Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Ni som flaskmatar era små (ersättning eller bröstmjölk) hur stora mängder äter de?

Jag måste pumpa ur så maken kan klara lillen själv i något dygn. Så hur mycket måste vi ha i lager?

• LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-05-06 18:44:46 följande:

Jag blev inte sydd ett stygn, men nog hoppas jag att hon gör en undersökning, vad ska man annars dit för. Jag vill gärna veta vad hon säger om bäckenbotten eftersom jag tycker det känns sådär med den saken.

Jag blev sydd en hel del med första barnet och fick ändå säga till att de skulle kolla mig då. Nu blev jag också sydd en hel del så jag kommer säga till att de kollar. Men jag tror inte det är något problem med min bm för hon är jättebra.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-05-06 18:55:18 följande:

Tage äter 165 ml ersättning var 4:e timme, alltså totalt 990 ml per dygn.

Okej. Nästan litern per dygn då. Då gäller det att pumpa ur ordentligt om det ska räcka några dagar
  • LillLouise84
    Lilj3 skrev 2015-05-06 19:24:30 följande:

Nu har jag lagt mig i badkaret och stängt dörren om mig. Härligt! Senast jag låg här var det en stor mage som stack upp ur vattnet.

Rensade bort alla bodys och pyjamaser i storlek 56 idag (borde jag gjort för flera veckor sen egentligen) och blev lite sentimental.

En sak jag funderar och har lite lätt panik över är det här med dop/namnceremoni. Ofta känner vi för att bara strunta i det men samtidigt tänker jag att det skulle vara lite kul ändå. Dop i kyrka går bort för vår del så det blir väl kanske nån sorts namnkalas. Berätta gärna hur ni har tänkt, vilka ni ska bjuda osv.

Vi kommer att döpa i juni troligtvis. Vi är gifta i kyrkan och dottern är döpt där, men nu är tyvärr våran kyrka stängd för renovering ett bra tag framöver. Så vi får nog åka till kyrkan i min födelseort för att döpa. För jag vill att de ska ha samma dopklänning då jag själv har designat och sytt den till dottern, den har storlek 68 så det måste bli inom snar framtid. Till dotterns dop hade vi hela mannens släkt (hans syskon, föräldrar, farfar, mormor, farbröder och gammelfarbror) och de närmaste av min släkt (jag har stor släkt och kontakt med inte ens hälften) så ca 60 personer. I min familj är det ovänskap och tjafs så det är lättare när de blir många så slipper de komma så nära varandra.
  • LillLouise84
    Lavish skrev 2015-05-06 21:56:18 följande:

Har du något särskilt emot ersättning? Annars kan du ju pumpa så mycket du orkar, och sen köpa ett paket ersättning att ha hemma om det krisar, så slipper du oroa dig för att maten kanske tar slut. 

Sen vet jag att åtminstone Linnea föredrar tutten även om hon tar flaskan, så jag skulle gissa att hon skulle äta lite mindre den dagen om det bara var någon dag med flaskan, och sen ta igen det när "tutte" kom hem. 

Vi har 4 tetror ersättning hemma vid kris. Men det bästa är om jag kan pumpa ur känns det som. Jag kommer bara att vara borta under dagen pga operation av halsmandlarna. Men med mediciner och så i kroppen bör jag pumpa ur och slänga de första efter operationen, plus att jag kommer säkert inte vara superpigg första dygnet.
  • LillLouise84
    ebe91 skrev 2015-05-07 15:14:57 följande:

På tal om dop, mamma var förbi idag och antog att vi skulle döpa Bosse, men nej. I min släkt är alla döpta, jag var på 10 dop på 10 år vilket fått mig att hata dop. Och mina föräldrar är skiljda, så jag skulle behöva bjuda båda sidorna (såklart) vilket skulle resultera i närmare 40 pers + sambon familj (betydligt mindre) och sen vänner. Finns inte, jag orkar inte ens tanken på att anordna ett dop. Sambons familj är inte döpta, så han är ju inte heller intresserad av det. Sen är jag (hemskt nog...) så kräsen så jag vill inte ha massa doppresenter jag sen inte vill ha framme/använda osv... Nog jobbigt med kläder som vi redan fått som jag inte tycker om...

Doppresenter behöver inte vara prydnadssaker. Vi fick nästan bara bra grejer till dottern. Typ fjällräven minikånken, en barntermos graverad med namn, fonder och pengar, något smycke, några böcker och lite annat.

Alltid jobbigt när man får presenter man inte gillar.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-05-07 14:47:09 följande:

Nu känner jag mig rätt korkad faktiskt som vill ha dop fast ingen av oss är ett dugg religiösa. Jag tycker det är en mysig grej bara och de andra två är ju döpta så det känns liksom självklart. Det är mycket tradition också, i våra familjer ska man döpas och ha gudföräldrar, det bara är så;)

Angående badkläder vägrar jag både bikini och baddräkt. Min mage är jag faktiskt rätt stolt över (fast det får man aldrig säga högt). Jag är lyckligt lottad och har sluppit bristningar och magen är helt platt trots tre barn... så upptill är det väl inga problem (förutom mina minibröst som numera är galet ojämn i storlek, vänster är betydligt större). Nertill däremot.. nja! Cykelbyxor och bikiniöverdel kanske?;)

Jag är inte troende. Men jag är döpt (hemma med präst), konfirmerad och gift i kyrkan. Både jag och mannen tycker att det är högtidligt att ha dop i kyrkan, och det är inte så många gånger i livet man får chansen att använda kyrkan. Plus att mannens farfar har varit kyrkvärd och min farfar kyrkoherde. Till skillnad från mina föräldrar som inte döpt något barn i kyrkan och gifte sig med bara prästen och ett vittne i ett vigselrum i prästgården.

Gudföräldrar hoppar vi över till våra barn då mannen är emot det. Däremot har jag ett gudbarn
  • LillLouise84

Kommer alla att gå på efterkontroll eller är det någon som hoppar det? Jag ska iväg om två veckor. Men jag har en kompis hon var på koll efter första barnet och sen efter fjärde men då bara för att hon misstänkte framfall.

Det verkar vara så olika hur efterkontrollen går till. Jag tycker det borde finnas en checklista och att det borde vara mer som under graviditeten, kolla blodtrycket, blodvärdet och gyn. För jag vill veta om kroppen är okej.

• LillLouise84

Igår skulle jag ut och rasta hunden som är en rätt ung och vild jakthund, så hon började dra ordentligt så då kom jag på den briljanta idéen att springa istället för att gå. Vi tog korta rundan på ca 2,5 kilometer. Shit vilken dålig kondis jag har. Bara några hundra meter åt gången orkade jag. Men jag skyller på att det är bara 6 veckor sen fl. Idag känns det i låren att jag sprang. Nu är jag sugen att dra iväg till gymmet och köra lite löpband

• LillLouise84

Min mage är deg deg deg, med en degkant som jäser över byxknappen. Nu kommer snart juni och med det studentfest och dop, då vill jag ha klänning. Men vart hittar man en klänning som:

1. Går bra att amma i

2. Inte visar degmagen

3. Inte gör att jag fortfarande ser gravid ut

Svår nöt att knäcka

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?