Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?
Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?
Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?
Själv är jag frivilligt barnlös och jag har inga problem till att mina skattepengar går till att hjälpa människor som inte på egen hand kan få ett barn,
Lite mindre välvilligt kan jag väl erkänna att jag är när det gäller att mina skattepengar ska gå till familjer där det avlas fram barn som kaniner.
Så ja eftersom jag faktiskt bidrar till 'kaninfamiljerna' så ser jag inga problem med att andra människor som längtar efter barn också kan få det.
Folk som dessutom avlar av sig som kaniner ska inte klaga på de som får hjälp med tanke på hur mycket deras eget barnaavlande kostar samhället i form av bidrag och barnomsorg mm
Alla betalar väl skatt till nånting man själv inte nyttjar. Så varför skulle inte lesbiska par/ensamstående kvinnor få hjälp mot sin barnlöshet? Känns som att du bara tycker att de inte ska få det ts, men inte har något argument för saken.
det osar bitterhet och missunnsamhet om TS, vad vill du ha finansierat som du inte får?
Landstingen bekostar de tre första ivf behandlingarna om det krävs så många som tre.
Därefter får man bekosta behandlingarna själva. I Falun så kostar ett försök 24500:- per försök. Då tillkommer mediciner för nästan 3000:- också.
Det är dyrt att var ofrivilligt barnlös...
Jag förstår att det är lätt att resonera så som fyrbarnsmamma. Alla utgår ju från sin situation när man väljer vad man vill prioritera, det gör ju jag som ofrivilligt barnlös också självklart. Helst hade man ju velat att det fanns pengar som räckte till allt.
Men infertilitet är ju ett medfött kroppsligt fel precis som mängder av andra fel och sjukdomar man kan ha t.ex hjärtfel, downs syndrom, blödarsjuka eller olika sorters missbildningar som obehandlat begränsar livet eller leder till för tidig död. För mig är det inte konstigare att landstinget finansierar behandling eller medicinering av ofrivillig barnlöshet än någon annan defekt på kroppen. Det handlar ju inte om nåt lyxigt tillägg.
Om man nödvändigtvis måste skära ner på skattepengarna inom vården till förmån för omsorg så kan jag tycka att det borde ligga närmare till hands att inte bekosta behandling av sjukdomar/skador som folk genom eget val dragit på sig genom t.ex rökning och lathet. Så att de själva får betala sin behandling om de vill överleva. Men så kan man ju inte heller resonera.
Nåja. Om vi ska vara sådana, så...
De två vanligaste orsakerna till kvinnlig infertilitet är faktiskt självförvållade de också. Könssjukdomar i ungdomen som fått äggledarna att klogga igen (eller orsakat sammanväxningar och ärrvävnader annorstädes i maskineriet), samt att kvinnan satsat på sin karriär tills hon blivit för gammal för att bli mor.
Det är olika regler för IVF i olika landsting.
Nä. Vilka är de vanligaste orsakerna enligt dig, då, och har du en källa på det?