Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-05-08 10:36:55 följande:

Kan du inte tänka dig kjol och topp då? I så fall kanske du kunde välja en kjol som sitter i midjan (över degen) och sedan har lite vidd. Amningslinne till det.

Annars har jag funderat på såna där shape-trosor som går upp till BHn, så har man EN grej mindre att tänka på iaf :)

Sånna trosor har jag också funderat på. Eller en hel underklänning som håller in. Efter förra barnet använde jag gravidstrumpbyxor länge för de gick högt och höll in det värsta.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-05-08 10:56:10 följande:

Jag har testat bäggedera.. 19mån mellan de första två och 5år mellan tvåan och trean. Ser för- och nackdelar med bägge alternativen. De äldre två är världens bästa vänner och är hur tighta som helst (vi tvingas skilja på dem ibland för att de lätt blir för beroende av varandra annars). Men nu med trean känner jag att det är grymt skönt att de äldre är så stora att de klarar sig rätt bra själva, och dessutom har varandra att leka med:) när storasyster var bebis var ju storebror fortfarande så liten så då hade vi syskonvagn (och jag var utan körkort). Jäklar vilken kondis jag hade då! Syskonvagn i uppförsbacke och oplogade trottoarer liksom!;) nu får jag också jobba på kondisen när de äldre cyklar bredvid och det blir mer pw än en vanlig promenad:)

Jag har 21 månader emellan barnen och det är nog bästa viktminskningskuren, alltid någon som behöver något så sitta på röven finns inte. Och 18 kilo barn i syskonvagnen på promenad tar bra på krafterna.
  • LillLouise84
    SvanE skrev 2015-05-08 12:47:54 följande:

Stackars liten har 38,1 i temp som gått upp från 37,8 igår. Är som tur var inte så påverkad förutom lite gnällig (kan dock vara magen som vanligt) men BVC och barnmott. Tyckte ändå att en läkare skulle kolla på honom. Känns inge kul när han bara är 7veckor annars hade jag nog kunnat slappna av och avvakta lite :/

Usch jobbigt med sjuk liten. Hoppas han kryar på sig fort
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-05-08 15:39:58 följande:

Här gör vi morgon vid 6.45-7.15. Lite skillnad :) Och då är det antingen storasyster eller Tage som vaknar. Om dottern vaknar först kommer hon in och väcker oss. Tre dagar i veckan ska hon ju till dagis kl 9 så det är ju bara upp och hoppa.

Har märkt att andra barnet får helt klart anpassa sig efter vardagen med de stora barnen. Det är inte som första gången då bebisens rutiner styrde ens vardag.

Här vaknar storasyster mellan 6 och 7 så ingen sovmorgon här inte. Det kan jag känna är jobbigare med tvåan än med ettan, då kunde jag få ligga kvar i sängen i alla fall när bebisen vaknat. Nu sover bebisen och storasyster står och skriker efter mat.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-05-09 08:20:31 följande:

Det ser i mina ögon ut som en miss av BM, men jag hoppas jag har fel.

Jag har ju sedan förlossningen tyckt att det känns lite märkligt där nere, kanske är det på grund av detta. Men om jag nu gick sönder utan att hon såg det, hur kommer det sig att jag inte haft ont?!

Bara för att det gått sönder behöver det inte göra ont. Jag blev sydd i en hel timme men var ute och promenerade flera kilometer efter tre dagar. Det enda som gjorde ont var att göra nr två de första två veckorna.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-05-09 06:10:04 följande:

Jag gjorde en något läskig upptäckt igår kväll.

Efter förlossningen sa barnmorskan att jag inte gått sönder alls och inte behövde sy minsta lilla stygn. Efter krystningen från helvetet (han kom ut på en krystvärk) så kändes det för bra för att vara sant.

Igår kväll kikade jag av någon anledning lite noggrannare där nere och såg då att jag hade typ trasiga köttslamsor vid öppningen. Det såg även ut att vara trasigt mot mellangården, fast på insidan.

Så nu känner jag mig livrädd för efterkontrollen på måndag, vad kommer hon säga och vad måste göras....

Läskigt! Men tur att du har efterkontrollen redan bokad på måndag så du slipper gå och fundera längre. Hoppas att det inte är något fel.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-05-09 08:35:44 följande:

Hur tidigt vågar man börja träna efter en förlossning? Nu tänkte jag träna magen och styrketräning?

Jag tränar efter Olgas träning för nyblivna mammor. Där finns det övingar som kan användas bara dagar efter fl. Men hårdare styrketräning avråder hon innan man fått ok på efterkontrollen.
  • LillLouise84
    Lavish skrev 2015-05-10 11:04:50 följande:

Usch vad orolig jag blev när jag läste om det där med framfall. Önskar nu att jag stått på mig och krävt en undersökning på efterkontrollen.

Ibland känns det lite skavigt när jag går långt, typ som att en luftbubbla vill ut eller nått. Tycker inte jag haft så mycket problem, men å andra sidan har jag inte haft sex än och inte har jag tittat med en spegel heller. Tror inte ens jag har någon liten spegel som man kan göra det med. Fast knipa kan jag ju. Och förra gången kändes det som hela underlivet var på väg ut i flera veckor efteråt och det blev ju bra sen. 

Hoppas verkligen att det går tillbaka av sig själv för er som drabbats iaf. Naturen är fan grym alltså. Det är ju sjukt att man ska drabbas av så mycket skit bara för att man får barn, och själv känner jag mig rätt bitter över att det är vi kvinnor som får betala "priset" för barnen medan karlarna får barn utan något av eländet. Även utan "skador" så är jag tigerrandig, slapp, och tuttarna ser verkligen inte ut som dom gjorde före första barnet, i mycket negativ bemärkelse... 

Visst är det orättvist med män och kvinnor. Män har det lilla roliga och sen 9 månader senare får de en bebis. Medans vi ska må illa, svälla upp, gå upp i vikt, ha ont lite överallt och genomgå en förlossning med dess smärta och eventuella skador. När förlossningen är klar så står vi där med bristningar, degmage, häng tuttar, avslag, hormonsvängningar, för små kläder och ett gäng extra kilon. Kan inte männen i sympati få i alla fall lika många kilon att kämpa med? Min man har bra ämnesomsättning och käkar choklad och kakor i mängder utan att gå upp. Inte vad jag vill se när jag försöker stå emot kalorierna.
  • LillLouise84
    Vikkan333 skrev 2015-05-11 12:10:25 följande:

Tack för alla svar! Nu känns det lite bättre. :) jag vet ju att det är såhär men ibland tror man att alla mammor är superfixade och springer och lunchar på stan medan man själv är glad för en ansiktstvätt och tandborstning! :)

Med dottern så fick jag inte ens kissa utan att hon skrek. Jag var mer död än levande de första 9 månaderna.

Men med lilleman samtidigt som en tvåårig dotter så har jag mer välstädat hus än någonsin. Dottern kliver upp vid 6-7. Men lilleman sover till 10-11 så tiden däremellan lägger jag på att äta frukost, sminka mig, tvätta, diska och plocka undan.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-05-11 19:30:48 följande:

Då var efterkontrollen avklarad då, med förvånansvärt gott resultat. Helt oväntat!

Mina" slamsor" som hänger ut ur fiffin var helt normala efter en förlossning, alltså bara ett problem rent kosmetiskt. Hon sa att det är ju en hel del runt öppningen som såklart kan ge problem, men det var inte framfall. Om det skaver eller ger problem vid sex kan man plastikoperera, men annars var det ok. Jag glömde fråga om det som ser ut som bristningar bakåt rumpan, men hon sa inget så då är väl det också normalt :)

Knipet som jag haft så jobbigt med och som jag inte alls tycker funkar fick också väl godkänt (?!) men jag får såklart inte sluta knipa bara för det.

Och slutligen så satte hon in en kopparspiral så då behöver vi inte oroa oss för syskon.

Skönt att det gick bra.

Oj har du redan fått spiral!? Här sätter de inte in det förrän 3 månader efter fl. Alltså efter midsommar för min del.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?