:55 följande:
    Som personer i tråden tidigare skrivit så är detta givetvis helt felaktigt och det är hemskt att det finns människor som går omkring och tror på det viset, och ännu värre: sprider dyngan till andra!

Jag väntade på den rätta och skaffade mig en ekonomiskt hållbar situation så att jag kunde ge mitt barn ett bra liv. Jag hade inte velat göra annorlunda med facit i hand, även om det hade hindrat barnlösheten. Bara så du vet så måste man inför IVF göra grundliga undersökningar, vända ut och in på alla vanor, sjukdomar etc som man kan tänkas ha. Varken jag eller min man har nånsin haft en könssjukdom. Och trots utbildning m.m så påbörjade vi försöka att få barn innan vi någon av oss fyllt 30. Det är inga fel på äggledare, ägglossning, spermier, äggkvalitet/kvantitet, vi är normalviktiga, röker inte, vi har inga sjukdomar och vi lever sunt. Sjukvården har inte kunnat hitta några fel. Det är oförklarligt. Och det är en ganska vanlig diagnos bland barnlösa.

Hormonbaserade preventivmedel har jag dock använt. Liksom ALLA mina många vänner som numera har 1-2 barn vardera och lyckades mer eller mindre på första försöket.

Precis samma för mig och min sambo, men jag är något äldre och många av mina kompisar är inne på barn tre. De flesta av dem har utbildat sig emellan barnen, men de har också suttit i en svårare situation ekonomiskt och fått vända på slantarna och utbildningarna har dragit ut på tiden.

Börjar misstänka att jeannine inte har så friska värderingar. Tyvärr finns det ju sådana obildade och oförstående människor i vårt samhälle också. Och en del hamnar här på FL, har jag märkt.

Problemet är väl att vi par som går igenom IVF har ofta ett eller två lager skinn på näsan extra ;) Men säger som du, det är synd att dessa människor sprider vidare sån smörja ..finns alltid någon som lyssnar utan att söka fakta själv.

• bb2014
    metervara skrev 2014-08-02 19:46:15 följande:
    Åh tack... tror dock inte googla är hennes starka sida ;)
  • Jeaninne

Calabalic och bb2014: som sagt, det finns MASSOR av orsaker till barnlöshet. Jag nämnde dock ett par vanliga som kan sägas vara självförvållade, eftersom det var någon här som påstod att barnlöshet inte kan vara ett självförvållat problem.

Om barnlösheten är "oförklarlig" är det mycket möjligt att det skulle gå med en annan partner. I det läget skulle jag ta en allvarlig funderare över vad som var viktigast för mig - biologiska barn eller just denne man. Och sedan agera efter svaret på den frågan.

• SpanskaFlugan

Min gissning är att Emma13 är antingen sverigedemokrat eller kristdemokrat. Ärkekonservativ i vilket fall som helst. Säg mig Emma, vad tycker du om Pride?

• SpanskaFlugan
    bb2014 skrev 2014-08-02 19:41:56 följande:

Jeannine är rasist och troligen nazist, om man ska döma efter de fördomar hon ger luft åt i diverse trådar. Hennes åsikter om IVF och icke-heterosexuellas rättigheter till barn förvånar mig inte det minsta.
  • Jeaninne
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-03 19:20:23 följande:
    Jeannine är rasist och troligen nazist, om man ska döma efter de fördomar hon ger luft åt i diverse trådar. Hennes åsikter om IVF och icke-heterosexuellas rättigheter till barn förvånar mig inte det minsta.
    Jag är varken rasist eller nazist. Däremot är jag Sd. Och vi värnar om barnen och den traditionella familjen, som vi är övertygade är den bästa grogrunden för trygga barn och i förlängningen ett tryggt samhälle. (Sedan fattar jag att inte alla kärnfamiljer är roliga att växa upp i, heller, men det var inte det som var poängen i den här tråden.)
  • bb2014

Som tur är ni redan det ni är rädda för -Minoritet. De flesta svenskar står för ett öppet och fritt samhälle.

• SpanskaFlugan
    Jeaninne skrev 2014-08-03 19:23:39 följande:

Jag är varken rasist eller nazist. Däremot är jag Sd. Och vi värnar om barnen och den traditionella familjen, som vi är övertygade är den bästa grogrunden för trygga barn och i förlängningen ett tryggt samhälle. (Sedan fattar jag att inte alla kärnfamiljer är roliga att växa upp i, heller, men det var inte det som var poängen i den här tråden.)

Ledsen att sticka hål på din bubbla men jo, du är rasist. En person som uttrycker sig om afrikaner som du gör är rasist. Tyvärr kan jag inte citera vad du sa eftersom det inlägget togs bort av moderatorn för några veckor sedan.
  • hansine
    Emma13 skrev 2014-07-31 16:58:29 följande:

Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?

Knappast, länsstyrelserna har inte med saken att göra. Länsstyrelserna är regionala statliga myndigheter. Därmot är det i pricip möjligt att landstingen som är sekundärkommunala ställa upp med IVF-behandlingar. Villkoren för sådant känner jag däremot inte till.
Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?