• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tussludd skrev 2015-03-14 15:24:28 följande:

Hej! Nu i morse kl 5.29 kom vår lilla tjej. Hade värkar bara var 8e minut under kvällen igår och åkte till förlossningen vid 12, för att få en sovdos och invänta bättre tider trodde vi. Vid us var jag öppen 5cm och vi fick inte alls åka hem. Badade och fick akupunktur tills dess att jag inte kände mig bekväm där längre 1-2h. Hanterade värkarna efter det med lustgas. Vattnet gick när BM tvingade mig att gå och kissa vid strax före 5. Efter 6-7 krystvärkar var hon ute. Klart att det gjorde ont och var skitjobbigt, men det gick sååå mycket bättre än väntat. Kan tänka mig att göra om det, inte i morgon kanske, men vet att det är helt görbart nu. :)

Grattis snö till er tjej! Hoppas att du också fått en positiv upplevelse!

Grattis! Låter onekligen som en riktigt bra förlossningsupplevelse, härligt!
  • Kpax

Grattis Sommarstad!

Det är helt sjukt, men jag skulle kunna tänka mig att ha förlossningen framför mig nu... Det var en så himla häftig upplevelse, och väl värd smärtan :)

Om jag får ett barn till funderar jag på att strunta i eda och be om någon form av bedövningsspruta som dämpar när barnet tränger ut. Om det alternativet finns :)

Jag känner inte igen det där med att man "måste" krysta på krystvärkar, jag kände det aldrig så, jag krystade för att barnmorskan sa till mig. Värkarna kändes knappt, jag fick verkligen känna efter, och hade svårt att känna HUR jag skulle göra.

• Kpax
    laila88 skrev 2015-03-15 11:14:41 följande:

Ni som nu fått era bebisar och varit på bb och förlossning nyligt, har ni något ni tänkt på att ni skulle behövt ha med er i bb-väskan? eller något som ni kom på va sjukt onödigt? :) 

Jag skulle tagit tofflor, morgonrock, svarta mjukisbyxor och amningslinnen. Inte leggings (visar blöjan) och amningsBH (vem orkar hålla på med det?). Jag älskade sjukhusrockarna, men kände mig lite naken i den om jag skulle ut i dagrummet.

Tog med två ombyten till bebisen, och det tyckte jag räckte. Det fanns ju kläder att låna. Det var onödigt med tjock overall till bilen, det hade räckt med innekläder, en tröja, mössa och babywrap.

Trosor hade jag inte behövt, älskade nättrosorna, haha!

Väldigt nöjd med godispackningen: En påse kolasnören, tre små snickers, en påse bilar. Jag hade planerat att ta med clementiner och äpplen också, men det fanns inte hemma när vi åkte in.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-03-15 17:15:23 följande:

Nättrosorna - hur gör man för att behålla dom på sig?? :)

Denna gången fick vi inte låna en enda omgång kläder på BB. Med dottern fick vi låna en uppsättning och sen resten egna kläder...

Åkte dina ner? Mina satt skitbra! Tyvärr var man tvungen att be om de riktigt stora bindorna (de som är som blöjor), de något mindre bindorna var det fri tillgång på. Vi hade även fri tillgång till Libero strl 2, men 1 fick man be om. Kläderna fick man också låna hur många uppsättningar man ville, både till mig och bebisen (fast jag hade bara blöja på henne, och egna kläder ibland).

Verkar vara ganska olika med andra ord :)
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-03-15 17:37:36 följande:

Visar blöjan?

Jag,alltså den där skitstora bindan man har från början.
  • Kpax
    laila88 skrev 2015-03-15 19:54:40 följande:

alltså var alla mina blödningsklumpar förmodligen onormala? :O har för mig att det är stora koagulerade blodklumpar, men fattar inte varför ja fått så flera gånger :S

Hörni, nu är jag världens mest nojjiga och löjliga person känns det som. Men! hur märker man att det är fostervatten? Jag har ju haft jätte rikliga flytningar hela graviditeten, men idag rann det genom trosorna och sprutade runt i mina haremsbyxor ja hade på mig, det var vitgrumligt. sen då jag gick och skulle bada efter några timmar senare kom det igen en massa, var naken i badrummet så tog handen som en skopa då som"skydd". det var också vitgrumligt, luktar ingenting alls.

Känner mig så äcklig som är så detaljerad, sorry för det ;) men funderar om jag ska ringa förlossningen och fråga eller inte? Har endast SJUKT svag mensvärk.. men kanske är ngt på g?

Har kört på hushållspapper idag, men skaffat trosskydd nu.. känns nästan bättre med papperet för då vet man mer hur mycket det kommer? 

Mitt vatten gick ju hemma. Först en skvätt, så pass lite att jag funderade över om det var en rejäl flytning, sen en gång till mycket mer. Tog på en binda och ringde förlossningen, de bad mig byta binda igen och höra av mig om den blev ordentligt BLÖT (inte fuktig). Någon timme senare reste jag mig och det bara rann, huuur mycket som helst, en nattbinda räckte absolut inte till. Först då räknades det som vattenavgång.

Mitt vatten var ganska klart, och svagt rosafärgat.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-03-16 06:26:22 följande:

Här är vår lille kille, Tage.

Inatt har han slagit rekord och sovit 6 timmar, vaknat för matpaus och sen sovit 5 timmar till efter det. Känner mig rätt utvilad :)

Så fin!

Och vilken skön natt! Vi har haft en skitnatt med magknip, inte alls roligt :( Jag har ammat konstant fast det känns avigt att trycka i mer mat i en uppsvälld mage, känns ännu mer fel att neka henne bröstet. Jag antar att det var en fis på tvären, för när hon väl bajsade var det förstås lika löst som vanligt.

Idag kommer bvc -sköterskan, så jag ska fråga efter tips och trix.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-03-16 07:23:57 följande:

Nä hörrni nu kastar jag nog in handduken!

Slemproppen kom ju i torsdags och fredags. Under lördagen var det så lugnt så lugnt. Bebisen hade vilodag och jag hade väl kanske FYRA sammandragningar under hela dagen, helt smärtfria! Det var med andra ord lugnaste dagen hittills.

Igår vaknade jag av ryggont, hade väl legat konstigt. Fick någon sammandragning men fortfarande inget som gjorde ont. Vid 9 när jag skulle kissa upptäckte jag att jag börjat blöda. Rätt lite men kom en droppe på golvet, och sen i trosskyddet och varje gång jag torkade mig. Fick förstås upp hoppet lite att det kanske skulle vara en teckenblödning. Under dagen kom sen sammandragningarna lite då och då, rätt kraftiga men skulle inte säga att de gjorde ont ändå.

Helt plötsligt vid halv tio igårkväll började sammandragningarna ändra karaktär och göra rätt ont. Gick och la mig vid 22 och det onda kom med jämna mellanrum och tog i mer och mer. Satt och gungade i sängen och var uppe och rörde mig och det tog ändå i. Kände verkligen att NU är det dags! Helt annan smärta och helt annan styrka mot tidigare förvärkar!

.. och så gick det någon timme till och sen gjorde det mindre och mindre ont igen. Fattar inte.. ena värken gjorde jätteont och nästa bara spände lite. HUR ÄR DET MÖJLIGT!?!

Inatt har jag sovit men väldigt oroligt. Vaknat ofta och känt mig ledsen över att det var falskt alarm.. igen! Nu när jag kände mig så säker:(

Åh vad tråkigt! Men när som helst är det er tur!

Jag är glad att jag hade bf så tidigt i mars, inte så kul att gå och vänta när alla andra föder barn förstår jag.
  • Kpax
    Cymi skrev 2015-03-16 08:47:49 följande:

Så mycket man inte vet :P ska skriva en bok efter kanske "saker ingen nämnt innan förlossningen" ;)

Haha, ja! Sjukt mycket man inte fattar. Jag fick kateter (tydligen väldigt vanligt efter eda) och rullade stolt som en tupp in på BB med en påse urin fäst på rullstolen. Absurt.
  • Kpax
    laila88 skrev 2015-03-16 00:40:17 följande:

Okej :) Jag ringde iaf och fick komma upp och göra ctg, värkarna är ganska regelbundna men svaga och så fick ja en grön stor mega duk som ja ska sova med i trosorna inatt, sen komma in imorgon bitti igen och kolla duken och värkarna igen, verkar ändå va nåt på g :) Men i mitt fall kanske blir akutsnitt ändå, efter alla om och men. Jag som trodde jag hade minst två veckor kvar.

Bra att de kollar dig, ska man snittas kan man ju inte vänta hemma hur länge som helst. Du får berätta sen hur det gick! :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?