Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag har jag hälsat på en kompis som fick barn för två veckor sedan. Har våra verkligen varit så små? Herregud, Selina såg ut som en klump bredvid ju! :)

• septemberbarn08

Nu känner jag mig som världens sämsta mamma :(

Har haft en stressig morgon då äldre dottern hade klipptid 8.30 och vi är ju inte alls vana att komma i ordning nån tid på dagarna nu efter sommaren. Så stress, stress, stress. Kom hem igen och satt med sovande Selina ett tag och retade upp mig på hur kaotiskt det såg ut överallt här hemma. När hon sen vaknade skulle storasyster prompt ha på sig ett halsband så med Selina på höften fick jag leta åt ett till henne samtidigt som jag fortfarande var stressad. Satt sen på knä på golvet med Selina i knäet, armarna på varsin sida om henne, och försökte få på halsbandet samtidigt. Givetvis ryckte Selina till och gled ur armarna och ner på golvet:( inget högt fall naturligtvis och hon är helt som vanligt nu efteråt men man mår ju skit när något sånt händer:(

Halsbandet lyckades försvinna spårlöst och med en ledsen Selina och en storasyster som gnällde och skrek bredvid mig fick jag nog och höjde rösten åt storasyster som givetvis blev ännu mer ledsen.

Känner mig som sagt rätt usel idag:(

• septemberbarn08

Selina äter enbart bröstmjölk än så länge. Testade med en majskrok men det blev riktiga kväljningar och äckelminer så sen har vi inte testat något mer:)

Jag vill gärna helamma en månad till tills hon blir 6 månader. Helst skulle jag vilja helamma längre men med tanke på hur intresserad hon är när vi sitter och äter känns det ju taskigt;) så en månad till kör vi på innan vi börjar introducera något men tror ändå det bara blir kanske ett mål/dag vi byter ut. Jag är så glad att amningen fungerat så bra den här gången att jag har svårt att släppa taget tror jag

• septemberbarn08
    Trollunge85 skrev 2015-08-23 19:54:25 följande:

Vår 4,5 månads helammar fortfarande. På föräldragruppen i tisdags pratade vi om mat och där sa BVC-sköterskan att enbart typ slick på fingret fram till 6 mån men börja introducera gluten. Jag hade tänkt vänta tills han blir 6 månader men mannen tyckte vi iaf skulle börja långsamt introducera gluten så det kanske vi börjar med nu när han blir 5 månader.

Jag har hört samma, att enbart gluten innan 6 månader, inga smakportioner. Men när jag frågade på bvc (vid 4 månader) sa de att det inte alls var någon brådska med gluten. Tyckte det verkade konstigt att de rekommenderar 6 månaders helamning och samtidigt ska man introducera gluten från 4 månader och allt utom bröstmjölk så räknas det ju inte som helamning även om det bara är en smula av något annat. Hur ska dom ha det liksom;)
  • septemberbarn08

Onsdag och vägningsdag för Selina, 4 veckor sen sist så blir spännande att se hur mycket hon ökat:) gissar på att det blir vaccination idag också. Hoppas på det iaf då sambon gjorde illa sig rejält på träningen igår och därmed är hemma och har möjlighet att följa idag och jag som är så blödig behöver lite stöd, haha.

Tredje skoldagen för sonen idag också. Än verkar det gå lite bättre än förra året men nog märks det att det är mer "skola" nu än i förskoleklass. Mer regler och ordning och det gillar jag! Min mage är dock lite mindre nöjd över skolplikten ;) Märks direkt att det är mer stress på morgonen än vad det varit i sommar och min mage kraschar direkt. Deppigt att inse att minsta lilla stress gör mig så sjuk när jag om ett år ska återgå till ett jobb med hög stressnivå. Jag funderar varje dag nu på om jag ska hitta mig något annat men vad?

Enligt wonderweeks-appen ska Selina förresten komma in i nytt moln imorgon. Igår och idag har hon varit allt annat än nöjd. Gnäller mest hela tiden om jag lägger ner henne och bär jag på henne ålar hon sig i famnen och gnäller även då. Inte alls likt henne, men äter som vanligt, sover som vanligt och verkar inte "sjuk" på något sätt så jag intalar mig att det beror på det kommande molnet. Kan det vara så att de blir gnälliga redan INNAN? Eller så känner hon på sig att morsan inte är helt pigg och bestämmer sig för att bråka lite extra just därför;)

• septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-08-26 11:20:34 följande:

Walter är ju precis lika gammal och han har haft gnäll dagar sen i helgen. Igår kväll somnade han vid 19.30 som vanligt men vaknade pigg som en mört 22.00 och var en liten solstråle till 00.00. Sen sover han som en liten proppeller och väcker sig själv. Han som sov bra i tre månader har nu strulat på nätterna i 6 veckor

Då kanske det är någon period nu med mer gnäll.

Vaccinationen gick bra iaf, bättre än sist. Får väl se hur det går ikväll:)

Vikten idag låg på 7195g och längden 65cm.

2cm längre och 610g tyngre på 4v :) skönt att amningen fungerar!
  • septemberbarn08

Selina var väldigt ledsen hela eftermiddagen igår efter vaccinationen :(

Vid 17 gav jag henne en alvedonsupp och vid 18 somnade hon. Väckte henne vid 20 och höll henne vaken ett tag (tänkte att hon ALDRIG skulle kunna sova inatt när hon somnat så tidigt). Somnade om 21.30 och sov hela natten (åt bara 3 gånger) och var väldigt svårväckt kl6 imorse. När vi lämnat storebror klockan 8 somnade hon i min famn och sov 2,5 timmar. Var sedan vaken bara 1,5 timme innan hon somnade nu vid 12 igen. Hon är inte alls sig lik, bara sover och sover. Ingen feber dock.

Är det verkligen normalt att de blir såhär trötta av vaccinet? Har inget minne av att de andra två blivit det. Feber och gnäll har vi fått stå ut med då men de har inte varit hängiga. Är det något jag behöver oroa mig över? :/

• septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-08-31 23:21:33 följande:

W fick alltså en tand i fredags. Den syns bara lite än så länge - men ska jag börja borsta den redan?

De säger ju att man ska göra det ganska direkt, om inte annat så lär det kanske vara skönt för dem om det kliar? :)
  • septemberbarn08

Med tårar i ögonen (utan att överdriva) har jag nu lagt ut liggkorgen till vagnen på Facebook köp&sälj.

Inser att det är helt orimligt att den ska stå och samla damm när Selina ändå inte vill åka i den. Går ju inte ha två sittdelar och en liggdel här hemma och att liggdelen ska tappa i värde för varje vecka som går.

Men vilken sorg (töntigt, jag vet!). Stod och tog kort för annonsen och mindes när jag bäddade i den första gången, hur lycklig jag var som fick ha min drömvagn:(

Varför måste ungen växa upp så fort och varför måste det vara sista barnet:(

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-09-01 13:57:57 följande:

Usch vad jobbigt!

Vi kör fortfarande liggdel och det går jättebra. Tur är väl det eftersom jag inte alls gillar sittdelen på våran vagn så den vill jag inte ens ta fram. Vill ha en ny vagn....

ebe91 skrev 2015-09-01 14:19:32 följande:

Vi har kört sittdelen i snart 1 månad, när han är vaken i vagnen ska han banne mig inte ligga ner. Då skriker han som en stucken gris. Men får han sitta är han helnöjd, så trots att det kändes tråkigt att stoppa undan liggdelen så var det ju ett självklart val för oss. Vi använder vagnen rätt ofta, i princip varje dag. Om vi är o fiskar eller på promenad, då är den med. Även när vi ska på stan eller hälsa på någon. Sen är det ju så smidigt med fullt liggläge, för han sover alla sina 3 lurer i vagnen varje dag. Har bäddat med ett litet täcke så det ändå är rätt ombonat.

Beställde hem en billig åkpåse imorse för att ha nu under hösten, på mornarna är det redan nu knappa plusgrader här (?!). Har en voksi classic att ha till vintern, men den känns ju alldeles för varm att ta fram nu typ. Sen beställde jag en jättefin vinteroverall också från reima. Så även om det är tråkigt att packa undan urväxta saker tycker jag det är rätt kul - får då får man ju handla nytt!

Vi har ju både en vanlig och en ergonomisk sittdel men den vanliga känns på tok för stor än. Den ergonomiska sitter hon väldigt bra i och är nöjd och glad :) jag har behållit liggdelen och tänkte att jag skulle använda den när hon sover ett tag till (för att dra ut på försäljningen typ) men för tillfället sover hon inte vidare om jag lägger ner henne så det blev ju aldrig några promenader med liggdelen. Den står bara och samlar damm sedan en månad tillbaka och jag inser att den tappar i värde. Lika bra att försöka sälja den nu med andra ord men fy vad ont det gör i mig:(
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?