• Jeaninne

Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?

För det första är jag emot donation av könsceller av etiska och moraliska skäl och av omtanke om barnen. Sådant borde förbjudas helt, oavsett kostnaden. Och detta gäller alla: homosexuella, ensamstående, heterosexuella par där den ena är steril.

När det gäller gifta, heterosexuella par som använder sina egna könsceller, och är gifta med varandra, fullt friska och i lämplig ålder (kvinnan ej fyllda 40, mannen ej fyllda 55), så tycker jag att de kan få tre skattefinansierade försök. Det är rimligt och vettigt, eftersom barnlöshet är ett tillstånd som kan ge människor, som gärna vill ha barn, sämre livskvalitet och mående på sikt. På så sätt tycker jag att det - i rimlig mån - kan ingå i sjukvården. Men det får inte kosta så mycket att det går ut över verkligt sjuka människor.

• Jeaninne
    calabalic skrev 2014-08-01 21:29:44 följande:

Jag förstår att det är lätt att resonera så som fyrbarnsmamma. Alla utgår ju från sin situation när man väljer vad man vill prioritera, det gör ju jag som ofrivilligt barnlös också självklart. Helst hade man ju velat att det fanns pengar som räckte till allt.

Men infertilitet är ju ett medfött kroppsligt fel precis som mängder av andra fel och sjukdomar man kan ha t.ex hjärtfel, downs syndrom, blödarsjuka eller olika sorters missbildningar som obehandlat begränsar livet eller leder till för tidig död. För mig är det inte konstigare att landstinget finansierar behandling eller medicinering av ofrivillig barnlöshet än någon annan defekt på kroppen. Det handlar ju inte om nåt lyxigt tillägg.

Om man nödvändigtvis måste skära ner på skattepengarna inom vården till förmån för omsorg så kan jag tycka att det borde ligga närmare till hands att inte bekosta behandling av sjukdomar/skador som folk genom eget val dragit på sig genom t.ex rökning och lathet. Så att de själva får betala sin behandling om de vill överleva. Men så kan man ju inte heller resonera.

Nåja. Om vi ska vara sådana, så...  

De två vanligaste orsakerna till kvinnlig infertilitet är faktiskt självförvållade de också. Könssjukdomar i ungdomen som fått äggledarna att klogga igen (eller orsakat sammanväxningar och ärrvävnader annorstädes i maskineriet), samt att kvinnan satsat på sin karriär tills hon blivit för gammal för att bli mor.
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 11:26:00 följande:
    Tyvärr stämmer varken det ena eller andra.

Men det tror jag du vet redan när du skrev det, eller hur ;)
    Nä. Vilka är de vanligaste orsakerna enligt dig, då, och har du en källa på det?
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 12:14:18 följande:
    Ja var är din källa då?

Och de vanligaste orsakerna är inte enligt mig. Det är enligt forskning. Och du är uppenbarligen inte ens insatt i ämnet. Vi som genomgår eller genomgått IVF har nog läst allt vi kommit över.

Du utesluter tillexempel mannen. Och att anledningen till barnlöshet är 50/50 fördelat att det ligger hos mannen eller kvinnan.

Och man behöver inte vara särskilt gammal för att skaffa sig utbildning och ett bra jobb innan man skaffar barn.

Dessutom kanske man ska träffa den man älskar och VILL skaffa barn med dessutom?
    Jag skrev ju KVINNLIG infertilitet. För övrigt är genomgången klamydia hos mannen en vanlig orsak till manlig infertilitet. Även gonorré, traditionellt, men det ser man inte så ofta hos män i de yngre generationerna idag. (Det är mest hos dom som varit på bordell i Thailand och liknande ställen.)

Alla vet att det är farligt att skjuta upp barnafödandet till 35-årsåldern. Naturen påverkas inte av vilken orsak du har till att göra det. När det gäller sekundär infertilitet (att paret har fått ett barn utan problem, men inte får till ett syskon 2-4 år senare), så beror det nästan alltid på att kvinnan har blivit för gammal under tiden.
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 12:19:54 följande:

Vanligast hos kvinnan: ägglossningsstörning (påverkas inte av ev. tidigare könssjukdom)

Vanligast hos man: låg spermaproduktion/långsamma spermier pga ev. Pungbrock, påssjuka som barn eller oförklarligt.

Vanligast gemensamt: oförklarlig barnlöshet.

Dvs. Inga medicinska fel hittas. Utan det behövs bara en liten "skjuts"

Vad gäller ägglossningsstörningarna, så undrar jag om det inte beror på att kvinnor äter p-piller så länge som många gör idag..? DETTA har jag inga belägg för, men det vore konstigt om det inte påverkade hormonsystemet...
  • Jeaninne

En sak som har slagit mig, är att religiösa (katoliker förr, många frikyrkliga nu, muslimer och kristna syrianer) inte verkar ha detta problem. De får nästan alltid många barn utan problem. Och vad skulle det bero på, om inte att de håller på sig till äktenskapet,  gifter sig tidigt, och inte använder p-medel under någon period i livet..?

• Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:37:53 följande:

En sak som har slagit mig, är att religiösa (katoliker förr, många frikyrkliga nu, muslimer och kristna syrianer) inte verkar ha detta problem. De får nästan alltid många barn utan problem. Och vad skulle det bero på, om inte att de håller på sig till äktenskapet,  gifter sig tidigt, och inte använder p-medel under någon period i livet..?

Det intressanta här är alltså att de inte använder hormonella p-medel.
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 12:37:46 följande:
    Stämmer tyvärr inte heller. Många äter till och med p-piller på ordination då livmodern vilar medan man äter p-piller.

Du finner faktan du letar efter på nätet. Bara att läsa på.
    Om livmodern behöver vila (från menstruationerna?) så är det en annan problematik, ju. Har inget med ägglossningarna att göra.

Just det här GÅR inte att läsa på, eftersom ingen får säga något negativt om p-piller. På grund av att varje gång det kommer en varning för p-piller, så blir det en våg av aborter i stället.
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-08-02 12:40:42 följande:
    Om livmodern behöver vila (från menstruationerna?) så är det en annan problematik, ju. Har inget med ägglossningarna att göra.

Just det här GÅR inte att läsa på, eftersom ingen får säga något negativt om p-piller. På grund av att varje gång det kommer en varning för p-piller, så blir det en våg av aborter i stället.
    Tillägg till detta: p-pillret är ju väldigt politiskt laddat, eftersom det ansågs vara mirakelmedicinen för kvinnans frigörelse... Följden blev i stället ett stort antal äldre, ensamma, barnlösa och bittra kvinnor, som förstört sin fruktsamhet, eller valt att ej utnyttja den, under de unga, fertila åren.
  • Jeaninne
    mamma 85 skrev 2014-08-02 13:11:23 följande:
    och hur ofta tror du att dessa går ut och talar om sina infertilitetsproblem? muslimer har ju rätt att gifta sig med fyra just för att man ska bli garanterad en son, vilket alltså innebär att vissa kvinnor inte lyckats bli gravida trots att de inte käkat preventivmedel eller haft sex innan äktenskapet. 

Man hör ju bara talas om dessa som lyckas skaffa sig stora familjer för att de utmärker sig i dagens samhälle, men i de fallen har det varit två väldigt fertila föräldrar, jag vet många muslimer som inte lyckats bli gravida. 
    De behöver inte tala om det, man SER ju hur fort de förökar sig efter vigseln! Om man känner folk i lite olika kretsar. Min somaliska grannfru har precis fått sitt nionde... Och de jag känner i olika frikyrkor har åtminstone tre barn var.
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 12:41:47 följande:
    Tror du det är vanligt att män varit på bordell i Thailand? Du borde byta umgängeskrets tycker jag. Visst kan obehandlad könssjukdom leda till infertilitet. Men det är absolut inte vanligast som du skrev.

Och igen. Varför ska msn skaffa barn runt 20 om man 1. Inte lever med den man vill ha barn med 2. Saknar utbildning och egentligen inte har råd med barn.

Du kanske skaffade barn rent egoistiskt och för att du ville ha barn. Jag skaffar det för jag vill ha barn med mannen jag älskar.

Nu ät jag gravid efter IVF. Skulle det misslyckas och det visar sig att vi inte kan få barn så har vi ett jättebra liv även utan barn.
    Det är vanligare än du tror. Men jag skrev ju det också, att det är gonnoré som ofta smittas ifrån en utlänning till en svensk... svenska ungdomar infekterar oftast varande med klamydia nuförtiden. (Nu när det finns penicillin - förr var det en annan sak.) Klamydia är ju ofta en "tyst" infektion, så den kan gå runt länge innan någon råkar ut för en smittskyddskallelse...
  • Jeaninne
    mamma 85 skrev 2014-08-02 13:04:44 följande:
    Det finns något som heter PCOS som inte beror på p-piller! jag har stora ägglossningsstörningar och har alltid haft utan att någonsin käkat p-piller eller haft könssjukdomar. Nu har jag lyckats bli gravid två gånger utan hjälp från en fertilitetsklinik, men det finns ingen garanti för att jag kommer lyckas en tredje gång här hemma. Dessutom har jag läst att om man har PCOS så kan det bli bättre med åren, dvs att det blir lättare att bli gravid när man närmar sig 30. Jag själv var 26 när jag blev gravid med första. 
    Det VET jag. Jag sa aldrig att de två orsakerna jag nämnde täckte alla fall av infertilitet, eller hur. Endometrios är ju en annan ganska vanlig orsak.
  • Jeaninne
    metervara skrev 2014-08-02 19:46:15 följande:
    Men att du personligen känner folk som har många barn betyder ju INGENTING! Förstår du inte det enkla? Googla anekdotisk bevisföring.
    Nä, men när jag i vissa kretsar får veta att folk ska gifta sig - och så dimper första barnet ner senast ett år efteråt. Nästan utan undantag. Så måste jag ju dra vissa slutsatser. Eller.?
  • Jeaninne
    bb2014 skrev 2014-08-02 19:41:56 följande:

Jeannine, är du kristen? Och då menar jag praktiserande kristen.

Lite halvt om halvt... Nä, men så här: jag har väldigt svårt att tro på något övernaturligt. Men jag har dragits till kyrkan och de kristna ändå, för att jag känner igen många av mina värderingar där.
  • Jeaninne

Calabalic och bb2014: som sagt, det finns MASSOR av orsaker till barnlöshet. Jag nämnde dock ett par vanliga som kan sägas vara självförvållade, eftersom det var någon här som påstod att barnlöshet inte kan vara ett självförvållat problem.

Om barnlösheten är "oförklarlig" är det mycket möjligt att det skulle gå med en annan partner. I det läget skulle jag ta en allvarlig funderare över vad som var viktigast för mig - biologiska barn eller just denne man. Och sedan agera efter svaret på den frågan.

• Jeaninne
    SpanskaFlugan skrev 2014-08-03 19:20:23 följande:
    Jeannine är rasist och troligen nazist, om man ska döma efter de fördomar hon ger luft åt i diverse trådar. Hennes åsikter om IVF och icke-heterosexuellas rättigheter till barn förvånar mig inte det minsta.
    Jag är varken rasist eller nazist. Däremot är jag Sd. Och vi värnar om barnen och den traditionella familjen, som vi är övertygade är den bästa grogrunden för trygga barn och i förlängningen ett tryggt samhälle. (Sedan fattar jag att inte alla kärnfamiljer är roliga att växa upp i, heller, men det var inte det som var poängen i den här tråden.)
Svar på tråden Betalar verkligen länstyrelsen för att folk ska få barn?