• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag är beredd, väskan är packad för längesedan :)

Jag pratade med förlossningen vid 23 igår, jag ska åka in klockan sju för en kontroll, eller komma tidigare om värkarna blir för jobbiga. Jag vill avvakta så länge jag orkar dels för att det säkert blir många timmar på förlossningen i alla fall, och dels för att sambon ska få sova så mycket som möjligt.

Han ska inte sitta med tanke på ryggen, och jag misstänker att möjligheterna för honom att ligga ner på förlossningen är lite begränsade.

• Kpax
    ebe91 skrev 2015-03-09 06:42:10 följande:

Igårkväll kl 19:13 kom våran fina gosse! Hade en väldigt tuff förlossning som slutade med sugklocka o klipp, pojken var tagen efteråt o har legat på neo under natten men tycks må bra! Ska snart över o hälsa på honom igen :) jag är helt slut både fysiskt o psykiskt så återkommer hit när det känns lite bättre.

Grattis! Hoppas ni piggar på er snabbt båda två!
  • Kpax

Åkte in vid fem, var öppen 2-3cm, fick morfin och något att sova på, så jag har faktiskt kunnat halvsova mellan värkarna. Sjukt skönt!!

Nu är jag uppkopplad på ctg igen, och ska väl snart bli undersökt. Värkarna kommer var femte minut och är rätt tuffa.

• Kpax

En liten uppdatering då!

16.40 igår föddes vår lilla flicka. Satan i gatan vad ont det gjorde på väg ut, men jag hade en bra förlossningsupplevelse och vad vi vet fick ingen av oss några men (jag har huvudvärk /nackvärk från helvetet, vilket skulle kunna vara en biverkning på EDAn).

Jag var öppen 2-3cm när vi kom in, fick en spruta morfin och en sömntablett, öppnade mig INGENTING på flera timmar, blev flyttad till en annan avdelning (egentligen ville de skicka hem mig), och efter en timme med extremt kraftiga värkar gick de tillslut med på att ta en ny ctg-remsa, och när de såg att värkarna faktiskt var kraftiga och täta fick jag en ny undersökning. Öppen tio centimeter. Jo jag tackar, inte konstigt att det var jobbigt :)

När jag sedan fick lustgas och EDA var det som en dröm, haha.

Krystskedet tyckte jag var lite jobbigt, jag hade svårt att känna hur jag skulle göra. Det gjorde inte ont förrän precis på slutet, men det tog lång tid och jag blev trött.

Nu har vi vår fina fina tjej här, hurra! Lycka till alla ni andra, jag kommer såklart hänga kvar här, men måste få koll på alla nyfödingsgrejer så det blir väl inte så ofta första dagarna :)

• Kpax
    snö 81 skrev 2015-03-10 09:07:39 följande:

Grattis till lilltjejen och skönt att det ändå gick relativt snabbt! Hur stor var hon?

3393g och 51cm, så det stämde faktiskt bra med uppskattningen på TUL. :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-03-10 11:44:30 följande:

Besök hos bm nu på morgonen. Vikten har stannat som tur är, jag behöver inte ett gram till. Blodtrycket var lite för högt, men det var övertrycket och bm sa att det antagligen var för att jag är så skittrött på att vara gravid. Jag fick en ny hinnsvepning, inget har hänt på en vecka. Lite tapp kvar och öppen typ 2 cm, alltså inte ett skit har hänt förutom mensvärk.

Idag går min graviditetspenning ut. Frågan är hur jag ska göra nu. Från och med i morgon är jag inkomstlös om jag inte plockar föräldradagar. Hur gör ni andra som haft graviditetspenning? Lever ni utan inkomst eller tar ni föräldradagar? Får jag gå över tiden så kan jag ha 24-26 dagar innan bebisen kommer och då blir det fattigt.

Min graviditetspenning gick ut 10 dagar före bf, så från och med då fyllde jag i föräldrapenning. Har "slösat" 8-9 dagar innan hon föddes, känns helt ok tycker jag :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-03-10 12:08:39 följande:

Ja, men det var ju en lagom stor tjej. grattis igen!

Bara några gram tyngre och exakt lika lång som min dotter var när hon kom på BF+8 :) Jag hoppas på ungefär detsamma denna gång.

Ja, jag är oändligt glad att det inte var en femkilosklump som skulle ut, det känns tillräckligt ändå :)
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-03-11 02:37:40 följande:

Här har vi Viggo (troligtvis hans namn)

En groda på 53,5cm & 4690g.

Åh så fin! Vad roligt att du hade skrivit, jag hoppades det när jag gick in nu :)

Stort grattis, och skönt att det gick bra trots vattnet i lungorna, jag gjorde tydligen något liknande när jag föddes.

Vad roligt med viktskillnaderna, min var 51 cm och 3392 g :)
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-03-10 22:12:10 följande:

Här ligger jag som en strandad val i soffan och tittar på biggest loser. Jag vill också kunna röra på mig igen. Dessutom var jag dum nog att kolla mitt bmi, jag kan gråta för mindre. Efter förlossningen blir det att dricka massor av vatten för att skölja ur kroppen, och noll socker i huset om jag ska få på mig ett par byxor någonsin igen. Jag är en sån som har skitsvårt att gå ner i vikt, jag har till och med varit till läkare för det men fick svaret att alla inte är gjorda för att vara smala.. Idag fick jag hem ett par nya icke gravida jeans, som jag råkade beställa när jag pajade min gravidjeans. Jag beställde två tum större så de ska gå på direkt efter fl har jag tänkt. Nu har jag haft gravidkläder tillräckligt för en livstid.

Det där är verkligen en av livets orättvisor, och jag är lyckligt lottad som dels kommer undan med ganska mycket, och som också får relativt snabba resultat om jag tränar och lägger om kosten.

Däremot kan jag säga att jag är jäkligt mycket fulare med extrakilon än mina kraftigare vänner. På dem blir det inte alls fult, de blir kurviga och fylliga. Jag får en bilring och lite utfyllnad som snarare gör mig rakare. Så kanske det är med dig också, att du är finast när du inte försöker jobba emot kroppen? :)

Men självklart ska man äta bra och försöka vara aktiv ändå, menar bara att man ofta är onödigt sträng mot sin egen kropp.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-03-11 03:06:31 följande:

Alltså nu börjar jag på riktigt bli less på detta. Igår kväll låg vi i soffan och kollade på tv, hade onda sammandragningar var 5:e minut i två timmar ca, rätt jobbigt sådär. Går och borstar tänderna och får ytterligare en sammandragning och hinner tänka att fan, det här börjar ju göra rätt ont, det kanske är på gång. Går upp i sängen och där klingar det av helt :( Sover ok fram till 02 då jag vaknar av mensvärk och har nu haft en ond sammandragning - 1 på en timme! Hur länge ska man behöva ha såhär????

Skitjobbigt! Sådär hade jag också när vi åkte in (men då hade ju mitt vatten gått, så jag skulle ändå in på en kontroll två timmar senare), och sen stannade det av lite typiskt nog. Efter sovdosen kom det igen likadant och då sa de att så kan det fortsätta i 12h, men det gjorde det ju inte, jag öppnade mig till tio cm på typ nån timme. Hoppas det snabbar på för dig också!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?