Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?
Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?
Är det sant att länsstyrelsen finansierar IFV? Har det blivit en rättighet att få barn?
Vanligast hos kvinnan: ägglossningsstörning (påverkas inte av ev. tidigare könssjukdom)
Vanligast hos man: låg spermaproduktion/långsamma spermier pga ev. Pungbrock, påssjuka som barn eller oförklarligt.
Vanligast gemensamt: oförklarlig barnlöshet.
Dvs. Inga medicinska fel hittas. Utan det behövs bara en liten "skjuts"
Ska man försöka ge sig på några är det ju bra om man själv är påläst eller besitter viss intelligens.
Nu fick jag ännu mer ångest för att jag utbildat mig innan jag skaffade barn Jeannine ;)
Vanligast hos kvinnan: ägglossningsstörning (påverkas inte av ev. tidigare könssjukdom)
Vanligast hos man: låg spermaproduktion/långsamma spermier pga ev. Pungbrock, påssjuka som barn eller oförklarligt.
Vanligast gemensamt: oförklarlig barnlöshet.
Dvs. Inga medicinska fel hittas. Utan det behövs bara en liten "skjuts"
Vad gäller ägglossningsstörningarna, så undrar jag om det inte beror på att kvinnor äter p-piller så länge som många gör idag..? DETTA har jag inga belägg för, men det vore konstigt om det inte påverkade hormonsystemet...
En sak som har slagit mig, är att religiösa (katoliker förr, många frikyrkliga nu, muslimer och kristna syrianer) inte verkar ha detta problem. De får nästan alltid många barn utan problem. Och vad skulle det bero på, om inte att de håller på sig till äktenskapet, gifter sig tidigt, och inte använder p-medel under någon period i livet..?
En sak som har slagit mig, är att religiösa (katoliker förr, många frikyrkliga nu, muslimer och kristna syrianer) inte verkar ha detta problem. De får nästan alltid många barn utan problem. Och vad skulle det bero på, om inte att de håller på sig till äktenskapet, gifter sig tidigt, och inte använder p-medel under någon period i livet..?
Jag skrev ju KVINNLIG infertilitet. För övrigt är genomgången klamydia hos mannen en vanlig orsak till manlig infertilitet. Även gonorré, traditionellt, men det ser man inte så ofta hos män i de yngre generationerna idag. (Det är mest hos dom som varit på bordell i Thailand och liknande ställen.)
Alla vet att det är farligt att skjuta upp barnafödandet till 35-årsåldern. Naturen påverkas inte av vilken orsak du har till att göra det. När det gäller sekundär infertilitet (att paret har fått ett barn utan problem, men inte får till ett syskon 2-4 år senare), så beror det nästan alltid på att kvinnan har blivit för gammal under tiden.