Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?
Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?
Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?
Finansierat och finansierat, ett äggimplantat kostar ändå femton tusen
Men ts. Barnlöshet klassas som och är ett sjukdomstillstånd, det är därför man kan få hjälp att skaffa barn via tex ivf. Att hjälpa ett par att bli gravida med ivf kostar ungefär samma summa som vad gratis förlossningarna gör i Sverige. 50'000 kr/förlossning. Ett barn i Sverige som växer upp till en frisk arbetstagare bidrar i snitt med +1 miljon till staten under sin livstid. Varje fött barn är därför en tillgång för landet och det finns en anledning till att all vård kring barn i vårt land är gratis. Från Mvc, BVC, tandvård osv.
Ang kvinnlig och manlig rättighet så ska det även diskuteras lagförslag för surrogatmödraskap. Den dagen ser jag framemot, när även manliga homosexuella kan få hjälp av vården för att få barn. Det är inte helt okomplicerat dock.
Länsstyrelsen!? Nej, varför skulle de göra det???
Alla ofrivilligt barnlösa betalar skatt, skatt som bla går till att ge andras barn fri skolgång, skolböcker, skolmiddagar, vård, förskolor, fritids och annat väsentligt gällande barn och tonåringar.
Varför kan inte vi med barn då ge en liten promille av vår skatt tillbaka till dem som har svårt att bli gravida och ge dem en ärlig och bra chans till att kunna få barn? Jag hade gärna gett mer i skatt till detta ändamål, så att alla par hade kunnat få sex IVF genom landstingen.
Alla ofrivilligt barnlösa betalar skatt, skatt som bla går till att ge andras barn fri skolgång, skolböcker, skolmiddagar, vård, förskolor, fritids och annat väsentligt gällande barn och tonåringar.
Varför kan inte vi med barn då ge en liten promille av vår skatt tillbaka till dem som har svårt att bli gravida och ge dem en ärlig och bra chans till att kunna få barn? Jag hade gärna gett mer i skatt till detta ändamål, så att alla par hade kunnat få sex IVF genom landstingen.
För det första är jag emot donation av könsceller av etiska och moraliska skäl och av omtanke om barnen. Sådant borde förbjudas helt, oavsett kostnaden. Och detta gäller alla: homosexuella, ensamstående, heterosexuella par där den ena är steril.
När det gäller gifta, heterosexuella par som använder sina egna könsceller, och är gifta med varandra, fullt friska och i lämplig ålder (kvinnan ej fyllda 40, mannen ej fyllda 55), så tycker jag att de kan få tre skattefinansierade försök. Det är rimligt och vettigt, eftersom barnlöshet är ett tillstånd som kan ge människor, som gärna vill ha barn, sämre livskvalitet och mående på sikt. På så sätt tycker jag att det - i rimlig mån - kan ingå i sjukvården. Men det får inte kosta så mycket att det går ut över verkligt sjuka människor.
Mmm
Jag tror jag förstår hur TS menar med att IFV inte ska vara gratis.
Det finns mycket annat som skattepengar SKA/BÖR gå till.
T.ex skolor, förskolor, äldreomsorg...
Jag som förälder tycker att politiker satsar för lite pengar till barnomsorg. Ofta fick man höra:pengar finns inte. Så ofta önskar man kan vara egoist och ta pengar ifrån någonstans och satsa på barnen som har det halvkul på förskolan 3-4 pedagoger på 15 barn = minskad säkerhet. Kanske får barnen inte gå på utflykt t.ex ut till skogen eller så.. Jaa det finns mycket annat som man får satsa på, inte bara på barnomsorg, äldreomsorg m.m...
Tillbaka till TS första inlägg om IFV.
Jag är glad att metoden finns för de som behöver extra hjälp.
Jag förstår att det är lätt att resonera så som fyrbarnsmamma. Alla utgår ju från sin situation när man väljer vad man vill prioritera, det gör ju jag som ofrivilligt barnlös också självklart. Helst hade man ju velat att det fanns pengar som räckte till allt.
Men infertilitet är ju ett medfött kroppsligt fel precis som mängder av andra fel och sjukdomar man kan ha t.ex hjärtfel, downs syndrom, blödarsjuka eller olika sorters missbildningar som obehandlat begränsar livet eller leder till för tidig död. För mig är det inte konstigare att landstinget finansierar behandling eller medicinering av ofrivillig barnlöshet än någon annan defekt på kroppen. Det handlar ju inte om nåt lyxigt tillägg.
Om man nödvändigtvis måste skära ner på skattepengarna inom vården till förmån för omsorg så kan jag tycka att det borde ligga närmare till hands att inte bekosta behandling av sjukdomar/skador som folk genom eget val dragit på sig genom t.ex rökning och lathet. Så att de själva får betala sin behandling om de vill överleva. Men så kan man ju inte heller resonera.