Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mullan skrev 2015-04-20 09:19:50 följande:

Kontaktade neonatal på sjukhuset, åkte dit och hämtade pump och flaskor.

Jag har oxå långt till sjukhuset så jag skickar med budbilen på min vårdcentral. Lägger ner mjölken i frysväska med frysklampar :) sen skickar dom tillbaka väskan så hämtar jag den på vårdcentralen. Här får man även 250kr/liter. Kontakta Neonatalen på sjukhuset och be om mer info, eller fråga på BVC dom vet nog :) Är det några mer frågor du har så kanske jag kan svara :)

Okej tack för svar. Jag tänkte kolla med mitt bvc i morgon när vi ändå ska dit
  • LillLouise84
    Mullan skrev 2015-04-20 11:32:32 följande:

Ja gör det :) har hittills lämnat 12 liter, är glad att allt överflöd kommer till användning :)

Oj vad många liter hur länge har du donerat?
  • LillLouise84
    Lilj3 skrev 2015-04-21 14:29:37 följande:

Kom på att jag inte har skrivit här på nån vecka men jag läser varje dag. Imorgon blir V två månader. Vill att tiden ska stå still samtidigt som jag vill se att han utvecklas och gör framsteg, märklig känsla det där. Idag var vi på BVC och han väger nu 5505 gram, så snart har han fördubblat sin födelsevikt! Tur att jag själv inte följer en liknande viktkurva, 2 kg kvar till inskrivningsvikten men tappar gärna 5 kg till efter det.

Var även på efterkontroll idag och allt såg bra ut. Pratade om preventivmedel och jag känner mig kluven. Mår mer eller mindre dåligt av olika hormonella P-medel men det känns så trist att krångla med kondom varje gång. Valter blev ju till för att vi slarvade ;). Hur ska ni göra?

Jag är trött på p-piller och minipiller, plus att vi är klara med barn så det lutar åt kopparspiral för mig
  • LillLouise84

Idag kollade jag upp det här med att donera bröstmjölk eftersom jag har så mycket. Men i mitt skit landsting så har jag inte tid och råd att ge. De betalar 200 litern, men då måste jag åka 13 mil enkel resa för att lämna och jag får köpa mig en pump själv. Så skulle jag ge så förutom att jag måste köpa pumpen så skulle jag gå plus minus noll typ, plus all tid jag skulle få tillbringa i bilen. Jag kan förstå att bröstmjölk blir en bristvara för sjukhuset.

• LillLouise84

Jag mår helt knasigt i magen. Det känns som att tarmar äntligen håller på att ramla tillbaka på sin plats. De senaste dagarna har jag haft en känsla av bebissparkar i magen och jag är öm i magen som om jag kört hårdträning av magen. Plus att det bubblar i magen och är dålig i magen. Samtidigt som jag har tappat några cm i midjan.

• LillLouise84
    Mullan skrev 2015-04-21 22:36:41 följande:

Men va konstigt! Vilket sjukhus?

Här får man ju låna pumpen gratis och skicka med budbilen, jättesmidigt!

Här måste man använda deras grejer.

Va konstigt att de kan va så olika!

Gävleborgs län och Hudiksvalls sjukhus. De var inte alls särskilt intresserade av mjölk. Pump fick jag fixa själv och jag kunde komma in med mjölk i flaskor om jag ville. Så jag vet inte om de tyckte att jag skulle fixa flaskor själv också.

Mitt bvc hade ingen aning om hur man gjorde utan jag fick själv ringa neo, så där jag fått info.
  • LillLouise84
    Lavish skrev 2015-04-21 22:12:53 följande:

Jag har faktiskt också fått jätteont i magen och varit svullen utan att jag kunnat begripa varför? Det var ju trevligt om det finns en positiv anledning till det. 

snö 81 skrev 2015-04-21 21:45:02 följande:

Jag är också konstig i magen, men för mig har det blivit tvärt om - magen har svällt?! Känns spänd och konstig, som att jag har fisar på tvären. Och det kanske jag har just för att det håller på att trilla tillbaka till ursprungsläget...

Skönt att höra att fler har ont i magen. Inte att ni har ont utan att jag inte är den enda.

Jag har hört att det kan ta flera månader innan grejerna är tillbaka på plats. Kroppen är ett konstigt fenomen...
  • LillLouise84
    Mullan skrev 2015-04-22 02:34:34 följande:

Dom verkar ju inte vara riktigt kloka! :O

Här är det noga att jag använder deras grejer och så är hygienen superviktig eftersom att det är små känsliga prematurer som ska ha mjölken. Fick lämna blodprov och odling på mjölken innan jag fick bli donator. Jag tillhör Näl. Där har dom till och med ett mjölk-kök där två i personalen är ansvariga för allt som har med detta o göra. Det är ju sån brist på bröstmjölk så det cirkulerar på Facebook för att folk ska bli uppmärksammade och bli donator. Va tråkigt att det funkade dåligt hos er!

Om jag ville bli donator så skulle jag ta med mig 2 liter dit och ta prover på mig och mjölken. Min första tanke var att i vad ska man förvara 2 liter mjölk liksom.

Jag har också sett fb inlägg från akademiska i uppsala om att de vill ha fler donatorer. Tyvärr har jag lite för långt dit också
  • LillLouise84

Idag blir min lille plutt 4 veckor och vägning för mig. -1 kilo sen förra veckan. Totalt -14 sen dagen för fl. 6.1 kilo kvar för att vara exakt. Min dröm är att fått bort de kilona innan midsommar. Vi kommer antagligen att döpa våran lille ungefär då och en massa kort brukar knäppas, så då skulle det vara härligt att inte ha dubbelhakor och äppelkinder.

Jag har för övrigt börjat använda vanliga jeans istället för Mammajeans. Jag köpte ett par jeans med två tum större midja än vanligt och de sitter hyfsat, förutom att det blir en degvalk ovanför knappen.

• LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-04-22 09:26:49 följande:

Jag går fortfarande runt i mammajeans som hasar :-/ Jag testade ett par av mina gamla byxor för nån vecka sedan och jag fick på mig dom, men det såg för taskigt ut. Funderar på att gå på hm och se om jag kan hitta ett par snygga lite billigare byxor som jag kan ha så länge...

Jag tappar mina mammabyxor så de går inte att ha längre. Jag passade på att beställa ett par jeans från hm när de körde halva priset för någon vecka sen. Så jag tänkte att ett par jeans för 200 är det helt klart värt att köpa
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?