• Emma13

Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?

Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?

• Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?
  • bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:40:42 följande:

Om livmodern behöver vila (från menstruationerna?) så är det en annan problematik, ju. Har inget med ägglossningarna att göra.

Just det här GÅR inte att läsa på, eftersom ingen får säga något negativt om p-piller. På grund av att varje gång det kommer en varning för p-piller, så blir det en våg av aborter i stället.

Fel igen min vän. Som sagt. Man låter den vila från hela menstruationscykeln (den kan du också läsa på om)

Och länka gärna till fakta för att styrka din personliga åsikt att varningsrapporter om p-piller ökar aborter.

Varför griper du efter halmstrån och Olika hela tiden?
  • bb2014
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:42:20 följande:

Tillägg till detta: p-pillret är ju väldigt politiskt laddat, eftersom det ansågs vara mirakelmedicinen för kvinnans frigörelse... Följden blev i stället ett stort antal äldre, ensamma, barnlösa och bittra kvinnor, som förstört sin fruktsamhet, eller valt att ej utnyttja den, under de unga, fertila åren.

Återigen. Varför skaffa barn bara för att man är i fertil ålder och varken träffat den man vill ha barn med eller utbildat sig.

Du vet att det finns massvis med andra preventivmedel. Kondom heter ett väldigt bra. Och du vet att kvinnor blir gravida trots att de går på p-piller.
  • bb2014

" Följden blev i stället ett stort antal äldre, ensamma, barnlösa och bittra kvinnor, som förstört sin fruktsamhet, eller valt att ej utnyttja den, under de unga, fertila åren."

Den enda bittra här är nog du :) och de flesta av oss som genomgår IVF får det barn vi önskar.

• mamma 85
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:35:25 följande:
    Vad gäller ägglossningsstörningarna, så undrar jag om det inte beror på att kvinnor äter p-piller så länge som många gör idag..? DETTA har jag inga belägg för, men det vore konstigt om det inte påverkade hormonsystemet...
    Det finns något som heter PCOS som inte beror på p-piller! jag har stora ägglossningsstörningar och har alltid haft utan att någonsin käkat p-piller eller haft könssjukdomar. Nu har jag lyckats bli gravid två gånger utan hjälp från en fertilitetsklinik, men det finns ingen garanti för att jag kommer lyckas en tredje gång här hemma. Dessutom har jag läst att om man har PCOS så kan det bli bättre med åren, dvs att det blir lättare att bli gravid när man närmar sig 30. Jag själv var 26 när jag blev gravid med första. 
  • mamma 85
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:37:53 följande:

En sak som har slagit mig, är att religiösa (katoliker förr, många frikyrkliga nu, muslimer och kristna syrianer) inte verkar ha detta problem. De får nästan alltid många barn utan problem. Och vad skulle det bero på, om inte att de håller på sig till äktenskapet,  gifter sig tidigt, och inte använder p-medel under någon period i livet..?

och hur ofta tror du att dessa går ut och talar om sina infertilitetsproblem? muslimer har ju rätt att gifta sig med fyra just för att man ska bli garanterad en son, vilket alltså innebär att vissa kvinnor inte lyckats bli gravida trots att de inte käkat preventivmedel eller haft sex innan äktenskapet. 

Man hör ju bara talas om dessa som lyckas skaffa sig stora familjer för att de utmärker sig i dagens samhälle, men i de fallen har det varit två väldigt fertila föräldrar, jag vet många muslimer som inte lyckats bli gravida. 
  • FrauCasio
    Jeaninne skrev 2014-08-02 11:23:07 följande:

Nåja. Om vi ska vara sådana, så...  

De två vanligaste orsakerna till kvinnlig infertilitet är faktiskt självförvållade de också. Könssjukdomar i ungdomen som fått äggledarna att klogga igen (eller orsakat sammanväxningar och ärrvävnader annorstädes i maskineriet), samt att kvinnan satsat på sin karriär tills hon blivit för gammal för att bli mor.

Seriös källa på det, tack!
  • Mikki

Barnlöshet räknas som en sjukdom och är oftast ett symtom på annan sjukdom (tex endometrios). Det erbjuds (begränsad) behandling för det såsom det erbjuds behandling för även andra odödliga sjukdomar. Förstår inte vad som är fel med det?

• SAOLKK
    Mikki skrev 2014-08-02 16:08:46 följande:

Barnlöshet räknas som en sjukdom och är oftast ett symtom på annan sjukdom (tex endometrios). Det erbjuds (begränsad) behandling för det såsom det erbjuds behandling för även andra odödliga sjukdomar. Förstår inte vad som är fel med det?

Undantag om två lesbiska eller en ensamstående inte kan bli gravid så är inte det en sjukdom. 
  • Jeaninne
    mamma 85 skrev 2014-08-02 13:11:23 följande:
    och hur ofta tror du att dessa går ut och talar om sina infertilitetsproblem? muslimer har ju rätt att gifta sig med fyra just för att man ska bli garanterad en son, vilket alltså innebär att vissa kvinnor inte lyckats bli gravida trots att de inte käkat preventivmedel eller haft sex innan äktenskapet. 

Man hör ju bara talas om dessa som lyckas skaffa sig stora familjer för att de utmärker sig i dagens samhälle, men i de fallen har det varit två väldigt fertila föräldrar, jag vet många muslimer som inte lyckats bli gravida. 
    De behöver inte tala om det, man SER ju hur fort de förökar sig efter vigseln! Om man känner folk i lite olika kretsar. Min somaliska grannfru har precis fått sitt nionde... Och de jag känner i olika frikyrkor har åtminstone tre barn var.
Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?